Ja jag tror jag gör så, ägaren var ju ändå så rättfram på telefon och svarade inte undvikande på några frågor så låt gå att de kanske föredrar att förklara sådant på telefon hellre än i annonsen.
På isisfronten har jag nu så många i kö att provridas att det nog är dags att sluta leta annonser för närvarande och fokusera på de jag är intresserade av. Måste säga att dessa ägarna och uppfödarna är några av de trevligaste jag pratat med, har fått så fina historier om när de köpte sin första isis osv
Lusläser och strecktittar på utbildningsfilmer från Wången om isisar för att förbereda mig
Det jag verkar förstå mig på är att isisar absolut bör tränas i dressyr, i avslappnad och korrekt form, söka sig neråt, jobba på böjda spår och sidvärtes rörelser såsom öppna, att det arbetet hjälper till att få rena gångarter, att det är en massa dressyr i förberedande arbetet att få bärig häst i alla 4-5 gångarter. Sen att det skiljer så lite från en ”vanlig” häst, tex med galoppträningen på en femgångare förstår jag.
Men blir ändå lite sne när ett par isisägare jag pratat med via annonser har svarat mig på frågor om hur mycket dressyrtränad hästen är att det är en islandshäst, den är gångartstränad punkt slut. Och bara skickar filmer på nosen i vädret tölt. Som att jag är lite dum i huvudet. Sen förstår jag ju att det man visar upp på film vid försäljning av en isis är väl just gångarterna, inte det förberedande arbetet.