Vi som letar häst II

Det skulle ta mig minst två år utan häst att spara ihop den summan, då är jag ändå medelinkomstagare utan barn. Jag skulle inte kunna rida på ridskola eller vara betalande medryttare
Fast det kostar ju troligen minst 10.000 per månad att ha hästen? Jag sparade den summan under ett och ett halvt år och kunde köpa en häst i den prisklassen och visste dessutom att jag klarade av det ekonomiskt. Sedan var ju 10.000 i månaden en ren glädjekalkyl, men det är ju ett helt annat ämne. 😄
 
Fast det kostar ju troligen minst 10.000 per månad att ha hästen? Jag sparade den summan under ett och ett halvt år och kunde köpa en häst i den prisklassen och visste dessutom att jag klarade av det ekonomiskt. Sedan var ju 10.000 i månaden en ren glädjekalkyl, men det är ju ett helt annat ämne. 😄
Jag har i år snittat 6600 kronor per månad, då är 8000kr vetrinär och 5000kr kraftfoder. Det är den summan hästen har kostat de senaste åren också.
 
Jag har i år snittat 6600 kronor per månad, då är 8000kr vetrinär och 5000kr kraftfoder. Det är den summan hästen har kostat de senaste åren också.
Oj, jag snittar tyvärr på tre gånger den summan... Finns inte mycket utrymme till annat än hästen, men det är det värt!
 
Jag kikar också på annonser (fast jag nyss har sålt och inte ska köpa) och har gjort samma observationer. Antingen föl/ unghästar, eller outbildade 10+ för 150000. Eller fd trav/galopphästar i 10-50000 kr spannet.
Tänker ibland att jag köper en ettårig fjording och sen kommer förnuftet ikapp när jag räknar på hur mycket den skulle kosta fram tills den är inriden. Kan lika gärna spara i 2-3 år och se om det är läge att köpa ny häst då.
 
Har insett att kostnaden beror mycket på vart en bor, skulle jag bo typ tre mil bort hade srallhyran säkert varit tre gånger så hög!

Instämmer i detta. Vi är på väg att flytta, och kommer att ha hästar hemma på sikt, men även om vi skulle ha dem inackorderade skulle vi troligtvis kunna ha två hästar till nästan samma kostnad som jag nu har en.
 
Hur kan en häst med en gradig hälta gå igenom en besiktning?
Alla hästar där man inte väljer att avbryta besiktningen kan väl sägas ha gått igenom, med mer eller mindre anmärkningar. Veterinären bedömer vilka anmärkningar som finns och om de kan påverka användningsområden, köparen väljer om den vill ha hästen med dessa anmärkningar. Kollar man tillräckligt noga går det nästan alltid att hitta något litet småsår, överben eller någon liten ojämnhet någonstans på rtg. Termen "gå igenom" är således ganska luddig. Men om hästen är halt påverkar det såklart användningen ordentligt nästan oavsett vad man ska ha den till.
 
Alla hästar där man inte väljer att avbryta besiktningen kan väl sägas ha gått igenom, med mer eller mindre anmärkningar. Veterinären bedömer vilka anmärkningar som finns och om de kan påverka användningsområden, köparen väljer om den vill ha hästen med dessa anmärkningar. Kollar man tillräckligt noga går det nästan alltid att hitta något litet småsår, överben eller någon liten ojämnhet någonstans på rtg. Termen "gå igenom" är således ganska luddig. Men om hästen är halt påverkar det såklart användningen ordentligt nästan oavsett vad man ska ha den till.
Jag tänker att man säger att den gått igenom om man menar utan anmärkning och framförallt utan hältor eller röntgenfynd. Enstaka sår, mindre överhull/ underhull etc är ju inte av så stor betydelse.
 
Till er som ska sälja har ett tips. När jag sålde min ponny för några år sedan krävde jag en ridfilm innan de ens fick komma och provrida. Många sållades bort direkt.
Mycket smart och tidsbesparande. Framförallt för ponnyns skull som slipper massa onödiga provridningar👍
 
Jag tänker att man säger att den gått igenom om man menar utan anmärkning och framförallt utan hältor eller röntgenfynd. Enstaka sår, mindre överhull/ underhull etc är ju inte av så stor betydelse.
Och många är helt ok med att köpa häst med röntgenförändringar som bedöms betydelselösa, eller små, liksidiga böjprovsreaktioner på en häst som i övrigt funkar bra. Dvs vad som är att "gå igenom besiktning" med innebörden "inga anmärkningar av betydelse för köparen" handlar mer om köparen än om hästen.
 
Jag tänker att man säger att den gått igenom om man menar utan anmärkning och framförallt utan hältor eller röntgenfynd. Enstaka sår, mindre överhull/ underhull etc är ju inte av så stor betydelse.
Jag upplever att veterinärerna gått ifrån uttrycket "gått igenom" utan refererar till vad anmärkningarna troligen har för betydelse och att säljaren får ta ställning till dessa. Skulle säga att det är sällan någon häst är helt utan anmärkning också, men som du säger är det många anmärkningar som saknar eller är av liten betydelse.
 
Och många är helt ok med att köpa häst med röntgenförändringar som bedöms betydelselösa, eller små, liksidiga böjprovsreaktioner på en häst som i övrigt funkar bra. Dvs vad som är att "gå igenom besiktning" med innebörden "inga anmärkningar av betydelse för köparen" handlar mer om köparen än om hästen.
Visar hästen hälta vid longering, är den i min värld inte frisk. Det var inte böjprovsreaktion.
 
Visar hästen hälta vid longering, är den i min värld inte frisk. Det var inte böjprovsreaktion.
Oj, den var spännande. Jag har besiktigat en med engradiga reaktioner som värmde ur runt om. Veterinären var noll bekymrad över det. Den har ju gått igenom besiktning om än inte u.a.
Men en halt häst är ju en helt annan sak. Skumt att de inte avbröt
 
Fast det kostar ju troligen minst 10.000 per månad att ha hästen? Jag sparade den summan under ett och ett halvt år och kunde köpa en häst i den prisklassen och visste dessutom att jag klarade av det ekonomiskt. Sedan var ju 10.000 i månaden en ren glädjekalkyl, men det är ju ett helt annat ämne. 😄
10 000? Herregud, det kostar inte ens mina 3 sammanlagt. Hade aldrig haft råd då :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 488
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 498
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 806
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 433
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp