Vi som letar dressyrsadlar II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

new%20wintec%20allround.jpg
Är det den senaste modellen du har? Jag upplever den här iaf mkt bättre än den äldre modellen.

Det är en 5år gammal isabell werth som jag har.
Vill helst inte ha en till syntetsadel.

Nu kastar jag mig in i tråden för jag letar dressyrsadel till min nya häst. Jag köpte honom i slutet på december och i slutet på januari så var jag hos Sh*rpman när dom var här i stan och provade ut sadlar.
Vi provade lite olika sadlar och de som hästen gick bäst i var en Frank Baines Elegance och Prestige D1. Prestigen fick jag prova i Icland-modellen och den var för öppen i sätet för min häst har mycket gång så jag behöver ordentligt med stöd. Så då blev det FB för den låg bättre till i pris! Jag påtalade redan när jag provred den att det kändes som den låg lite i bakvikt när vi stod stilla men då sa sadelprovaren att det blir så med det blir bättre när hästen rör sig.

Efter en månad reagerade jag på att den fortfarande låg väldigt högt över manken och i bakvikt. Hade innan tänkt att den säkert "sätter sig" när jag ridit i den och sjunker ner mer. Jag kontakate Sh*rpman och sa att jag inte va nöjd. Då skulle dom komma upp igen och tyckte jag skulle komma och lämna in den så kunde de pressa ut den lite så stoppningen sätter sig mer. Om jag ändå inte var nöjd efter det så skulle jag komma med hästen nästa gång de kom upp.

Nu ligger sadeln så här och jag är väldigt besviken över att man har betalat för att få hjälp av kunnig personal och så har de provat ut en sadel som inte alls ligger bra :(
Sakesadel2.jpg

Sakesadel.jpg

Har ni några tips på sadlar som kan passa den här väldigt raka ryggen. Han är för tillfället både smal och muskelfattig så det jobbar vi på.
Sakerygg3.jpg

Sakerygg2.jpg

Sakerygg.jpg

Om sadeln har legat så hela tiden så kan jag inte fatta hur de kunde med att sälja den till dig. Men om den går att justera ifram så skulle jag ge det en chans för FB är ju raka sadlar och din hästs rygg är ju rak och med bred kanal och breda bossor så har han ju en chans att bredda ut sig när han lagt på sig lite mer.

Han har inte breddat sig så mycket men lite kanske. Men jag tycker att dom borde ha tagit med det i beräkningen när de provade ut den. Jag är med på att jag kanske skulle byta efter 6-12 månader med efter 1 månad känns lite väl tidigt :mad: speciellt när jag köpte en helt ny sadel.

När jag köpte sadel byggdes den om på något sätt så att ryggen skulle ha plats att bredda sig. Min var väldigt smal och muskelfattig också då. Men nu ett halvår senare och med mer muskler så passar den fortfarande! Så kolla med utprovaren om det går.

Nu har jag bokat tid så jag ska tillbaka den 1/4 så får vi se vad de har att säga.
Men vad finns det annars för sadlar som kan tänkas passa hans rygg?

*kl*

Dags att köpa ny bebis-sadel till Lillan, inridningssadeln åker fram och ligger på halsen nu och är dessutom helt gräsligt obekväm så hög tid att köpa ngt nytt. Inte jättesugen på ngt nytt och måttanpassat direkt med tanke på att hon inte ens är tre år fyllda än på några månader.

Kort rygg, blir mkt rak vid arbete. Inte mkt till manke, babyrygg (alltså: bred och platt med en manke som inte "poppat upp"). Matte och beridare som vill ha i vart fall 17,5''.

Fullkomligt värdelöst usla bilder, men ungefär så här ser hon ut:

PrickSida1.jpg

PrickSida2.jpg

Vad skulle ni leta efter?

Äldre Stubben, passier, bates caprilli. Dvs lätt svängda sadlar som ligger ok på de flesta. ligger runt 2000 begagnat och är bekvöma hoppsadlar.
De sadlar som är helt raka i bommen är offtast långa i anläggnigen också. Så en lätt svängd bom blir nog lagom.

Ingen erfarenhet av dressyr varianterna, men de man kan ju alltid pröva :). Passier Hannover och psl är nog de som kan ligga bäst och är lättast att hitta.

Tack! Har hittat en begagnad Dominus som på beskrivningen låter bra (för normal till låg manke, normal till svängd rygg och rundbossor). Någon som har erfarenhet av dessa?

Jag har ju oxå en Momentum och jag har köpt en Ordo Equester till min tjej. Den är väldigt nära Momentumen i sitsen, smalheten. Jätteskön och trevlig sadel! :-) Så prova en sån om du kommer åt.

Kan även tillägga att jag har en Wintec NEW, elr hade. Skickade den igår. Den är TOKBRED, lika bred som isabellen (haft två såna oxå). Jag fick ont i höfterna av den.

Har även provat Innovan och även den var lika bred i min uppfattning.

Är det en Venus du har då?

Och hur vida går de att få? T ex tekna omvärmd till 37(tror jag) dvs max bredd var för smal för min häst.

Hade helst haft utbytbara koppjärn dock då min häst ändrar sig mycket under året. Min momentum har jag bytt järn ca 5 ggr sen jag köpte den :/. Från svart till blått till rött till blått osv.

Senast ändrad:

På min häst som ser ut lite som din i ryggen har jag en M&N Gold Collection. Så en sådan kan vara värt att prova. Men det är hopplöst att hitta sadlar till såna cylinderformade hästar.

Jag har Juno. Men den enda skillnaden mellan dom två (enligt Globus själva) är att Venus är enkelkåpad.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
852
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
1 206
Senast: Amanda_F
·
Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 970
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama