Vi som letar dressyrsadlar II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

Hon står då med hovarna åt rätt håll när jag tittar på datorn, men i taket när jag kollar på telefonen.... suck vad har jag då gjort för fel när jag lagt in bilden..

svårt att säga då jag inte ser hur hästen står. Men den ser uta tt ligga väldigt mkt ovanpå. Kan vara att den är för smal eller så är den väldigt uppbyggd fram. har hästen stor lång manke?

för mycket "ovanpå" hästen och eventuellt lite i bakvikt. tycker jag det ser ut som.

då är det ungefär den kännslan jag fick.. men jag vet inte om jag ska beställa en med bredare bomvidd, för jag har inte möjlighet att långa hem en för prov bara tyvärr. eller om jag ska leta vidare efter en annan modell...

här är bild på hennes rygg utan någon sadel

bild1_zps380ed371.jpg

Knapplån, Jag prövade en Santa Cruz Leopold (x-vid och 18 tum) i dag.
Hästen bryr sig inte, vilket inte är det "lättaste" när jag lägger på en ny sadel, hon bara "går" och protesterar inte om sadeln skulle ligga illa. Jag tyckte att mina ben "stod rätt ut" från hästen, fick inte någon bra känsla "runt" hästen samt att jag kände mig lite "mör" i höfterna efter passet.
Är det fler som provat leopolden och vad tyckte ni? Hade det hjälpt med 17,5 tum och kort kåpa?

Sadeln låg ganska stilla hela ridturen, hade dock ingen optimal sadelgjord för sadeln så det kändes lite som gjorden drog fram sadeln lite. Bossan följde ryggen på stallgången, dock släppte den lite tidigt (?) i bakändan, hade 4 fingrars bredd mellan manke och sadel när jag satt i sadeln.
Så, snälla buke dela med er av er kunskap! :)

Innan ridning: Har jag sadlat för långt fram?
img_1056_5308ab642a6b223653c4868a.jpg

Manken
img_1065_5308a8d69606ee464080743c.jpg

Bakifrån
img_1058_5308a91d88e59da37e285491.jpg

Efter ridning
img_1073_5308aa8ae087c37164eb3234.jpg

Efter ridning
img_1074_5308aaceddf2b36aaa98395c.jpg

Låter som att sadeln är för bred för dig, men efter ridning bilden ser bättre ut i balans än före bilden. Dock ser den ut att vara för långt fram. En smalare bomvid kanske kan passa bättre, men eftersom du inte trivdes i den så är det ingen vits att köpa sadeln.

En smalare bomvidd? Då kommer den väl ligga ännu högre över? Fick in nästan en handsbredd mellan manken och sadeln när jag satt i sadeln.
Sen så sluttar hon lite upp mot korset i vila, men gör sig rak under arbete vilket kan förklara att den låg bättre efter ridningen..

Konstigt att jag upplever leopolden som bred, rider ju i vanliga fall i en bates IW och de är väl ganska breda enligt många? :)

Har själv en wintec IW, och den är super bred :/. De santa cruz sadlar jag klämt på har varit lika breda i midjan i regel.
Att IW sadeln känns annorlunda kan vara att den sätter dig i annan sits/balans.
Men sadeln verkar som sagt inte vara optimal för er, då den åker fram.

*kl* Rent spontant, hur tycker ni att denna Childeric ligger? Bilderna är tagna efter ridning.

Svårt att få ordentliga bilder på polle som inte ville stå stilla :o

KL

Jag har inga bra bilder på min pålle för dagen trots att jag ägt honom i 7 år... men kan ordna om det behövs. Denna bild är 6 år gammal, han är lite svankig nu.

Jag provade ut en dressyrsadel för några år sedan på ett känt ställe i sverige. Enligt dem är min ponny bred, framför allt har han ovanligt bred ryggrad tydligen?
Dom provade ut en isabel werth x wide. Denna sadel ligger inte bra nu, den åker fram rejält och gräver gropar i hans rygg med bossorna. För smal alltså? Han har även med åldern börjat bli svankig och denna sadel är för rak för honom upplever jag.

Anledningen till att jag frågar här är främst att dom som provade ut denna sadel sa att detta är den enda för under 30 000 kr som skulle passa denna häst pga hans breda ryggrad. Jag undrar om det stämmer, eller finns det fler breda sadlar? Det känns liksom inte lönt att prova sadlar som är smalare än isabel werthen, och jag vägrar köpa en sadel för 30 000 till en 18 årig ponny som rids 3-4 dagar i veckan. Jag undrar om det ens är lönt att leta ny sadel eller om jag ska lägga ner tankarna på en dressyrsadel?

Ett tips med Leopolden är att kolla så att sadeln verkligen är helt rakt sydd. Har hört skräckhistorier om hur extremt sneda dom är. En vän hade en helt ny på prov som det var 3 cm skillnad på i bossorna fram:eek:!

Kl

:banghead: eftersom jag inte sitter bra i min IW wintec sadel och den är för svängda i det vita järnet så vill jag ha mer tips på sadel.

Vårt största problem är att hästen är bred högt upp, men varken plattryggad eller klotrund.
Samtidigt som hästen är spikrak och väldigt känslig. Mitt problem är att jag behöver en smal midja och öppet säte och att min plånbok är väldigt, väldigt liten.

Vad finns det för sadlar som stämmer in?

De flesta nya sadlar har breda kanaler. Albion K2 passar mer rak rygg, Albion SLK en ngt mer svängd rygg, Prestige oftast svängda ryggar och County definitivt en svängd rygg.

Deimion: På bilderna tycker jag sadeln ser ut att ligga bra och i balans. Sitter du bra, hästen rör sig bra o inget är ruggat eller konstigt under sadeln efter ridning så borde allt vara bra!:)

Buck: Finns inga såna sadlar du söker...;) skojar såklart!

*kl
Försökte mäta mitt köksbord, eh häst, över ryggen idag och jag får det till att hon är 140 grader O_o
Finns det någon sadel som skulle kunna passa på henne? Hon är ganska rak i ryggen annars.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
852
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
1 206
Senast: Amanda_F
·
Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 970
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama