Vi som nätdejtar del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Foxen

Jag känner igen mig i det du skriver. Har t om träffat en som jag på fullaste allvar trodde var "mannen i mitt liv".
Oerhört märklig känsla när han kovände och inte alls visade sig vilja ha detsamma som jag.

Har mer än en gång känt mig lurad av folk som påstår sig vilja ha ett förhållande men där det senare visade sig att det var ligga lite då och då dom ville ha.

Vi har ventilerat det förut i den här tråden. Problemet att både hitta någon som befinner sig på samma plats i livet och som har samma slutmål med dejtandet som en själv. OCH som man faktiskt klickar med...

Men det finns ju uppenbarligen dom som lyckas! :)
Jag tror på våga ställa lite krav. De som bara vill ligga lite backar ofta för en person som är stark och tydlig och vågar stå upp för vilket sätt hen vill dejta. Sånna låter nog mest jobbiga för dom ;) För mig har det iaf varit så att mest trams och velande har det varit när man försökt " bara flyta med".
 
Ja jag kanske får göra det tillsammans med en text om hur man tar kontakt med någon.
Typ: "säg hej, skriv någon om varför du tar kontakt med just mig. Skriv något om dig själv som person. Ställ en fråga om mig."
Jag blir galen av alla människor som inte vet hur man för en konversation, först tar de kontakt och säger att man är så himla intressant, sen ställer de inte en enda fråga om en utan svarar bara på det man själv frågar. För gudsskull för att konversera krävs engagemang från två parter, svara på frågan, ställ en ny :devil:-fråga. Hur svårt kan det va :banghead:, ;).
Jag började min profil med "Läs först, skriv sen om du tycker att vi verkligen matchar. HEJ! DET här är jag X....och så kom min press.
Skrev sen "Jag gillar...." (Sånt som för mig är viktigt i förhållande mm)
Sen kom "För mig funkar tyvärr inte....(otohet, rökare, soffpotatisar, pälsdjursallergiker mm)
Skrev på ett lättsamt sätt att jag skulle aldrig trivas i baksätet på en raggarbil eller på en segelbåt men skulle stortrivas i ett tält i skogen några dagar eller på en snöig alptopp med en trevlig after ski efteråt. På det sättet hoppades jag att de skulle förstå vilken typ av livsstil jag uppskattade utan att bli för brysk.
 
På sätt och vis tycker jag en stor del av dejtandet handlar om frågor på sätt och vis. Oftast indirekt men även frågor rakt ut om allt från bagateller som favortitmat och musik till djupare frågor om livssyn, mål i livet, tankar och annat. Det är väl så man lär känna varandra för att se om man matchar?
Men då ser jag dejtande som upprepande träffar med en och samma. Inte som 10 engångsdejter. Första dejten är ju lite mer ytlig kanske beroende på hur mycket kontakt man haft innan.
Du skrev i ett annat inlägg att kontaktsidor är ett sätt att träffas, sedan är det egentligen ingen skillnad. Jag tänker också så, men det du skriver här skiljer för mig drastiskt ut nätdejting från alla andra sociala sammanhang där man kan träffa blivande partners.

Om man blir ihop med någon man träffar genom sitt vanliga sociala liv, uppstår enligt min erfarenhet aldrig tillfällen då man frågar/berättar vem man är. Det framgår snarare av sig själv genom umgänget. För mig är det en jättestor skillnad.
 
Du skrev i ett annat inlägg att kontaktsidor är ett sätt att träffas, sedan är det egentligen ingen skillnad. Jag tänker också så, men det du skriver här skiljer för mig drastiskt ut nätdejting från alla andra sociala sammanhang där man kan träffa blivande partners.

Om man blir ihop med någon man träffar genom sitt vanliga sociala liv, uppstår enligt min erfarenhet aldrig tillfällen då man frågar/berättar vem man är. Det framgår snarare av sig själv genom umgänget. För mig är det en jättestor skillnad.
Nej. Jag skrev att den där dansen är samma. Mycket skiljer fortfarande.
Jag står fast vid att det ÄR stor skillnad eftersom man i nätdejting börjar med betydligt större förhoppningar. För det är så 99% påskinar i sina profiler. Att de vill satsa. Att de vill ditten och datten. Där börjar man inte när man träffar en random person irl.
Sen när dejtandet börjar är det ungefär samma. I nätdejting förekommer ofta ett "förspel" där man lär känna varandra via mail och telefon innan man ses. Det ÄR energikrävande. Har aldrig mött någon som nätdejtat som tycker att det går att jämföra fullt ut med att råka träffa någon irl.
 
Angående det där med gullegullnamn, jag gillar det inte heller för jag känner mig som ett litet barn. Men jag är inte så mycket för att mysa och gulla i normala fall heller, är för rastlös och otålig för att ligga i soffan eller i sängen för länge :)

Sen alla dom här inviterna som ska leda till annat. Som senaste killen jag snackade med, väldigt trevlig och rolig att prata med. Gick med på en träff och vi sågs hos honom, tittade på en film och käkade glass. Sen när jag skulle åka hem så frågade han om jag inte kunde sova kvar(?!!) Nu haglar det in sms med förfrågningar om jag inte vill komma och krypa ner i ett varmbad med honom och sen ha kuddkrig!
Jag får nå fel på människan! Tackar nej men då kommer det påtryckningar om att men tänk om han somnar i badet och drunknar.

Killen innan den här badmannen dissade jag då han ansåg att nu är det dags för tredje dejten och då måste vi pussas, kramas och sen ha sex. Han sa det med allvar och inte på skämt :wtf:

Vad är det för fel på folk?? :banghead:
Men efter regn kommer det solsken säger man så det är bara att hoppas att den den rätta dyker upp!
 
Angående det där med gullegullnamn, jag gillar det inte heller för jag känner mig som ett litet barn. Men jag är inte så mycket för att mysa och gulla i normala fall heller, är för rastlös och otålig för att ligga i soffan eller i sängen för länge :)

Sen alla dom här inviterna som ska leda till annat. Som senaste killen jag snackade med, väldigt trevlig och rolig att prata med. Gick med på en träff och vi sågs hos honom, tittade på en film och käkade glass. Sen när jag skulle åka hem så frågade han om jag inte kunde sova kvar(?!!) Nu haglar det in sms med förfrågningar om jag inte vill komma och krypa ner i ett varmbad med honom och sen ha kuddkrig!
Jag får nå fel på människan! Tackar nej men då kommer det påtryckningar om att men tänk om han somnar i badet och drunknar.

Killen innan den här badmannen dissade jag då han ansåg att nu är det dags för tredje dejten och då måste vi pussas, kramas och sen ha sex. Han sa det med allvar och inte på skämt :wtf:

Vad är det för fel på folk?? :banghead:
Men efter regn kommer det solsken säger man så det är bara att hoppas att den den rätta dyker upp!


man verkar behöva avverka x antal märkliga personer.. Jag har känt mig såhär :eek: :rage: :banghead: :wtf: inför en hel del. Tröttsamt, men nu har jag träffat en som både är vettig och attraktiv på alla plan och ser framemot att lära känna honom bättre. :up:
 
Verkar som det där med att "Kyssa många grodor innan man hittar sin prins" är extra utmärkande i nätdejting. Jösses så många märkliga mail jag fick under min nätdejtartid. Vist att man stött på nån person på krogen genom åren som uppträtt lite knepigt men på nätet var det allt många som uppträdde rätt skumt direkt.

Jag gick på två dejter med sådana som visade sig vara riktiga klisterlappar och var på tok för på. Vissa verkar tro att bara för man kommit så långt så man fått till en dejt så är halva inne. Den ena meddelade mig under dejten att han raderat sin profil nu när vi träffats O_o Som att vi var värsta paret redan.
Avböjde vidare dejter med anledning att jag inte kände nått klick. Tydligen var ett ömsesidigt klickande inte så viktigt för honom för han tjatade ändå på i sms om en andra dejt för HAN tyckte vi klickade så bra :meh:
 
Verkar som det där med att "Kyssa många grodor innan man hittar sin prins" är extra utmärkande i nätdejting. Jösses så många märkliga mail jag fick under min nätdejtartid. Vist att man stött på nån person på krogen genom åren som uppträtt lite knepigt men på nätet var det allt många som uppträdde rätt skumt direkt.
Jag är övertygad om att det har med refining att göra.
Om 5% av alla människor är 'relationsknepiga' i hela samhället, och sedan finner 90% av samhällsmedborgarna - men nästan ingen av de 'relationsknepiga' - en partner på vanligt vis, så blir ju plötsligt hälften av de som är kvar och som sedan dyker upp på nätdejtingmarknaden just en sådan 'relationsknepig'.

Så jag fortsätter att säga så här:
Sök brett, träffa många, och träffa dem tidigt - innan du investerat massa tid, känslor och hjärnverksamhet i dem.
Och känns det inte bra efter träff ett, tacka civiliserat för dig och hoppa vidare till nästa dejt.

Känns det däremot bra för båda - då har ni en match på riktigt. Då är det bara att fortsätta och träffas, så länge det känns bra. I bästa fall funkar det livet ut. I sämsta fall har du ju i varje fall inte vantrivts under tiden.
 
Nej. Jag skrev att den där dansen är samma. Mycket skiljer fortfarande.
Jag står fast vid att det ÄR stor skillnad eftersom man i nätdejting börjar med betydligt större förhoppningar. För det är så 99% påskinar i sina profiler. Att de vill satsa. Att de vill ditten och datten. Där börjar man inte när man träffar en random person irl.
Sen när dejtandet börjar är det ungefär samma. I nätdejting förekommer ofta ett "förspel" där man lär känna varandra via mail och telefon innan man ses. Det ÄR energikrävande. Har aldrig mött någon som nätdejtat som tycker att det går att jämföra fullt ut med att råka träffa någon irl.
Jag tänkte nog mer att irl träffar man inte "random person", utan man har väl vanligen kopplingar som gör att man tex pratar på andra sätt. Att just det är en stor del av skillnaden.

Det där med att vilja satsa - den tanken är så fullständigt främmande för mig. Jag har aldrig känt något jag skulle beskriva så. Att det blir energikrävande betvivlar jag inte alls.
 
Bra skrivet av en av "relationsexperterna"

”För jag ljuger så bra”
CECILIA SALAMON
den 2015-06-12 kl. 06:30

Vill du veta om din dejt bollar runt på dig i brist på någon roligare leksak eller om det är fråga om äkta känslor? Med 99 % sannolikhet är hen inte intresserad om dessa meningar sipprar ut från din kärestas mun. Hur jag kan veta det? Been there done that. Big time.

”Ledsen att jag inte har hört av mig (på två dagar), det har varit så mycket på jobbet.”

Så här borde det låta: Skojar du? Även om jag jobbade 14 timmar på raken skulle jag ändå se fram emot den där pausen när jag kunde smita iväg och ringa eller sms:a dig.

”Jag har rätt mycket med mig själv just nu och det känns inte rätt att ge dig några löften innan jag har rett ut vissa saker.”

Så här borde det låta: Eftersom jag tar mig igenom en jobbig period just nu är jag extra glad att du finns där som ett stöd för mig. Tack.

”Jag hatar att sätta etiketter på allt. Vi kan väl bara umgås och ha det kul och mysigt tillsammans? Det är väl bra som det är? (Detta sägs när ni under en lång tid träffats och du frågar var ni står?)

Så här borde det låta: Vad skönt att du tar upp frågan eftersom jag själv har gått runt och undrat de senaste veckorna. Jag älskar att umgås med dig och vill gärna se vad det kan leda till… Självklart träffar jag ingen annan än dig.

”Varför du inte har fått träffa min familj/kompisar än? Det har bara blivit så, jag brukar inte dra med mig de tjejer/killar jag träffar. Jag tycker inte att de har med det att göra. Typ.”

Så här borde det låta: Jag vill verkligen att du ska träffa min familj/vänner så fort som möjligt så att du ser var jag kommer från. Mina kompisar/familj är så nyfikna på dig! När får jag träffa dina?
 
Bra skrivet av en av "relationsexperterna"

”För jag ljuger så bra”
CECILIA SALAMON
den 2015-06-12 kl. 06:30

Vill du veta om din dejt bollar runt på dig i brist på någon roligare leksak eller om det är fråga om äkta känslor? Med 99 % sannolikhet är hen inte intresserad om dessa meningar sipprar ut från din kärestas mun. Hur jag kan veta det? Been there done that. Big time.

”Ledsen att jag inte har hört av mig (på två dagar), det har varit så mycket på jobbet.”

Så här borde det låta: Skojar du? Även om jag jobbade 14 timmar på raken skulle jag ändå se fram emot den där pausen när jag kunde smita iväg och ringa eller sms:a dig.

”Jag har rätt mycket med mig själv just nu och det känns inte rätt att ge dig några löften innan jag har rett ut vissa saker.”

Så här borde det låta: Eftersom jag tar mig igenom en jobbig period just nu är jag extra glad att du finns där som ett stöd för mig. Tack.

”Jag hatar att sätta etiketter på allt. Vi kan väl bara umgås och ha det kul och mysigt tillsammans? Det är väl bra som det är? (Detta sägs när ni under en lång tid träffats och du frågar var ni står?)

Så här borde det låta: Vad skönt att du tar upp frågan eftersom jag själv har gått runt och undrat de senaste veckorna. Jag älskar att umgås med dig och vill gärna se vad det kan leda till… Självklart träffar jag ingen annan än dig.

”Varför du inte har fått träffa min familj/kompisar än? Det har bara blivit så, jag brukar inte dra med mig de tjejer/killar jag träffar. Jag tycker inte att de har med det att göra. Typ.”

Så här borde det låta: Jag vill verkligen att du ska träffa min familj/vänner så fort som möjligt så att du ser var jag kommer från. Mina kompisar/familj är så nyfikna på dig! När får jag träffa dina?

Fast det där stämmer inte alls för mig. Jag kan ha en fullständigt seriös relation med någon utan att ha någon större önskan att den ska träffa min familj eller mina vänner i någon större utsträckning (vi bor inte på samma ort heller). Jag har väll inget emot att de träffas men det är heller ingen nödvändighet. Jag kan också ha fullständigt fullt upp i mitt liv och inte höra av mig på några dagar även om jag är seriös, det beror ju helt på vad man har för rutiner.

"Expert" pff hon är journalist och bloggare, det gör henne knappast till expert på relationer *mutter, mutter*.
 
Nej, men det tror du ju inte heller.

Det har aldrig föregåtts av diskussioner om att "satsa", vilket snarare var vad jag skrev.
Ok, det var nog jag som läste lite för fort. Jag tyckte du ungefär skrev såhär:
"Det där med att vilja satsa - den tanken är så fullständigt främmande för mig. Jag har aldrig känt något jag skulle beskriva så."

Det är inte klokt hur tokigt man kan läsa emellanåt.
 
Men vad i all världen menar du, @Jeffrey?

Det går finfint att flytta ihop utan att tänka på eller prata om det som att "satsa". Så enkelt.
 
Men vad i all världen menar du, @Jeffrey?

Det går finfint att flytta ihop utan att tänka på eller prata om det som att "satsa". Så enkelt.

Så du och din man har helt enkelt ett väldigt bra kommunikationssätt utan att behöva prata om det... Ni började helt sonika bara flytta den enas saker till den andra utan att diskutera detta först ?

Nu tror jag inte du ska hänga upp dej på ordet "satsa" utan det handlar helt enkelt att man i vissa fall (vi har förstått att du och din man har ett VÄLDIGT stabilt och likvärdigt tänk emellan er, det har framgått av fler trådar) men för oss "dödliga" som inte har det "lika bra" som er ... Vi behöver ofta kanske ta upp frågan... Inte som i en partiledardebatt men klart FRÅGAN kommer... vad händer nu ? hur går vi vidare ? ska vi flytta ihop ? osv...

Men som sagt förstår att du inte förstår frågan då jag upplever att du helt enkelt inte tänker som oss andra...
 
Men som sagt förstår att du inte förstår frågan då jag upplever att du helt enkelt inte tänker som oss andra...
Precis. Dvs jag tror inte att "alla andra" tänker på ett vis och jag på ett annat. Däremot tänker jag överhuvudtaget inte på förhållanden i termer av "satsa" eller "gå vidare". De uttrycken speglar för mig en väldigt underlig bild av interaktion mellan människor som föreställer stå varandra nära.

Jag kommer inte ihåg hur min nuvarande och jag pratade om att just flytta ihop, men efter tio år tillsammans och när de två barn vi ansvarade för tillsammans var nästan vuxna, framstod det till bådas förvåning som en bra idé att bo i samma lägenhet. Vi kanske ändrar oss igen någon gång. Men inte heller det kommer då att vara en "satsning", utan bara något som av något skäl blir lämpligt. Om vi bor ihop eller inte säger inget om "kvaliteten" på relationen, som jag ser det.
 
Det går finfint att flytta ihop utan att tänka på eller prata om det som att "satsa". Så enkelt.
Jag kommer inte ihåg hur min nuvarande och jag pratade om att just flytta ihop, men efter tio år tillsammans och när de två barn vi ansvarade för tillsammans var nästan vuxna, framstod det till bådas förvåning som en bra idé att bo i samma lägenhet.
Det här är en nätdejtingtråd. Majoriteten härinne talar utifrån sina erfarenheter kring nätdejting.
Om någon nätdejtare av oss skulle vara extremt sengångarlångsam av sig och dejta i tioårsperspektiv, kanske Petruska Style av ihopväxande utan att "satsa" skulle kunna vara en valid och tillbakalutad metod.

Annars lägger nog de allra flesta av oss åtminstone ibland en flyktig tanke på plus och minus runt huruvida det partnerämnet skulle fungera som sambo, hur och var man skulle bo och så vidare.
 
Det här är en nätdejtingtråd. Majoriteten härinne talar utifrån sina erfarenheter kring nätdejting.
Om någon nätdejtare av oss skulle vara extremt sengångarlångsam av sig och dejta i tioårsperspektiv, kanske Petruska Style av ihopväxande utan att "satsa" skulle kunna vara en valid och tillbakalutad metod.

Annars lägger nog de allra flesta av oss åtminstone ibland en flyktig tanke på plus och minus runt huruvida det partnerämnet skulle fungera som sambo, hur och var man skulle bo och så vidare.
Är det verkligen så udda att i vuxen ålder inte känna ett behov av att flytta ihop, skaffa barn och greja bara för att man vill ha en seriös relation?
För mig har inte seriositeten i en eventuell relation med boförhållandena att göra och inte heller huruvida man vill följa traditionen och förlova sig, gifta sig, avla barn etc.
 
Bra skrivet av en av "relationsexperterna"

”För jag ljuger så bra”
CECILIA SALAMON
den 2015-06-12 kl. 06:30

Vill du veta om din dejt bollar runt på dig i brist på någon roligare leksak eller om det är fråga om äkta känslor? Med 99 % sannolikhet är hen inte intresserad om dessa meningar sipprar ut från din kärestas mun. Hur jag kan veta det? Been there done that. Big time.

”Ledsen att jag inte har hört av mig (på två dagar), det har varit så mycket på jobbet.”

Så här borde det låta: Skojar du? Även om jag jobbade 14 timmar på raken skulle jag ändå se fram emot den där pausen när jag kunde smita iväg och ringa eller sms:a dig.

”Jag har rätt mycket med mig själv just nu och det känns inte rätt att ge dig några löften innan jag har rett ut vissa saker.”

Så här borde det låta: Eftersom jag tar mig igenom en jobbig period just nu är jag extra glad att du finns där som ett stöd för mig. Tack.

”Jag hatar att sätta etiketter på allt. Vi kan väl bara umgås och ha det kul och mysigt tillsammans? Det är väl bra som det är? (Detta sägs när ni under en lång tid träffats och du frågar var ni står?)

Så här borde det låta: Vad skönt att du tar upp frågan eftersom jag själv har gått runt och undrat de senaste veckorna. Jag älskar att umgås med dig och vill gärna se vad det kan leda till… Självklart träffar jag ingen annan än dig.

”Varför du inte har fått träffa min familj/kompisar än? Det har bara blivit så, jag brukar inte dra med mig de tjejer/killar jag träffar. Jag tycker inte att de har med det att göra. Typ.”

Så här borde det låta: Jag vill verkligen att du ska träffa min familj/vänner så fort som möjligt så att du ser var jag kommer från. Mina kompisar/familj är så nyfikna på dig! När får jag träffa dina?
Fast jag hör i te av mig hela tiden även om jag är intresserad. Jag tycker sånt där blir lite fånigt... En person kan inte tala om hur alla andra är..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 168
Senast: gullviva
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
20 21 22
Svar
430
· Visningar
21 891
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
2 3
Svar
40
· Visningar
868
Senast: Lilla
·
Kultur Nu frågar jag allvetande Buke igen. Har fått en låt på hjärnan, har hört den några gånger senaste tiden men kan inte hitta den i...
Svar
5
· Visningar
360
Senast: Tarnin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp