Vi som letar häst II

Väntar på besked från min stallägare som vill dubbelkolla en sak med Länsstyrelsen innan hon säger OK till ytterligare en häst i stallet, sedan är tanken att jag ska leta på riktigt. Har redan hittat en som står på min bostadsort som är intressant.
 
Vad är rimligt att pruta? Gör man det ens? Hur gör man? När gör man det? 😂
Hur man gör är väl helt enkelt erbjuda att köpa för en summa och se vad som händer. Företrädelsevis med en anledning eller med en "morot" till säljaren.

Vad som är rimligt handlar ju helt om prisläge och omständigheter anser jag. Är hästen rimligt prissatt och man som köpare inte kan erbjuda något mervärde för säljaren så ser jag noll anledning pruta. Om säljaren däremot har platsbrist och gärna ser snabb affär och du kan erbjuda det kan det vara läge att pruta lite. Eller om du kan tänka dig köpa utan besiktning, eller köpa fast den inte fick igenom. Eller... Du fattar :)

Men inte pruta på ett normalköp av en fullt frisk rimligt prissatt häst, det tycker jag inte. (Sen kan man givetvis ha en annan åsikt än säljaren vad som är rimligt prissatt)
 
Jag tror vi kan ansluta oss till den här tråden.
Dottern har tagit beslutet att det är dags att sälja världens bästa c ponny och ta ett nytt kliv ut i hästvärlden. Storhäst hägrar eller ev en yngre d-ponny.
Inget SM-ämne, utan en allround kompis.
 
Jag tror att jag har missat den här tråden, men den är ju helt klart något för mig!

Letar lite grann med ena ögat efter en ponny till dottern. Helt och med båda ögonen kommer jag att börja leta så snart vi fått klart på vår nya gård :)

Jag tycker dock att det är väldigt svårt, eftersom vi har väldigt specifika krav. De flesta ponnyer som dyker upp på annons, som verkar vettiga, är det alltid något som gör att de inte ens är värda att ringa på.

Vi har redan från start varit medvetna om att det kan vara nödvändigt att leta utomlands (i första hand Storbritannien), men det skulle ju vara både mycket enklare och smidigare, och billigare, att leta inom Sverige.
 
Jag tror att jag har missat den här tråden, men den är ju helt klart något för mig!

Letar lite grann med ena ögat efter en ponny till dottern. Helt och med båda ögonen kommer jag att börja leta så snart vi fått klart på vår nya gård :)

Jag tycker dock att det är väldigt svårt, eftersom vi har väldigt specifika krav. De flesta ponnyer som dyker upp på annons, som verkar vettiga, är det alltid något som gör att de inte ens är värda att ringa på.

Vi har redan från start varit medvetna om att det kan vara nödvändigt att leta utomlands (i första hand Storbritannien), men det skulle ju vara både mycket enklare och smidigare, och billigare, att leta inom Sverige.
Vad är det för specifika krav? 🙂
 
Vad är det för specifika krav? 🙂

Ska jag ta hela listan? :angel:

Nej, men, det är ett absolut krav att det är en snäll, trygg och stabil ponny. Min dotter har rullstol, och även om vi själva kan utbilda ponnyn just för henne, så behöver den ha "rätt" personlighet och temperament. Den får t. ex. inte vara en sådan som kan bli bufflig, eller som är rädd av sig (även om givetvis alla hästar kan bli rädda), och den får absolut inte vara bakskygg eller bli ängslig i nya situationer.

Och så måste det vara ett sto, och hon måste vara lagom stor vilket innebär ungefär maxad b-ponny till liten d-ponny. Robust, stadig modell "med ett ben i varje hörn" som de brukar beskrivas i bland. Helst åt det yngre hållet, eftersom det kan ta lite tid att först utbilda den rätt, och sedan för dottern och ponnyn att bli ett team fullt ut. Då vill vi inte att ponnyn snart är "gammal", utan förhoppningen är att det här ska vara en kompis som finns kvar länge! :)

Dessutom måste den vara okej med att vara själv i stall/hage (eftersom vi kommer att ha våra två hästar hemma, och vill kunna lämna en ensam en stund vid behov), vara snäll att rida ut på själv, tycka att det är okej att ridas på ridbana, inte ha några direkta olater, absolut inte sparka/bocka/stegra/vägra gå etc. (utöver det som precis alla hästar kan göra någon enstaka gång), vara snäll och van att gå med andra hästar, lyhörd utan att vara "för känslig" i både ridning och hantering, väldigt gärna så trafiksäker som en häst kan vara, och van med hundar. Och säkert en hel del annat som jag inte tänker på nu.
 
Snart ska jag lägga ut ponnyn på annons. Men ser inte fram emot messenger-konversationer som inte leder någon vart, provridningar osv. Vill bara att en lite köpare ska ramla ner från himlen och bara är toppen.

Ponnyn är en klippa och läromästare. Men pigg och kan vara lite stark. Dottern fick henne som 11 åring utan att vara duktigare än något annat barn, och det har ju gått bra.
Men jag får en känsla av att de flesta köpare vill ha en bombsäker häst. På en nivå som de flesta hästar inte kan uppnå.
 
Jag kan inte låta bli att spana lite på hästar :angel: Men behöver spara ihop pengar igen... Och jag tycker det är så himla dyra hästar i Sverige, liksom 150k för en häst som går lc?
 
Jag kan inte låta bli att spana lite på hästar :angel: Men behöver spara ihop pengar igen... Och jag tycker det är så himla dyra hästar i Sverige, liksom 150k för en häst som går lc?
Förstår inte heller dessa priser ! Vet precis vad det kostar att föda upp en häst och utbilda. Men en helt outbildad häst i 10-års åldern för 150k? Räknar att jag måste betala runt fem gånger så mycket som jag betalade för nuvarande häst, för att ens få en likvärdig! O_o
 
Snart ska jag lägga ut ponnyn på annons. Men ser inte fram emot messenger-konversationer som inte leder någon vart, provridningar osv. Vill bara att en lite köpare ska ramla ner från himlen och bara är toppen.

Ponnyn är en klippa och läromästare. Men pigg och kan vara lite stark. Dottern fick henne som 11 åring utan att vara duktigare än något annat barn, och det har ju gått bra.
Men jag får en känsla av att de flesta köpare vill ha en bombsäker häst. På en nivå som de flesta hästar inte kan uppnå.

Jag har "bara" sålt två ponnyer, den ena var den barnvänliga läromästar-typen, och den andra var en ren tävlingsponny. Med det sagt så kan jag förstå din känsla. Den typen av ponnyer drar nog ofta till sig alla möjliga sorters spekulanter, medans de som är lite "svårare" tävlingsponnyer mer automatiskt sorterar bort en hel del.

För att inte tala om diskussioner om priset! Alldeles för många, upplever jag, tycker att en ponny som "bara" är en snäll, trevlig, välriden, skapligt utbildad läromästare som känns säker för mammor och pappor att låta barnen hantera och rida, inte borde kosta just något eftersom det "bara är en läromästare" :meh:

Själv räknar jag helt kallt med att få betala ungefär lika mycket för dotterns snälla pararidning-ponny, som vi fick betala för hennes tidigare tävlingsponny som startat stora klasser utomlands, som vi köpte för 3,5 år sedan.
 
Jag kan inte låta bli att spana lite på hästar :angel: Men behöver spara ihop pengar igen... Och jag tycker det är så himla dyra hästar i Sverige, liksom 150k för en häst som går lc?

Precis, bland halvbloden tycker jag det verkar som man får räkna med 150.000kr för en ganska medioker häst.
Jag fattar att det kostar att ta fram en häst. Men 150.000 är mycket pengar.
 
Förstår inte heller dessa priser ! Vet precis vad det kostar att föda upp en häst och utbilda. Men en helt outbildad häst i 10-års åldern för 150k? Räknar att jag måste betala runt fem gånger så mycket som jag betalade för nuvarande häst, för att ens få en likvärdig! O_o

Precis, bland halvbloden tycker jag det verkar som man får räkna med 150.000kr för en ganska medioker häst.
Jag fattar att det kostar att ta fram en häst. Men 150.000 är mycket pengar.
Ja det känns väl dyrt...okej om hästen är typ 3-7 år och ligger på lc-nivå, men en 10 åring som snart är "medelålders" känns bra saftigt O_o och så kan man ju undra hur bra utbildningen varit om den inte kommit längre än typ riden i alla gångarter på 6-7 år...
 
Ja det känns väl dyrt...okej om hästen är typ 3-7 år och ligger på lc-nivå, men en 10 åring som snart är "medelålders" känns bra saftigt O_o och så kan man ju undra hur bra utbildningen varit om den inte kommit längre än typ riden i alla gångarter på 6-7 år...
Jag har sett annonser med hästar som är +10 år, som är lovande. O_o
 
Ja det känns väl dyrt...okej om hästen är typ 3-7 år och ligger på lc-nivå, men en 10 åring som snart är "medelålders" känns bra saftigt O_o och så kan man ju undra hur bra utbildningen varit om den inte kommit längre än typ riden i alla gångarter på 6-7 år...

Den kanske "bara" är efter i utbildningen? Det kan ju finnas många orsaker till att en häst inte rids in som 3-åring, tänker jag. Visserligen är det nog en bra idé att skriva det i annonsen i sådant fall, men man vet ju aldrig.
 
Precis, bland halvbloden tycker jag det verkar som man får räkna med 150.000kr för en ganska medioker häst.
Jag fattar att det kostar att ta fram en häst. Men 150.000 är mycket pengar.
Det skulle ta mig minst två år utan häst att spara ihop den summan, då är jag ändå medelinkomstagare utan barn. Jag skulle inte kunna rida på ridskola eller vara betalande medryttare
 
Den kanske "bara" är efter i utbildningen? Det kan ju finnas många orsaker till att en häst inte rids in som 3-åring, tänker jag. Visserligen är det nog en bra idé att skriva det i annonsen i sådant fall, men man vet ju aldrig.
Fast den har ju haft minst sju år att ta in utbildningen? Om hästen är i tio års åldern
 
Fast den har ju haft minst sju år att ta in utbildningen? Om hästen är i tio års åldern

Ja, om den är någorlunda i fas, ja. Det finns ju hästar som av olika anledningar inte rids in förrän många år senare. Ett sto kan ha gått med föl, hästen kanske har körts men aldrig ridtränats, eller så har tidigare ägare haft ambition men inte kunskap/ekonomi till att ta hjälp o. s. v. Eller också har en tidigare ägare varit sjuk/skadad/inte haft tid att träna som planerat, och hästen därför halkat efter och fått oplanerat lång "vila". Eller tidigare ägare kanske "bara" har ridit ut i skogen och aldrig brytt sig om att utbilda hästen mer än till att vara en stabil skogsmulle.

Jag skulle också dra öronen åt mig om det var en 10-åring som var "bara inriden", men det behöver inte vara jättemärkligt, som jag ser det.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 814
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 416
  • Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
439
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 465
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp