Vi som pluggar - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
ÄNTLIGEN började någonting lossa för mig. Pappa hjälpte mig med excel (varför gjorde han inte det tidigare??!! :confused: :rage:) så nu gick helt plötsligt allt jag ville göra jättesmidigt :up: Mina diagram för resultaten jag fortfarande inte riktigt lyckats/fått hjälp med att tolka är i alla fall nästan klara.
 
ÄNTLIGEN började någonting lossa för mig. Pappa hjälpte mig med excel (varför gjorde han inte det tidigare??!! :confused: :rage:) så nu gick helt plötsligt allt jag ville göra jättesmidigt :up: Mina diagram för resultaten jag fortfarande inte riktigt lyckats/fått hjälp med att tolka är i alla fall nästan klara.

Kul med många agronomer :)
Jag har också suttit och svurit över excel i jul.
Har fattat hur jag ska göra, men inte vad jag ska döpa grafen till eller vad r2 innebär..
Ska räkna ut en resistivitet med hjälp av en linjär graf (resistans och längd/area).
Kan ju formeln, men vet inte om dom menar att jag ska mäta ut lutningen genom y2-y1/x2-x1.
Får inte så likt svar då som mitt medelvärde.. och vet varför :confused:
 
Extrem kvällsångest. Min handledare har inte läst mitt arbete någon gång (lite mitt fel, lite hennes) och redovisning är om 2-3 veckor. Tror jag. Inget datum satt, men terminen slutar ju då. Känns som om det aldrig kommer gå och jag vill bara lägga mig ner och gråta.
 
Uuusch.. Har massor att göra! Exjobbet har stannat helt, har dessutom svävat ut alldeles för mycket på helt fel saker. Så går det när man hittar spännande artiklar i spännande ämnen.

Funderar på att göra en liten undersökning till. Hur mycket bekämpningsmedel av vissa sorter som använts (sålts) senaste säg 5 åren. Det ska finnas statistik på det hos KemI, tyvärr ofullständig.
Vad tror ni, är det något jag kan bygga vidare på? Arbetet handlar ju trots allt om hur kemikalier används och hur de kan ersättas med alternativa mer miljövänliga metoder.

Och ungefär hur många svar behöver man få in på en enkät? Har bara ca 80 svar, det kommer jag inte så långt med tyvärr.. Försökt skicka massmail via skolor, men inte fått det att fungera.
Min handledare kan jag ju drömma om att få kontakt med, skickade ett mail i början på december att jag behöver hjälp NU och har fortfarande inte fått svar.. Känns ju bra, effektiv handledning. :grin:
 
Behövde sjukskriva mig från jobbet inatt men har suttit och pillat på exjobbet i flera timmar (inte så effektivt dock, men bättre än inget!), strukturerat om och förtydligat. Känns som om det bara blir bättre (skön känsla!) men vet fortfarande inte hur långt jag har "kvar" eftersom ingen handledare har läst det hela.
 
Jag har varit en riktigt dålig student under lovet nu och jag känner att stressen börjar bita mig i hälsenorna! Men nu lämnade jag precis en av hemtentorna (må det bära!) så just nu ser min lista ut såhär:
  • Hemtenta i arkitekturhistoria
  • Komplettering seminarium x2; konserveringsvetenskap
  • Lämna in arbete pga missat seminarium; konserveringsvetenskap
  • Skriva en kommentar på ett inlägg i ett seminarium; Luther- och luthersk teologi
  • Skriva ett inlägg i ett seminarium; Luther- och luthersk teologi
De två sista har jag i alla fall nån vecka extra på mig att fixa. Det var en kurs jag läste förra hösten men ej gjort klart alla uppgifter i. Läraren ska rätta nuvarande studenters tentor och uppgifter i slutet av januari så hon var en ängel och tog på sig att läsa igenom mina inlägg då också. Så snart slipper jag ha någonting under "icke avslutade kurser" :D
 
Tentaplugget är igång! Inser att jag har mycket att lära mig, men vi får ha allt material med så det känns betryggande. För några dagar sen drömde jag dock att jag glömt ta med precis allt material till tentan, snacka om panik i drömmen :rofl:
 
@Chili Grattis! :D

@zassoo Hatar när man drömmer mardrömmar om skolan, ingenting kan få mig att vakna med sådan panik :nailbiting:

--

Här är tenta-p också igång. Känns segt och oöverkomligt just nu men o andra sidan har inte paniken kickat in ännu. Jag vet ju att jag har många fler växlar då den kommer :p

Om 1,5 vecka är det tenta, längtar faktiskt till den! Så tar tenta-p slut och så... börjar nästa snart igen :D
 
Just nu är jag så jäkla frustrerad på att det aldrig kan funka med antagningsprocessen! Jag blev antagen med villkor till vårterminens kurser, men när jag kollar upp kraven för att läsa dessa kurser så uppfyller jag dom... Man måste antingen ha läst Matte C eller ha 15hp i kulturvård, där jag har det senare, men ändå står jag som villkorligt antagen.. På antagning.se står det att det står på studentportalen varför jag inte är antagen och på studentportalen står det att det står på antagningen.se...
Har mailat om problemet men kommer inte få svar förrän på onsdag. Det är inte bråttom, men ändå frustrerande att det bara inte kan funka...
 
Kom på ett tips till er som letar kurslitteratur som kanske är svårt att få tag på. Antikvariat.net har massor av titlar samlade från antikvariat runt om i landet, och de har dessutom en "önskelista" där man kan skriva in titlar man söker så får man ett mail så fort något antikvariat registrerar att de har boken. :up:
 
Känns som om allting håller på att rasa. Handledaren har inte läst mitt arbete i tid, jag kommer inte få redovisa innan terminen tar slut, riskerar att bli utan CSN helt. Försöker hitta alla sätt att lösa det på med ser mörkt ut och ekonomisk stress är verkligen den värsta.

EDIT Fick precis svar av studierektor att det brukar lösa sig med CSN. Nu kan jag andas ut lite i alla fall :)
 
Senast ändrad:
Tenta efter jullov är ingen höjdare, det blir ju inget lov egentligen. Bara ångest över allt man inte pluggar när man försöker fira lite jul och nyår. Till råga på allt så var vi bjudna på bröllop också!

Men det är lugnt, mannen kompenserar genom att bli knallsjuk i influensa med 40 graders feber så jag får ta hand om en överaktiv 2-åring själv, lätt att plugga då... Fast jag lär ju åka på det han har och då är det ändå kört att skriva nån tenta.
 
@Teilani Åh vad segt! När skriver du tenta?

--

Skriver tenta den 16e och jag är iiiinte förberedd för det. Åkte på magsjuka också så inatt och idag har jag ägnat dagen till att springa på toa, kräkas och undvika uttorkning. Hade verkligen behövt den här dagen som pluggdag, skit att en dag till går bort. Dessutom missar jag en redovisning imorgon med eftersom jag inte vågar gå till skolan, vill inte smitta ner andra även om jag är okej.

Har kollat på korrespondenterna idag och jag måste verkligen säga att det har vidgat mina vyer. Denna gång ska jag inte ha någon tentastress eftersom jag ju ändå har det förbannat bra! Rent ut lyxigt bra. Skäms nästan för hur dåligt jag kan må i min egen livssituation när jag ser program om andras smärtsamma och plågsamma liv. Allt är relativt, jag vet, men jag måste verkligen sluta gnälla!
 
@Teilani Åh vad segt! När skriver du tenta?

--

Skriver tenta den 16e och jag är iiiinte förberedd för det. Åkte på magsjuka också så inatt och idag har jag ägnat dagen till att springa på toa, kräkas och undvika uttorkning. Hade verkligen behövt den här dagen som pluggdag, skit att en dag till går bort. Dessutom missar jag en redovisning imorgon med eftersom jag inte vågar gå till skolan, vill inte smitta ner andra även om jag är okej.

Har kollat på korrespondenterna idag och jag måste verkligen säga att det har vidgat mina vyer. Denna gång ska jag inte ha någon tentastress eftersom jag ju ändå har det förbannat bra! Rent ut lyxigt bra. Skäms nästan för hur dåligt jag kan må i min egen livssituation när jag ser program om andras smärtsamma och plågsamma liv. Allt är relativt, jag vet, men jag måste verkligen sluta gnälla!

Magsjuka blir säkert kursarna glada om du inte delar med dig av!

16e är ju gooott om tid, jag har den 12e! På måndag! De rättar dessutom tentan samma dag och om man klarar den så blir det två praktiska prov senare i veckan. Om man inte klarar den blir man ledig och får vänta till nästa tenta tillfälle.

Jag tycker själv att muntor och praktiska prov är mycket jobbigare än skriftligt, och vi har alltid både och. Beter mig alltid som en stammande idiot när jag ska berätta nåt jag egentligen kan mycket väl.

Har ni mycket muntor?
 
Magsjuka blir säkert kursarna glada om du inte delar med dig av!

16e är ju gooott om tid, jag har den 12e! På måndag! De rättar dessutom tentan samma dag och om man klarar den så blir det två praktiska prov senare i veckan. Om man inte klarar den blir man ledig och får vänta till nästa tenta tillfälle.

Jag tycker själv att muntor och praktiska prov är mycket jobbigare än skriftligt, och vi har alltid både och. Beter mig alltid som en stammande idiot när jag ska berätta nåt jag egentligen kan mycket väl.

Har ni mycket muntor?

Hehe ja jag hoppas de inser godheten i min handling :D ;)

Jaa jag vet att det är mycket tid och kursen är inte jättesvår heller! Bara väldigt mycket som ska pressas in. Oh well, jag vet ju att jag presterar bäst under stress så det löser sig nog! Om inte annat är det bara att plugga på till omtentan ;)

Nej, vi har haft några muntliga duggor men de har varit väldigt lätta och nu i höst hade vi histologiprovet muntligt. Det var mer jobbigt eftersom jag var lite ute och cyklade när det gällde de första 2 preparaten så då blev jag stressad till resten men jag klarade den ändå :)

Muntligt tycker jag är jobbigt om jag inte är typ MVG-säker för jag sitter gärna och funderar och ändrar om lite. Kan man ju inte göra riktigt när det är muntligt.. Kan ta en timme för min hjärna att processa fram vissa detaljer. Jag vet inte om vi kommer ha några muntliga prov framöver, förutom OSCE men det är ju ett tag kvar. Och T9-kursens tenta ska visst vara helt muntlig också men det är också länge kvar :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har inte läst matte på nästan 20 år, men har nu hoppat på en yh-utbildning där vi läser tillämpad matematik. Alltså, all matte vi...
Svar
18
· Visningar
532
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 701
Skola & Jobb Jag funderar på det kanske är dags att byta jobb. Jag skulle vilja jobba med siffror! Jag har en utbildning där majoriteten av alla...
Svar
5
· Visningar
503
Skola & Jobb Vi funderar på att flytta och det behövs då såklart jobb på nya stället. Det söks nu folk för en fast tjänst på 77% som jag har stor...
Svar
6
· Visningar
430

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp