Vi som letar häst II

10 000? Herregud, det kostar inte ens mina 3 sammanlagt. Hade aldrig haft råd då :D

Jag snittade på drygt 13 000 kr per månad för en... Bara stallhyra, grovfoder och strö var 4700 kr liksom. Sen var det orimligt med veterinär med, ca 3000 kr per mån utslaget. Men drar man bort det så är man på 10 k. Och det är även vad jag budgeterat med för häst

Vad matar du egentligen dina med? Här så bara foder och strö skulle bli
Spån 1 bal a 149 kr per vecka är 650 kr per mån x 3 är 1950 kr.

10 kg grovfoder a 4 kr kg a 30.5 dagar är 1220 per månad x 3 är 3660 kr

Hovslagare 1700 kr var 7e vecka är 1052 kr per månad x 3 är 3156 kr

Sa hitills 8776. Och vi har inte betalt något kraftfoder, mineraler, försäkring,vaccination, tandkoll utrustning, träckprov, veterinär osv osv

Billigaste man kan stå häruppe landar på ca 3500 kr inkl grovfoder och strö. Då tillkommer även för kraft, mineral, försäkring osv

Förr hävdade jag att alla som påstod deras häst kostade under 6000 kr inkl allt lurade sig själv. Numera räcker den summan knappast
 
Jag snittade på drygt 13 000 kr per månad för en... Bara stallhyra, grovfoder och strö var 4700 kr liksom. Sen var det orimligt med veterinär med, ca 3000 kr per mån utslaget. Men drar man bort det så är man på 10 k. Och det är även vad jag budgeterat med för häst

Vad matar du egentligen dina med? Här så bara foder och strö skulle bli
Spån 1 bal a 149 kr per vecka är 650 kr per mån x 3 är 1950 kr.

10 kg grovfoder a 4 kr kg a 30.5 dagar är 1220 per månad x 3 är 3660 kr

Hovslagare 1700 kr var 7e vecka är 1052 kr per månad x 3 är 3156 kr

Sa hitills 8776. Och vi har inte betalt något kraftfoder, mineraler, försäkring,vaccination, tandkoll utrustning, träckprov, veterinär osv osv

Billigaste man kan stå häruppe landar på ca 3500 kr inkl grovfoder och strö. Då tillkommer även för kraft, mineral, försäkring osv

Förr hävdade jag att alla som påstod deras häst kostade under 6000 kr inkl allt lurade sig själv. Numera räcker den summan knappast
här kostar strö 95-105 kr. Hö 3 kr kg. Hösilge 2.20 kr/kg. Det jag har.
 
Förr hävdade jag att alla som påstod deras häst kostade under 6000 kr inkl allt lurade sig själv. Numera räcker den summan knappast
Nu är det här fel tråd men mina låg omkring 1800:- i strö och foder när jag slog ut det på årsbasis. Eget stall så räknar inte med någon stallhyra. Bara en häst skodd.
Matar med gräs så många månader som det går :D
 
Jag snittade på drygt 13 000 kr per månad för en... Bara stallhyra, grovfoder och strö var 4700 kr liksom. Sen var det orimligt med veterinär med, ca 3000 kr per mån utslaget. Men drar man bort det så är man på 10 k. Och det är även vad jag budgeterat med för häst

Vad matar du egentligen dina med? Här så bara foder och strö skulle bli
Spån 1 bal a 149 kr per vecka är 650 kr per mån x 3 är 1950 kr.

10 kg grovfoder a 4 kr kg a 30.5 dagar är 1220 per månad x 3 är 3660 kr

Hovslagare 1700 kr var 7e vecka är 1052 kr per månad x 3 är 3156 kr

Sa hitills 8776. Och vi har inte betalt något kraftfoder, mineraler, försäkring,vaccination, tandkoll utrustning, träckprov, veterinär osv osv

Billigaste man kan stå häruppe landar på ca 3500 kr inkl grovfoder och strö. Då tillkommer även för kraft, mineral, försäkring osv

Förr hävdade jag att alla som påstod deras häst kostade under 6000 kr inkl allt lurade sig själv. Numera räcker den summan knappast
Jag betalar 2.5 kronor kg för grovfoder 🙈 srallhyran plus grovfoder och strö var förra året i snitt 2500 kronor per månad! Och då har jag strö kvar så det räcker någon månad till!
 
Ska jag räkna med bilen så kostar hästen mer 😉

Lite därför jag hoppas kunna hitta stallplats på gångavstånd hemifrån nästa gång.. lite högre stallhyra, men slippa lägga massor av pengar på bensin varje månad.. :cautious::nailbiting:

Nu ska jag smita ut från den här tråden igen. Jobbar på att kunna köpa häst igen inom en överskådlig framtid, och det finns en häst till salu som jag verkligen velat åka och titta på (lagom pris också!), men är inte där riktigt ännu just pga kostnaderna :sorry: . Buffert buffert buffert, spara spara!
 
Lite därför jag hoppas kunna hitta stallplats på gångavstånd hemifrån nästa gång.. lite högre stallhyra, men slippa lägga massor av pengar på bensin varje månad.. :cautious::nailbiting:

Nu ska jag smita ut från den här tråden igen. Jobbar på att kunna köpa häst igen inom en överskådlig framtid, och det finns en häst till salu som jag verkligen velat åka och titta på (lagom pris också!), men är inte där riktigt ännu just pga kostnaderna :sorry: . Buffert buffert buffert, spara spara!
Lyckades inte skicka ett ♥️

Jag har 1.5 mil till stallet, men skulle inte vilja flytta närmare hem! Då stallet har väldigt bra stallägare!
 
Det är i det spannet jag räknar med att nästa häst (inkl bil, som för mig är en hästrelaterad utgift) lär kosta, baserat på min erfarenhet av att ha häst där jag bor. Det är dyyyyyrt..!
Ja kostnader för att ha häst är ett helt kapitel för sig! Och blir oftast högre än kalkylerat.
Men håller man sig till normala kostnader så betalade jag stallhyra inkl grovfoder och spån 3200 (c-ponny, storhäst kostade 3600), extra spån ca 200, kraftfoder 500, försäkring ca 500, Hovis ca 1000, lektion/träning/ tävling 1200, lån på transport 900, bränsle till/ från stall 1000 ( lågt räknat), vaccination 150, tandvård 200, friskvård 150 = 9000. Då har jag inte räknat med bränsle till/från träning/tävling eller veterinär (hade inga senaste året, men hältutredningar, behandlingar och till sist avlivning på förra hästen), eller värdeminskning på hästen, utrustning etc.
 
Finns ett sto på Irland för 39000 (transport till Sverige ingår) som saluförs som lämplig för ridskola/första häst. Man kan ju inte låta bli att undra vad som är haken??

Om det är den jag tror att det är, så har jag också funderat över priset. Den säljaren brukar ha betydligt högre pris på liknande hästar och ponnyer (jag har lite koll eftersom den annonserat om några ponnyer som verkar väldigt trevliga) så något verkar lite lurt.
 
Ja kostnader för att ha häst är ett helt kapitel för sig! Och blir oftast högre än kalkylerat.
Men håller man sig till normala kostnader så betalade jag stallhyra inkl grovfoder och spån 3200 (c-ponny, storhäst kostade 3600), extra spån ca 200, kraftfoder 500, försäkring ca 500, Hovis ca 1000, lektion/träning/ tävling 1200, lån på transport 900, bränsle till/ från stall 1000 ( lågt räknat), vaccination 150, tandvård 200, friskvård 150 = 9000. Då har jag inte räknat med bränsle till/från träning/tävling eller veterinär (hade inga senaste året, men hältutredningar, behandlingar och till sist avlivning på förra hästen), eller värdeminskning på hästen, utrustning etc.

De sista åren med häst skodde jag på klinik i ca ett år (hyrde släp och körde ett antal mil varje gång, förutom att själva besöket var skitdyrt). Dessutom hade vi en hel del otur med ej ridrelaterade ( = jag kunde inte förebygga det genom att anpassa träningen t ex) skador, som genererade ett antal veterinärbesök hemma + en hel del turer till klinik för vård också. Plus att hästen var dyr i drift pga väldigt känslig i ryggen (täcken och en hel del extra pengar på friskvård + utrustning.). Så, det är inte så att jag har någon "rosaskimrande" bild av den ekonomiska biten, om vi säger så 😅 .

Tassar ut igen.
 
Om det är den jag tror att det är, så har jag också funderat över priset. Den säljaren brukar ha betydligt högre pris på liknande hästar och ponnyer (jag har lite koll eftersom den annonserat om några ponnyer som verkar väldigt trevliga) så något verkar lite lurt.
Om jag googlar rätt, så är det ett rent fullblod som gått något lopp steeplechase med dåligt resultat, senast i våras.
 
  • Gilla
Reactions: MML

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 488
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 498
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 806
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 433
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp