Vi som letar dressyrsadlar II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

Japp. Barbacka sadlar heter märket....:D

Låter som din häst är lätt överviktig? Den har ju varit skadad som jag förstår och då är det kanske inte läge att prova ut en ny sadel?

Buck: Finns inga såna sadlar du söker...;) skojar såklart!
Du har infall tips på en sådan sadel?

Kanske inte spikrak bom, får gärna släppa tidigt och inte ha super duper stora kilbossor även om hästen har långt rakt sadelläge. Då tidigare sadlar gjorde stora gropar i musklerna och hästen är känslig där nu även om musklerna kommit tillbaka ordentligt nu sen en 3-4 år sen.

rak/Lätt svängd x vid bom, smal midja, typ flatback, och lite framåtskuren( dvs inte spikraka kåpor ;))

:arghh:

Lätt överviktig är nog milt sagt.
Jo men min tanke var, eftersom hon har problem i ryggen, att det hade varit bra med en sadel när hon ska igång och ridas igen. Dels för att avlasta ryggen, dels för att jag ska kunna rida ordentligt och hjälpa henne med sjukgymnastiken på ett bättre sätt.
Hon är ett köksbord när hon är igång också :crazy:

En bomlös kanske kan vara bra då, med extra tryckutjämnande paddar. Så att ryggen får komma igång och muskla sig fritt. Och sen när hästen är igång köpa en passande bromsadel?

Usch tvi och fy :wtf:
Nej men hon har haft bomlöst tidigare och jag hatar att rida i bomlösa sadlar. Antagligen för att jag inte har hittat rätt förstås.
Men det största problemet är ju att hon är så bred och en bomlös med padd dessutom så är det som att sitta på, ja, ett köksbord med sadel :p :crazy:

Jag testade en annan bomlös på henne faktiskt så sent som igår, en cheyenne, men den gled fram på halsen på henne nästan innan hon hade tagit ett steg.
Så frågan är ju vad för bomlös som i såna fall skulle tänkas passa?

Senast ändrad:

Vad skiljer bates innova och wintec iw från varandra? Är innovan mycket smalare i midjan? Hur mycket mer svängd är den?
Min Bates momentum är perfekt smal i midjan även i dressyren, men wintec iw sadeln är på tok för bred och trång. Vill ha öppnare och större sits.
En snäppet svängdare sadel mår hästen också bra av.

Inte för att jag har råd med en ny sadel men sett att de kostar runt 600£ begagnad i England. Dvs lika mycket som min momentum som också köptes beg därifrån.

Kl

Vilken typ av rygg är detta? Rak, svängd, manke osv?
I sadeldjungeln och kan inget, väntar på sadelutprovaren men tänkte kolla lite innan vad som finns :)

20131122_094259_zps3127cb1a.jpg
[/URL][/IMG]

Lätt svängda, någorlunda kort rygg, någorlunda lång manke.

Dvs en rygg som det borde vara enkelt att hitta sadel till. Passier, stubben, prestige osv borde ligga hyffsat :)
Ngt med rundbossor ska du dock ha då ryggen slutar upp mot rumpan.

Tack snälla för hjälpen :)
Tror du att en Jaguar Deep seat skulle funka? De verkar så otroligt härliga och hon har haft en Cobra innan och de är väl lika i bommen om jag minns rätt

Senast ändrad:

Har ingen erfarenhet av jaguar men det sådär aldrig att prova om du får tag på en :).

*KL*

Har denna rygg:
20140309_144513.jpg

1265421_165243297013483_1402554736_o.jpg

Behöver hitta en 17,5"-18" för själv sitta bra i den. En med djupare säte så jag kommer ner. Han är rätt bred har vi märkt. Verkar som han kräver MW-W bom redan nu och bara 3 år :) Inte jättelångt sadelläge i mina ögon. Kort rygg (drar 135 täcken på sina 168 cm :) )

Kl

Vad tror ni om detta? Testade stallkompisens Bates idag för skojs skull. På sadelhängaren såg det ut som den aldrig skulle passa men det var ju bättre än jag trodde iaf.

9F9D91C6-5749-4552-9306-1F38A24FDF78_zpszebk4lma.jpg

428F2696-B964-439E-927C-BCE32DE565C8_zps5gozknit.jpg

Lite längre bak. Men då kändes det inte som den låg an hela vägen..
61F4A460-B35F-4B08-8F75-60354BFBB2DD_zpsulvph97k.jpg

155E25EA-C1B6-4FD6-938B-643734D94437_zps69ygylbu.jpg

D707E7E8-D5AC-4030-8996-9802FCD66DAE_zpsz8qg3nkt.jpg

För smal såklart men det vara bara röda järnet i den och hon har vitt i sin wintec annars.

Sadeln ligger För långt fram på båda bilderna och den ser ut att vara för lång i anläggningsytan också.

*kl*

Var in med hästen och uppdaterade sadel för några veckor sedan. När vi provade kändes det toppen och hästen var nöjd och glad.
Nu när vi ridit i den ett tag så upplever vi att den åker fram (surfar på schabrak)en aning när man behöver sitta till ordentligt men hästen är fortfarande nöjd och glad.
Men min fråga är, ska inte en sadel ligga still om den är korrekt för hästen? Eller är det ok att den rör sig lite?
Kan tillägga att hästen har ett rätt förskjutet sadelläge men gick tidigare med sadel av samma märke. Den funkade mycket bra de första åren.

Senast ändrad:

Jag hade rådfrågat sadelutprovaren igen på plats med hästen, ser allt fortfarande bra ut enligt utprovaren så hade jag testat en antiglidpadd.

Du har infall tips på en sådan sadel?

Kanske inte spikrak bom, får gärna släppa tidigt och inte ha super duper stora kilbossor även om hästen har långt rakt sadelläge. Då tidigare sadlar gjorde stora gropar i musklerna och hästen är känslig där nu även om musklerna kommit tillbaka ordentligt nu sen en 3-4 år sen.

rak/Lätt svängd x vid bom, smal midja, typ flatback, och lite framåtskuren( dvs inte spikraka kåpor ;))

Har du provat Wintec cair new? Den är smal midja, ganska stor i sitsen. Dock ingen flatback. Har själv beställt en allround.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
852
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
1 206
Senast: Amanda_F
·
Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 970
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama