Vi som letar häst II

Känner igen mig så väl, alltid köpt unghästar fast jag inte ska ha det. Men det har oftast blivit bra ändå.
Denna gång ska jag faktiskt låta hjärna bestämma mer :D

Sen är det ju det, jag har inga höga ambitioner så ras spelar inge stor roll. Nu drömmer jag ju om en quarter igen o då borde jag ju köpa det.. men de är ganska dyra (ska inte köpa fören våren/nästa sommar)
 
Jag intalar alltid mig själv att jag ska ha en jävligt sävlig sak med mild personlighet när jag ska köpa ny häst. Kan eventuellt ha sagt att jag ska ha en riktig gunghäst och den lär säkert vara skäck också :o

... det har gått sådär, men jag älskar mina knashästar och jag får väl tro maken när han påpekar att jag hade varit uttråkad till döden med en allt för sansad häst :rofl:

Men nästa gång ska jag ha en läromästare. :angel:
(Vi får väl se när det blir. Behöver renovera lite hus först.)
 
Känner igen mig så väl, alltid köpt unghästar fast jag inte ska ha det. Men det har oftast blivit bra ändå.
Denna gång ska jag faktiskt låta hjärna bestämma mer :D

Sen är det ju det, jag har inga höga ambitioner så ras spelar inge stor roll. Nu drömmer jag ju om en quarter igen o då borde jag ju köpa det.. men de är ganska dyra (ska inte köpa fören våren/nästa sommar)
Det är ju lite det med unghästar, jag ser det som en investering. Mindre insats, högre risk. Men jag är lite som dig där, har inga specifika ambitioner mer än att vi ska ha kul och utvecklas så det är ju större chans att man hamnar rätt då 😊
 
Jag intalar alltid mig själv att jag ska ha en jävligt sävlig sak med mild personlighet när jag ska köpa ny häst. Kan eventuellt ha sagt att jag ska ha en riktig gunghäst och den lär säkert vara skäck också :o

... det har gått sådär, men jag älskar mina knashästar och jag får väl tro maken när han påpekar att jag hade varit uttråkad till döden med en allt för sansad häst :rofl:

Men nästa gång ska jag ha en läromästare. :angel:
(Vi får väl se när det blir. Behöver renovera lite hus först.)

Känner igen mig 😁
Jag lyckas alltid köpa gröna och knasiga hästar 😅
Nu har jag dock valt med hjärnan och inte bara med hjärtat. En välutbildad dam med fötterna på jorden som inte haft en tanke på att varken bocka, resa sig eller dra iväg.
Ju mer tid jag spenderar med henne desto mer tycker jag om henne ❤️
Jag var lite skeptisk först, men som en kompis som sålt många hästar sa, hon har aldrig varit med om att någon velat lämnat tillbaka en häst för att den varit för snäll och välriden 😁
 
Det är ju lite det med unghästar, jag ser det som en investering. Mindre insats, högre risk. Men jag är lite som dig där, har inga specifika ambitioner mer än att vi ska ha kul och utvecklas så det är ju större chans att man hamnar rätt då 😊

Ja verkligen men av olika anledningar har jag knappt kommit till ridning då jag sålt senare så nu borde jag köpa något äldre än 5 iaf 😁
Sen att jag kärat ner mig i en 3 åring på hastnet är ju en annan sak.. den borde bli såld snart tycker jag!
 
Jag tänker ju endel på kallblod. En hållbar ras som nordsvensk t.ex. Red en i sommar som en familj köpt som slutat med halvblod. De tog 1a pris i nordis SM i somras 🥰

Men så är det detta med en lättfödd häst 🙈 billigare ja men de gäller ju att inte ha den för fet.
 
Jag tänker ju endel på kallblod. En hållbar ras som nordsvensk t.ex. Red en i sommar som en familj köpt som slutat med halvblod. De tog 1a pris i nordis SM i somras 🥰

Men så är det detta med en lättfödd häst 🙈 billigare ja men de gäller ju att inte ha den för fet.
Jag är så nöjd med att idag ha en mer normalfödd häst! Klar sommarbete bra, kan äta 10-12 kg hösilage utan och bli fet. Det är så jäkla skönt!
 
Jag förvånas ständigt när folk i min närhet köper ny häst. De vet exakt vad de vill ha och sen kommer de hem med nåt helt annat. O_o

En skulle ha en lite mindre (155?) brun valack och kom tillbaka med ett skimmelsto som var d-ponny.

En annan skulle ha en c-ponny läromästare i hoppning som förstahäst till sitt barn. Köper en ponny (som visade sig vara b-ponny) som hoppat några gånger hemmavid men aldrig ens varit iväg på p&j.

Kan fortsätta med minst fem exempel till…
Denna gången köpte jag exakt vad jag ville ha. Lusitano sto, inte skimmel, snäll, fräsch, men inte tråkig. 5 år, dock endast inriden, men kört för vagn. Det va rätt jobbigt i början, då vi hade en väldigt brant utbildningskurva uppåt och dessutom problem med muskelspänningar och dåliga hovar, men denna våren så utvecklades hon enormt och hon är en sån jäkla schysst och snäll häst att hålla på med att jag inte kan annat än att älska henne och vara tacksam. Att slippa åka till kliniken som med mitt halvblod väger in mycket med. Vi red ut i helgen, men idiot matte hade inte tänkt på alla jävla älgflugor, dödade nog 10 stycken på henne.... :nailbiting: men att hon betedde sig så snällt ändå, hon ville bara springa fort ifrån dom. Sen på vägen hemåt så åkte dom motorcross vid grannen, som lät som fan. Även där stannade hon hos mig, även om det blev "travskritt".
i dressyren har vi mycket jobb kvar, kan ibland bli lite avundsjuk på alla som är ute och tävlar, men vi är inte där än. En annan duktigare ryttare hade nog kunnat starta henne, men det får ta den tiden det tar. Funderade på samarbeta med en tränare som kunna rida henne ibland och då starta några tävlingar på henne mot betalning. Har sett andra med liknande upplägg, men man behöver ju hitta rätt tränare.
(det blev ju en hel roman det här), men är bara väldigt glad för min häst 🙈
 
Vad letar ni efter?
Storhäst över 1.65, trevlig, inriktning dressyr, under 14 år. Som inte blir stallmodig om den inte rids varje dag. Och lättlastad.
Det finns massor med sådana, men jag fattar inte hur folk kan begära flera hundra tusen för en häst som bara presterat ett fåtal lättklasser..? Och då är det ändå ok för oss med vissa röntgenfynd…
Sen är ju avståndet ett problem, har sett några trevliga i Norrland, och ett gäng i Skåne, men det är surt när det tar flera dagar för en provridning, och man helst vill prova fler gånger för en ”perfect match”…

Förlåt mitt gnäll, har en dålig dag idag… 😢
 
Storhäst över 1.65, trevlig, inriktning dressyr, under 14 år. Som inte blir stallmodig om den inte rids varje dag. Och lättlastad.
Det finns massor med sådana, men jag fattar inte hur folk kan begära flera hundra tusen för en häst som bara presterat ett fåtal lättklasser..? Och då är det ändå ok för oss med vissa röntgenfynd…
Sen är ju avståndet ett problem, har sett några trevliga i Norrland, och ett gäng i Skåne, men det är surt när det tar flera dagar för en provridning, och man helst vill prova fler gånger för en ”perfect match”…

Förlåt mitt gnäll, har en dålig dag idag… 😢
Ja prissättningen är helt galen! När jag letade häst innan pandemin så hittade jag en valack med precis de krav ni har, MEN han gick inte att tävla så han skulle säljas - för 175’. :crazy:

Det är rätt knäckande att leta häst ibland. :sorry:
 
Storhäst över 1.65, trevlig, inriktning dressyr, under 14 år. Som inte blir stallmodig om den inte rids varje dag. Och lättlastad.
Det finns massor med sådana, men jag fattar inte hur folk kan begära flera hundra tusen för en häst som bara presterat ett fåtal lättklasser..? Och då är det ändå ok för oss med vissa röntgenfynd…
Sen är ju avståndet ett problem, har sett några trevliga i Norrland, och ett gäng i Skåne, men det är surt när det tar flera dagar för en provridning, och man helst vill prova fler gånger för en ”perfect match”…

Förlåt mitt gnäll, har en dålig dag idag… 😢

Om ni inte har höga tävlingsambitioner skulle jag titta på hopphästar.
Större utbud och inte lika dyra.
 
Grannen letar häst och det är så roligt! :D
Hon vill också mest ha en schysst kompis som inte är för stor, men kan tänka sig travare och då krävs en helt annan budget.
 
Grannen letar häst och det är så roligt! :D
Hon vill också mest ha en schysst kompis som inte är för stor, men kan tänka sig travare och då krävs en helt annan budget.
Travare brukar vara jättetrevliga! Dock är det dressyr som gäller här, och med travarnas svårigheter med galoppen (inte alla, jag vet, men övervägande delen) känns det inte som rätt hästtyp. Dotterns ponny hade en förmåga att glömma bort vad galopp var när det var skarpt läge (tävling), så just det området är lite laddat här...😉
 
Travare brukar vara jättetrevliga! Dock är det dressyr som gäller här, och med travarnas svårigheter med galoppen (inte alla, jag vet, men övervägande delen) känns det inte som rätt hästtyp. Dotterns ponny hade en förmåga att glömma bort vad galopp var när det var skarpt läge (tävling), så just det området är lite laddat här...😉
Ja, min granne vill bara ha en schysst häst att rida på liksom så då brukar travarna passa bra med rätt mentalitet. Priset avskräcker ju inte heller :angel:
Viktigast med hästköp är väl att veta vad man vill ha, kan ha och behöver så det inte bli tokigt gällande ambition/egen kunskap/hästhållning :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 778
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 685
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 575
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 895

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp