Vi som letar dressyrsadlar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

KL

Har idag lånat en sadel, som jag tycker ligger okej, provade att rida i den och resultatet = Häst har aldrig gått bättre! Jobbade med hela kroppen och kom verkligen upp med ryggen (så att man blev höjdrädd) och jag kunde till och med sitta ned i traven - något som alltid varit otroligt svårt om inte omöjligt för mig på henne.

Men måste fråga er, hur tycker ni den ligger?
Uppenbarligen gillar pålle den - det gjorde jag med.

Bilder:
Bilddagboken
27143_1265832758.jpg

75594_1265832777.jpg

55637_1265832792.jpg

55025_1265832816.jpg

Eftersom kräket promt skulle stå med huvudet i lampan och med max 2 ben i marken samtidigt får ni hålla till godo med dessa bilder :angel:

Den är för smal! Den ligger en halvmeter ;) ovanpå henne... Har svårt att tänka mig att det bara skulle vara bilderna som luras. Ser sjukt smal ut.

KL

Letar efter en dressyrsadel till min häst. Hon har ganska bred rygg, och inte så mycket manke. Och hon har inte så mycket muskler nu, så hon kommer nog muskla på sig lite sen. Just nu har jag en dressyrsadel som jag inte alls tycker sitter bra, en Kieffer. Gillar den i övrigt, men den sitter inte bra på henne, glider fram när jag rider. Kan ta bild när hon har den sadeln på sig så får ni se.
Men vad tror ni hon skulle kunna ha för sadel?

x3ty6v.jpg

Varför inte testa en annan prestige modell?
Jag har precis haft sadel utprovare ute och suttit i en prestige modena, super skön sadel som är en utveckling av hippos med större stöd.

KL!

Har testat en pfiff amaretto(vidd tre tror jag, blev osäker nu) till min häst som satt alldeles utmärkt(har mycket svårt att hitta sadlar som passar herrn... dessutom var den ju så bred och bra mellan bossorna)
MEN den passar inte mej! Stöden hamnar totalt fel så det var bara att ge upp... :(

Finns det någon som har tips på en liknande sadel som kan tänkas passa?

Har hört att den ska vara rakare än Hippos. Även Leonardo och Doge skulle vara rakare så jag har inte tänkt så mycket på Prestige. Funderar på Jaguar..

JO jag tyckte också att den var smal, men en halmeter tycker jag är att överdriva :p jag har inte så mycket erfarenhet av sadlar osv... en sadelkunnig i min omkrets tyckte att den låg okej.
Den llåg jämnt över ryggen i övrigt, detta är en 3:a skulle det kunna fungera med en 4:a eller är det bara helt att släppa detta med Kentauren?

Ytterligare en fråga:
Skulle hon kunna ha en Globus 36a?

(Rak rygg, lite överyggd - ingen manke "what so ever" numera....)

kl

Sadelletandet fortsätter. Tredje utprovaren kommer på tisdag men det verkar svårt att hitta en sadel som passar både mig och hästen. Hon är tydligen bred som en tunna över ryggen, fast jag inte tycker hon ser så vid ut. Bomvidden måste vara vid eller tom extra vid för att passa.

Vad tycker Buke om hennes rygg?

rygg.JPG

Amerigo DJ dressyr kan nog passa. Kanske Alto annars.

Hennes är ganska lik min killes förutom att han har en hög manke och sin egen balanspunkt bakåt mer.

KL

Hej, jag letar också dressyrsadel, men jag har verkligen noll koll på sadlar. Ni kanske inte kan se så mycket på denna dåliga bild,eller så har ni kanske något tips på vad som skulle kunna passa :) behöver all hjälp jag kan få!

Hästen behöver muskla på sig mycket i ryggen (eller ja, hela kroppen), hon är smal över den. Jag är 178 cm lång. Vill gärna ha en sadel med mycket stöd men man ska trots allt komma nära hästen. Är det något mer ni behöver veta?

Du behöver nog bättre bilder, skulle jag gissa, den står väldigt upp med huvudet bla..Men den ser rak ut i sadelläget i alla fall, även om rumpan är hög.
Eftersom du är så lång behöver du en sadel där sätet kan vara större men sadeln ändå är kort, det är väl det jag kan säga. Den kortaste jag har haft var amerigo alto som var 17.5 men ändå kortare än andra 17 tumssadlar i total längd. Men det finns säkert många andra sadlar som är så, som jag inte känner till. Jag vet att vissa märken har kortare varianter, men vågar inte tipsa för jag minns inte riktigt nu.

Jag letar fortfarande dressyrsadel så jag hoppar också in här.

Hennes rygg är rak och ganska bred
30178340.jpg

Har provat Kieffer
30428766.jpg

och Morris & Nolan
30428783.jpg

Ja, 3'e sadelutprovaren var här igår och hon nämnde Alto men hade med sig CC efter förslag från min tränare och den kan nog funka! Den gled inte fram som alla andra sadlar har en tendens att göra, hon har så kort rygg och anläggningsyta att hon puffar fram sadeln bakifrån.

Så, hennes förslag var alltså Amerigo CC eller Jaguar. Har testat både XKC Close contact och den där nya French Calf. Tyvärr fick inte jag jättebra känsla i någon av sadlarna eftersom de var för stora så jag åkte omkring lite hur som helst. Nästa steg är att leta upp i rätt storlek så jag kan testa. Jag har suttit bäst i Passier Optimum men den passade tyvärr inte hästen så bra.

Det känns som om det börjar närma sig iaf!

Låg passieren inte bra för att den var för rak?
Är jätteintresserad av en sådan men jag vet inte ifall min häst har för rak rygg..

Just den vi testade var lite för vid men det var även något med bossorna. Min häst är väldigt platt baktill så för att få Passieren att funka skulle den behöva specialstoppas och det undviker jag helst.

Ja, 3'e sadelutprovaren var här igår och hon nämnde Alto men hade med sig CC efter förslag från min tränare och den kan nog funka! Den gled inte fram som alla andra sadlar har en tendens att göra, hon har så kort rygg och anläggningsyta att hon puffar fram sadeln bakifrån.

Så, hennes förslag var alltså Amerigo CC eller Jaguar. Har testat både XKC Close contact och den där nya French Calf. Tyvärr fick inte jag jättebra känsla i någon av sadlarna eftersom de var för stora så jag åkte omkring lite hur som helst. Nästa steg är att leta upp i rätt storlek så jag kan testa. Jag har suttit bäst i Passier Optimum men den passade tyvärr inte hästen så bra.

Det känns som om det börjar närma sig iaf!

Men hur kan hon föreslå Jaguar eller amerigo cc:eek: Det är stor skillnad i rakhet....
Jag vet inte hur den nya jaggan är, jag har förstått att den ska vara rakare men vad det betyder är svårt att säga. Jaguar cc är rakare än deep seat men fortfarande inte alls rak och definitivt mer svängd än AMerigo cc. (som jag har nu, haft jaguar cc och den blev för svängd när hon ändrade sig i ryggen med lite andra muskler), så jag kan utifrån egen erf säga att den rekommendationen lär skum:cool: Reserverar mej då för hur French eller vad den heter är för den har jag inte provat. Deep seat är riktigt svängd, den har min aldrig kunnat ha (tyvärr:o)

en prestige modell som är riktigt bra och jätteskön och dessutom svängd är venus d :d den kan du dessutom få till bra pris begagnad.

kirie; oj vad svängd. den ryggen skulle jag lägga prestige (hippos eller venus) eller jaguar på, men den vanliga xkc isf, och definitivt ingen amerigo cc. den måste ju bryggat nåt enormt? :crazy:

Hon är inte så svängd, det kan nog vara att jag tar dåliga kort. Hon har lång manke och kort rak rygg som sluttar uppåt bakåt. Väldigt platt också. Många sadlar knuffar hon fram med ryggen.

Heh, det är ju inte klokt vad olika alla säger men hon sade specifikt att Prestige inte skulle funka på hästen.

Provred i både Jaguaren och Amerigon och de verkade ligga riktigt bra båda två. Jag är ju absolut ingen expert men det blev inga märken och dessa två åkte inte fram på halsen som så många andra jag provat gjort. Det är den andra utprovaren som rekommenderar Jaguar så det borde ju ligga något i det. Ringde dessutom en annan utprovare idag och hon höll verkligen med om att CC'n skulle passa min häst. *förvirrad*

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
301
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 555
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 936
Senast: caballus
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 879

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka