Vi som letar dressyrsadlar II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

Jes
2 personer jag känner köpte varsin jätte dyr väl inpassad sadel. Passar ingen av hästarna.

:eek: det lät ju mindre kul! De är ju bland de dyraste sadlarna man kan hitta! Men för sådana pengar och speciellt uppsydd för ekipaget måste man ju har rätt att reklamera om återförsäljaren inte kan fixa sadeln så att den passar? Eller har jag fel?

960198_475519359231337_250757477_n.jpg

Söker tips på sadlar till denna rygg. Halvblod 7år kommer muskla på sig mer (har precis haft vila). Brukar bli ganska bred över manken och skulderbladen.
Har nu en Tekna men den ligger inte bra, ligger inte stilla åt sidorna plus den naggar lite bakom vänster skuldra :( Har haft den att växa i och inte varit några problem men nu har hon ändrat sig så mycket att en ny är ett måste.

Ekonomin inte jättebra just nu men upp till 8000 kan jag lägga så tänkte få några tips här och kanske leta en begagnad.

Ingen som har någon idé?

Jag har haft en JES sadel MEN den köptes begagnad och var därmed inte inpassad på det sättet men det var ingen höjdare. Okey, såklart en skön och bekväm sadel men väldigt svår att passa in till andra hästar.

ok, bra att veta! för de pengarna förväntar man sig en sensation! så lite snopet ifall den inte är skön eller passar:(

Fick precis reda på att WOW ska komma hit i närheten, så försöker kanske få tid där… eller iallafall kolla på hur de ser ut IRL

Jag har en JES till min ena häst. Köpte (beg) då det var den enda som låg stilla på min häst (problem med att sadeln åkte fram). Ska ev sälja den nu för den passar inte riktigt mig. Tyvärr.

Var håller du hus? Är det inte för långt kan du ju prova min.

-annars, gör som jag gjorde i höstas ;) slängde på en Globus Gloi, islandssadel.... Satt som ett smäck!

Senast ändrad av en moderator:

Jag bor i mellan Kalmar och Växjö.
Hade gärna provat om ni fanns i närheten?

JAg pratade nyss med JES återförsäljare och man har absolut inga garantier såsom att om de inte kan få sadeln att ligga så kan man inte retunera eller dylikt….. lite konstigt tycker jag för vad säger konsumentlagen?

Jag har provat två st olika isis-sadlar, men tyvärr med samma resultat- sitta på halsen och rida:crazy:

Hursomhelst så har jag fått tid hos WOW sadels, så tänkte se vad de har att erbjuda och hur deras system ser ut. Verkar det inte bra så blir det leta och prova allt som kommer i vår väg:)

Nja, då blev det långt -bor på västkusten.

KL

Fått ett erbjudande om en Prestige Venus sadel mycket billigt pga avlivad häst men har inte chans att prova den förens nästa vecka så tänkte försöka kolla vad ni tycker om den. Jag är ganska kort och har läst att den inte alls passar korta ryttare? Stämmer det?

Vilken typ av rygg passar den, har läst både rak och mycket svängd med manke och utan osv... Får ingen ordning på detta och är inte jättebra på sadlar.
Skulle bli glad över att höra vad ni tycker. :)

KL

Fått ett erbjudande om en Prestige Venus sadel mycket billigt pga avlivad häst men har inte chans att prova den förens nästa vecka så tänkte försöka kolla vad ni tycker om den. Jag är ganska kort och har läst att den inte alls passar korta ryttare? Stämmer det?

Vilken typ av rygg passar den, har läst både rak och mycket svängd med manke och utan osv... Får ingen ordning på detta och är inte jättebra på sadlar.
Skulle bli glad över att höra vad ni tycker. :)

Jag har en Prestige Venus!
Älskar den sadeln, helt underbar att rida i!
Jag har riktigt korta ben (160cm) och min sadel har kåpor i storlek S!
Kan bara inte bli bättre!!!
Och då har jag provat måååånga sadlar genom åren!
Mina hästar har rejäla mankar och är lätt svängda i ryggarna.

Har hört att de är helt underbara sadlar att rida i så det suger lite i mig att ha en sån men frågan är om den passar. Denna är med normala kåpor, är det stor skillnad då tro? Har iofs aldrig haft en sadel med korta kåpor utan alltid med normala och en gång långa :P Så jag vet inte om jag kommer märka skillnad på de.

Min har inte mega manke och aningens svängd rygg men är bred över skuldrorna och vi har alltid problem med att sadlarna glider åt sidorna då det är mycket action i fronten. Det finns bilder på nästa sida.

Jaha, den sadeln funkade tyvärr inte så bra som vi hoppats hon går inte fram med den sadeln tyvärr, tar man av sadeln och rider barbacka eller med hoppsadeln så blir hon en helt annan häst. Tråkiiigt! Så nu är nästa steg att kontakta ridin för en utprovning, funderar även på childeric. Tips mottages tacksamt!
Glömde bort att fota idag, men kom på när jag skulle hoppa upp. Den är den första sadeln som inte har rört sig ur fläcken när jag ridit, så himla skönt! Lämnade två fina jämna avtryck också, topp!
1472760_10152092584718278_1891856120_n.jpg

kl

La på en i stallets Amerigo DJ på Jorunn... vad tycker ni? det är en +3 i bomvidd

1510808_10152492204928998_506984700_n_zps89a36b7a.jpg

Går inte att säga nåt om en sadel som inte ligger fastspänd på ryggen o bara ett foto från sidan. Men som det ser ut så lär den bli för lång när du backar den till den plats den borde ligga på.

Går inte att säga nåt om en sadel som inte ligger fastspänd på ryggen o bara ett foto från sidan. Men som det ser ut så lär den bli för lång när du backar den till den plats den borde ligga på.

Lite kan man ju se om hur den följer rygglinjen ospänd för den ändras ju inte bara för man spänner en liten gjord=)¨
Att den är för lång håller jag med om det är typ 99,999999% av alla sadlar jag testat faaaaaaan säger jag om de. börjar rent utsagt ge upp sadelletandet.de får la bli barbacka p ådenna dam tydligen=/:crazy::crazy::crazy:

Öh jo? Det kan ändras rejält om du backar sadeln rätt och sen spänner den. En del sadlar lättar i bak när man spänner fast de ser ut att ligga bra ospända. Så jo, den behöver spännas fast på rätt ställe för att alls kunna ge feedback.

Men vad dåligt! Köp en Childeric istället, då fixar de till den om den inte skulle passa.

Öh jo? Det kan ändras rejält om du backar sadeln rätt och sen spänner den. En del sadlar lättar i bak när man spänner fast de ser ut att ligga bra ospända. Så jo, den behöver spännas fast på rätt ställe för att alls kunna ge feedback.

Smaken är som baken delad=)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
853
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
1 206
Senast: Amanda_F
·
Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 970
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama