Vi som letar dressyrsadlar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Kastar mig in i denna djungel av sadlar och undrar om någon kan hjälpa mig. Har provat ut en amerigo +2 som var något för vid och då vi lade en handuk för att fylla ut blev perfekt. Sadelutprovaren konstaterade att en +1,5 skulle passa. Nu har jag hittat en begagnad +1 och undrar då, är det någon som har kläm på hur stor skillnad det är mellan en 1:a och en 1,5:a?

Ja det är skillnad, minns inte exakt i mm, men är det 6 mm kanske? Tror det.

Snarare är kanske frågan då vad en handduk motsvarar;)

Jag tycker ju att kan den kan +1.5 så kan den ha +2 med pad. Men +1.5 är en vanlig storlek jag tror du hittar en sån lättare och mer lättsåld också.

Mäster som kan mest om olika märken är nog inte vid datorn på ett par dagar:laugh:

Jag är dålig på märken som jag inte har provat själv och dessutom har jag svårt att hålla isär de olika som har har provat:cool:

Men din häst ser ut att ha rakt ganska kort sadelläge? Enorm manke och inte så bred bak(pratar inte vidden utan bredden på bossorna, du vet som vi diskuterade i andra tråden där en sadel stack ut på sidorna liksom på en häst.)

Ja, rak, lite kortare, smalare sadel i bossorna baktill, dvs inga breda kilbossor som sticker ut, med plats för hög manke, vilka är det? :confused: Det beror på pris också, vad får den kosta?

Det är ju vid så från +2 nånstans men det är jättesvårt att ens jämföra samma märkes vidder mellan olika modeller, det stämmer inte alltid ens, så ännu värre med vidder mellan olka märken tycker jag. Man måste prova.

Jag behöver verligen hjälp.. blir bara mer o mer förvirrad när det gäller sadlar på min häst..

Här är pållen i fråga:
_090927002.jpg

_090927006.jpg

_090927007.jpg

Dessa sadlar är utprovade o korrigerade av sadelmakare (!):
Henri de Rivel (allround mot dressyr) Bild 1 - Bild 2
Kieffer Grand Prix Bild 1 - Bild 2
Wintec Isabell Werth (rött järn i) Bild 1 - Bild 2

Kieffern har jag sålt, men Isabellen har jag kvar (använder den inte). Jag har använt HdR:en, den låg still o naggade inte pälsen - men den ligger i bakvikt.. Har ridit barbacka i en månad, men nu när hästen ska sättas igång så är jag i behov av en sadel. Jag är en allroundryttare mot hopp, så eg vill jag satsa på en ordentlig hoppsadel... Vill ju även ha en dressyrsadel, men jag får se vad jag har råd med.
Notera att HdR:en har blivit kollad o godkänd av två olika sadelutprovare!

Andra sadlar (som fanns i stallet o som jag bara la på en dag för att se hur det såg ut):
Crown Warmblood Bild 1 - Bild 2
Morris & Nolan Bild 1 - Bild 2
Stübben Siegfried MF (hoppsadel iofs men ändå) Bild 1 - Bild 2

Min slutsats:
Jag är trött på att känna mig lurad! Har vänt mig till två olika sadelutprovare, men det har inte känts bra alls.. :crazy: Vet inte alls vem jag ska vända mig till för att få hjälp att hitta en passande sadel.
Vad jag som ren amatör har kommit fram till är att pållen behöver en kort (dvs kort anläggningsyta), svängd sadel med rundbossor. Är jag helt ute o cyklar?? :confused:
Vilka märken o modeller ska jag kolla på??

Jag skulle tipsa om Spalding fit 4.
tror den skulle passa på din pålle :idea:

Har bara koll på att dom jag provat på honom, och ingen av dom har kännts hundra.
Men tror ingen av dom har varit rak nog.
Tror också att han har ett ganska kort sadelläge.
Förstår precis vad du menar med utstickning..(:

Den får helst inte kosta alltför mycket.
En sadelsäljare här i närheten har en R.Stenberg sadel hemma, som beskrivs som kort och kompakt?
Kan det vara något?
Ingen erfarenhet av detta märke överhuvudtaget.

Nej inte jag heller, jag har sett en del som ser trevliga ut men det har inte funnits någon i rätt stl att prova.

Jag tror att Jacson Celine är kort:confused: Men vet inte mer om dem. Jeremy Rudge har nån kortare hoppsadelmodell och amerigo har också kortare modeller. (I dressyr är tex alto kort) Amerigo är inte "breda" i alla fall. Nej jag vet inte så mycket om vilka som kan finnas, en del märken har ju som sagt kortare modeller. Du kan kanske mäta hästens "längd" dvs sadelläge och ringa firmor som har begagnade sadlar kanske och fråga:confused: En del har ju öppet köp när de skickar så att man kan prova och pengarna åter om de inte passar.

Ska ringa henne och höra om den finns kvar.
Finns en del andra begagnade sadlar varav jag redan provat 4 av dom.

Jacson celine är väl en hoppsadel?
Är en dressyr jag är ute efter (:
Kentaur är även en dressyr jag provat, kommer ej ihåg modell.
Men den glappade alldeles för mycket bak.
Dom flesta sadlar jag har provat har problemet suttit att dom legat alldeles för nära manken på sidorna, eller släppt bak.

KL

Någon som vet om där finns någon dressyrsadel som liknar Prestige Hippos i bomutförandet? Fast med större knästöd och smalare midja?

Hej!

Hoppar in som ny här i tråden med lite frågor :)

Har en fjording som jag har mätt till ca 90 grader.. Nu har han dock tappat lite ryggmuskler men breddar han sig när dom kommer tillbaka ?

Har tittat på Globus clic och jacsons dressyr sadlar.. Men tror ni globus 34 eller 36 är bäst i vidden?

Jacson xvid eller xxvid? Han är något överbygd bak så jacson kanske är bäst?

Massa frågor men enormt tacksam för svar!!!

Mvh

90 grader är normalt mot vid bom i dom flesta märken. det låter smalt för en fjording.... säker på att du har mätt rätt???

Jag vet låter jätte smalt men de ska stämma..
Dock har han som sagt blivit mkt tunnare över ryggraden..

KL

Jag behöver hjälp med någon modell som kan tänkas passa. Globus, Albion, Pfiff är något jag funderat på själv. Någon som har något annat förslag eller någon mer synpunkt?

Knights Aragon, Knights Eva Marion eller varför inte en Isabell Werth, finns både i syntet eller läder. Equipe Oracle eller Amerigo Classic kanske kan vara något oxå:idea:

Nu skriver du ju inte i vilken prisklass du letar men om man jämför en begagnad kvalitets sadel typ Albion, Morris & Nolan (de två borde passa din häst) så är det ju enligt min åsikt, en mycket bättre investering än t ex Knights som är en billigare variant av sadel. Dessutom om man är osäker på vad som passar är det mycket lättare att passa in en redan inriden sadel då man ser hur den verkligen ligger o slipper gissa på hur den kommer att ligga när den är riden i några månader.

Jag har ett år på mig att spara, då han ska ut på foder och får han sin allroundsadel har nu, som passar, hos dem. Men visst max 15.000 känns som en gräns.
Jag vill mest ha förslag på olika märken/modeller som jag kanske inte tänkt på själv, så ska jag åka till någon som har de flesta av de märkena så jag slipper åka till olika ställen :-) Är utbildad på att prova ut själv men har inte riktigt bra erfarenhet av de olika märkena än.

Senast ändrad:

kl.

Jag har nu insett att jag måste ha en ny sadel.. Eller jag trot det i alla fall.
Rider i en Amerigo Classic nu. Ligger kalasbra på hästen. Han älskar den. Jag sitter bra i den. Skänkeln får bra lagom stöd och ja... den sitter jag bra i..

Jaha, varför byta tänker ni nu säkert?

Jag har en gammal skada i ryggen. Och nu har jag fått så ont på slutet, och bitvis tidigare, men nu har jag lyckats dra parallelen med att det kanske är sadeln. Någon annan som haft detta problem?
Ett par gånger har jag fått så ont att tårarna bara sprutar och jag inte kunnat kliva av hästen, bl.a. på tävling.:cry:

Ska få låna en Röösli och prova i veckan. Men vad mer skulle kunna passa en stackars ond rygg?:(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
301
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 555
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 936
Senast: caballus
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 879

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka