Vi som pluggar - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså att jag inte gjort såhär förut! Blev tipsad om en tidteknik av en klasskompis. Det funkar skitbra och gör att jag kan hålla koncentrationen hela dagen! :) Ställer klocka på 25 minuter och under de minutrarna pluggar jag BARA, tillåter inte tankarna att flyga iväg nånstans, hämtar inte mat/kokar te, kollar inte upp något eller hänger på facebook. Sen när de minutrarna gått tar jag 5 minuters paus då jag lyssnar på musik, kollar buke + facebook, äter ett äpple och så kör jag igång igen när klockan piper. Efter 4 omgångar kör jag halvtimmes paus och så börjar jag om igen.

Skitbra tidsdisponering för mig som kan ha svårt att hålla koncentration och låta pauserna bli 1 timme långa :p Dessutom är 25 minuter väldigt kort tid så det är lätt att hålla disciplinen + att huvudet aldrig blir mosigt. Kanske borde ha kommit på detta själv men jaja :p
 
@Wysiwyg Jag brukar köra något liknande, funkar superbra :) Jag orkar inte hålla koncentrationen i flera timmar, 20-30 min pass är perfekt!
 
@Wysiwyg Jag brukar köra något liknande, funkar superbra :) Jag orkar inte hålla koncentrationen i flera timmar, 20-30 min pass är perfekt!

Eller hur! :) Skriver dessutom upp hur många "pass" jag gjort på en dag så att jag får svart på vitt att, ja, jag har faktiskt pluggat effektivt i 5 timmar idag och det är fan inte kattskit! Då vet jag också att den tiden är effektiv, inte "jag satt från 10-15 och var på facebook/buke hälften av tiden" som det annars kan bli för mig :angel:
 
Köpt Matematikboken för 3c nu jäädrar ska jag göra en prövning i mars och klara matte c så jag kan plugga vidare!!!!
Känner mig riktigt taggad, började läsa lite tal och har alltid tyckt det vart kul med matte men sen fick jag en hemsk lärare i gymnasiet som vände min positiva inställning så ruttnade jag.

Är det någon av er som har diagnosticerad ADD/ADHD och pluggar? Några tips?
Jag har add men fick inte hjälp med det förns efter gymnasiet så nu känns de som en revansch(somnade överallt tidigare, har säkert missat 30% av mitt liv...)
 
Åh vad underbart detta med internet är! :love:
Håller på att skriva på en hemtenta och hade ett bra citat som jag ville använda till en argumentering, men dock hittade jag citatet på wikipedia ... och vi alla vet ju hur bra källa den hemsidan är :grin: Så jag letade som vansinnig efter var det citatet kan ha kommit ifrån, men hittade ingenting ... MEN så hamnade jag på en hemsida som heter Bibblan Svarar - så jag chansade igår kväll och tänkte att det skadar ju inte att försöka att skicka en fråga.
Gissa vad jag fann i min mejllåda idag? Jepp, svar och trevligheter med exakta källor varifrån citatet hade kommit ifrån :love: Wiki hade lurats lite (inte konstigt) och jag grubblar över om citatet kan fortfarande passa in i min text men blev superglad ändå.
Och så snabba de var..! Jag hade skickat ett mejl till läraren för ett par dagar sen och hen svarade inte förrän idag och med ett inte lika hjälpsamt svar :angel:

Så det är ett bra tips! bibblansvarar.se - en gratistjänst från sveriges bibliotekarier! :bow:
 
Jag ... jag börjar faktiskt tro att jag kan fixa det här :eek: Jag har bara en renskrivning av ena halvan av ena svaret och sedan bara en fråga kvar att svara på tills examineringsuppgiften är färdig. Och det är hela FEM dagar kvar till deadline! Det känner jag att jag kan fixa det sista svaret på.
Och då .. då blir den här kursen min allra första helt godkända universitetskurs :eek::nailbiting:O_o:laugh::bump::banana::bump:
Det kanske låter lite futtigt och konstigt då ni är väl flera som läser flera kurser på samma gång, men det är bara så fantastiskt för mig :'') Så BRA avslutning inför jobbsökandet nu, kanske blir pepp om/när jag återvänder till plugget då med en färdig kurs i ryggen.


(och ja, jag är nojig, skickade texten till mig själv på mejl JUST IN CASE datorn skulle kollapsa sådär plötsligt :D)
 
Senast ändrad:
Aaaarrhhhhgg vilken skillnad det är mellan föreläsare! Vissa kan förklara de mest komplicerade och detaljtyngda delarna hur lätt som helst så man begriper allting och andra snurrar in de mest enkla saker i tjorviga sammanhang och strular till allt så man inte begriper nånting till slut. Mardrömmen är ju när de sistnämda föreläsarna har föreläsningar om stora och viktiga saker som jag känner att jag måste kunna.. Ack och ve vilken tid och energi det tar!

Om jag någonsin ska föreläsa för någon ska jag bara ta upp relevanta grejer, anta att alla inte är forskare på avancerad nivå och göra begripliga powepoints!
 
Är det orimligt att tro att man kan göra en prövning om 4 veckor i Matte 3b/3c?
Är det för lite tid för att läsa kursen själv samtidigt som man jobbar 50%?
 
@zoller Det beror ju helt på dina förutsättningar! Vad siktar du på för betyg? Hur lätt har du för matte? Hur länge sen var det du läste matte? Hur mycket kan du plugga efter jobbet (dvs har du häst, fritidsintressen, sambo, etc)?
 
Är det orimligt att tro att man kan göra en prövning om 4 veckor i Matte 3b/3c?
Är det för lite tid för att läsa kursen själv samtidigt som man jobbar 50%?
Håller med om @Wysiwyg att det helt beror på dig, jag vet inte om den matte C jag läste i gymnasiet är samma som matte 3c men det tog typ ett och halvt år för mig för att bli färdig med C-kursen (och färdig blev jag bara pga jag tog studenten). Jag tror att jag blev godkänd bara mest i sympati av läraren då jag hade hållit på så länge utan att ha blivit färdig med boken :o:angel:
 
Äntligen får jag hjälp! Min handledare, som verkade så jättebra i början, har haft lite mycket att göra eller nått och jag känner att jag inte riktigt fått det stöd jag behövt.
Men nu, nu jäklar! Helt plötsligt får jag massa hjälp och bättre sent än aldrig, verkligen. Tyvärr jobbat natt hela helgen så har inte orkat börja rätta alla hennes kommentarer men imorgon kommer jag jobba för fullt! :)
 
Så jädra seg pluggdag här borta. Får galet stresspåslag av tentafrågorna (som är skitsvåra :crazy::(:cry:) och vill helst bara lägga mig ner och ge upp. Jobbar idag efter devisen "bättre kräla långsamt än att ligga stilla" och producerar en sådär 2 tentafrågor i timmen.
 
Har en liten fråga, hoppas någon kan svara! Började nämligen jobba heltid i höstas samtidigt som jag läste 100% på distans, nu är 15 hp avklarade men 15 hp är kvar, "bara" en hemtenta som ska in. Dock så överväger jag att strunta i den för tillfället, dels är uppgiften svår och krånglig, sen har man bara en vecka på sig vilket är jäkligt tight när man jobbar heltid!! Under kursens gång så har vi haft andra inlämningar så alla 15 hp borde inte hänga på den kursen, men hur funkar det om jag "pausar" kursen? Jag har ju tagit lån + bidrag för 100% studier... Man ska väl klara 75%, vilket jag alltså inte har gjort än (om inte de tidigare inlämningarna motsvarar de 25%). Suck. Jag ooorkar verkligen inte den där hemtentan nu, men jag har ingen lust att bli återbetalningsskyldig :( Har mailat studievägledaren för att se om jag kanske klarat iaf 7,5 hp på de tidigare inlämningarna... Men vet ni mer om hur det här funkar?
 
Jag pluggar inte nu men är lite sugen på att ta tjänstledigt och läsa in en masterutbildning till min befintliga kandidat. Men nu till frågan; Urvalet sker via akademiska poäng - hur funkar detta? Är det bara att luta sig tillbaka och hoppas att meriterna räcker. Anges detta som urvalsmetod så är det väl helt strunt samma om jag skulle skriva ett bra högskoleprov under våren?

Och en till fråga, hur gör man angående tjänstledighet. Känns ju konstigt att ansöka innan man vet att man är antagen, men samtidigt kommer ju ansökningshandlingarna hemskt sent om man ska vänta tills efter andra antagningsbeskedet. Någon med koll?
 
@zassoo Gott med muffins :d

---

[rageburst]

Jag ska lägga mig tidigt idag och ladda för ny dag imorgon. Och så tänker jag att jag inte bryr mig om den här förbannade skittentan, om jag inte klarar den får jag väl göra om den.

[/rageburst]
 
@zoller Det beror ju helt på dina förutsättningar! Vad siktar du på för betyg? Hur lätt har du för matte? Hur länge sen var det du läste matte? Hur mycket kan du plugga efter jobbet (dvs har du häst, fritidsintressen, sambo, etc)?

Jag började gå igenom boken och tror nog det är mer rimligt att göra en prövning i april. Såg att det fanns mattehjälp man kunde få på kvällar ibland i närheten av var jag bor. Då är det studenter som ska bli lärare som hjälper till. Tänkte passa på att utnyttja det och sen fick ja höra att man kan ta privatlektioner och dra RUT-avdrag på de? Stämmer det?
 
Har en liten fråga, hoppas någon kan svara! Började nämligen jobba heltid i höstas samtidigt som jag läste 100% på distans, nu är 15 hp avklarade men 15 hp är kvar, "bara" en hemtenta som ska in. Dock så överväger jag att strunta i den för tillfället, dels är uppgiften svår och krånglig, sen har man bara en vecka på sig vilket är jäkligt tight när man jobbar heltid!! Under kursens gång så har vi haft andra inlämningar så alla 15 hp borde inte hänga på den kursen, men hur funkar det om jag "pausar" kursen? Jag har ju tagit lån + bidrag för 100% studier... Man ska väl klara 75%, vilket jag alltså inte har gjort än (om inte de tidigare inlämningarna motsvarar de 25%). Suck. Jag ooorkar verkligen inte den där hemtentan nu, men jag har ingen lust att bli återbetalningsskyldig :( Har mailat studievägledaren för att se om jag kanske klarat iaf 7,5 hp på de tidigare inlämningarna... Men vet ni mer om hur det här funkar?

Måste bara fråga, är mest nyfiken egentligen, men varför tar du bidrag + lån när du jobbar 100%, eller missförstår jag dig nu? :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har inte läst matte på nästan 20 år, men har nu hoppat på en yh-utbildning där vi läser tillämpad matematik. Alltså, all matte vi...
Svar
18
· Visningar
532
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 700
Skola & Jobb Jag funderar på det kanske är dags att byta jobb. Jag skulle vilja jobba med siffror! Jag har en utbildning där majoriteten av alla...
Svar
5
· Visningar
503
Skola & Jobb Vi funderar på att flytta och det behövs då såklart jobb på nya stället. Det söks nu folk för en fast tjänst på 77% som jag har stor...
Svar
6
· Visningar
430

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp