Vi som letar dressyrsadlar II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

Det är tyvärr vad som går emot.. att dom inte finns med vidare bom. :(
Men tänkte ifall det skulle vara värt att testa ändå då sadeln på bild är xvid och Leopolden xxvid, men det kanske inte är nån idé ändå.

Menar du Dominus? Har för mig att dom är rätt svängda?
Ja Morris and Nolan är ett utav de märken som jag själv tror kan passa, har dock inte hittat någon med rätt storlek som är till salu här i Sthlm hittills tyvärr..

Senast ändrad:

Haha, ja visst skulle det stå Dominus:D. Om hästen är aningen överbyggd men ändå rak så kan den funka. Om du har nån i krokarna är den värd att prova iaf. Haflingerbommen är riktigt vid. M&N är väl annars hetaste tipset:).

Intressant!
Har ingen erfarenhet av Dominus dressyrsadlar, men ska helt klart hålla utkik! :)

någon som har en Aquila dressage 2? eller provridit en? erfarenheter? gärna bilder.

Den verkar vara toppen för min lilla ponny kort i bommen och bra för storbogade hästar som rör sig mkt.

*knapplån*

Så va det dags igen att byta sadel efter sex månader med Passier Optimum som nu såldes och jag står utan sadel. Jag har kikat runt och undrar om det är någon som vet hur Stübben Portos eller Stübben Genesis är? Är dom fortfarande lika hårda som man har hört från förr?

Stübben Portos verkar allt annat än hård ;) Nä, men de nya sadlarna ska inte vara så hårda som de gamla. Och skinnet verkar mkt trevligt på de som jag kollat på (iof inte någon noggrannare koll).
Men jag vet inte hur de är i bommen? Är det fortfarande böjd bom på dem?

*tar sista knappen*

någon som har tips till den här ryggen?
img_3939_52c71a3e9606ee1906d03217.png

Hästen som ALLT glider fram på:banghead:

Vet inte vad det är som gör det, men jag får verkligen inget att ligga. Under de 8 år som hon är riden så ligger inget på henne.
Provade sadlar som funkat hyffsat är:
Frank Bains Omni och reflex
Butet singelkåpa
Globus crinicle (sämst av de här 3)

Sadlar som inte funkar alls:
Childeric DI och DAC
M&N golden något
Wellington Elite
Bates alla olika modeler
Prestige Versille (på hoppsadel)
Vega (hoppsadel)
Amerigo åkte hem med sina sadlar och sa att "du har nog det som funkar bäst på den redan nu" = fick fortsätta rida med sadeln framme vid öronen
Zaldi, någon enkelkåpad historia
Röösli
Florestier
Pariani
CWD
Albion

Min uppfattning är att hästen är päronformad, alltså smalnar av framåt. Manken är "bred och väl fylld" och känns som om inget som stoppar sadeln.
Hon är fruktansvärt rörlig i sidled eller hur man ska förklara, kan detta vara boven? att hon lixom "skruvar" sig ur sadeln?
Edit: Hon blir förvånandsvärt rak eller rund uppåt i ryggen vid arbete, men har lika lätt för att sänka den om det är någon som inte är bra.

Har hela 2013 ridit barbacka och fått en häst som plötsligt är mycket rakare och kan göra diverse rörelser utan ansträngning. Får kännslan av att alla sadlar motarbetar hennes rörelser.

Någon som har tips?
:)

Min häst är omöjlig att hitta sadlar åt, han har rak rygg, låg manke, smala bogar, päronbuk som skjuter fram sadlarna.

Den enda sadeln som ligger på honom är en Childeric DI som Ellen hjälpt mig med. Passier glider inte fram men guppar, samma med Röösli. Jag har som dig provat ALLA märken och modeller som finns. När du provade Childeric, var det sadlar gjorda till andra hästar?

Har du provat Crown? Arwen eller Jessica hade jag testat på din.

jag tror boven i dramat är kanalen, tror du behöver en extra bred kanal eftersom du upplever att den skruvar sadel. Tror många märken kan fungera om bara kanalen är extra bred?

Omnin är vad jag upplevde väldigt bred i kanalen och den låg ju helt ok. Och Buteten är specialbeställd och faktiskt en ihoppsnickrad av två olika sadlar och i fabriken har de aldrig gjort något sådnat innan.

saken är den att den ligger ok om jag bara åker häst, men vill jag göra en förhållning eller gunga igång lite mer kadens så "plopp" så sitter vi på nacken. Det jag känner med alla sadlar är som en extra stöt i varje steg, speciellt i trav, men också i galoppen så blir hon otroligt tung och "gräver ner sig i ett hål" samt att fattningar och avsakningar blir katastrof!

Jag har provat de childeric jag har hemma. De är ju inte gjorda helt för henne, men har pratat med Ellen som säger att jag aldrig kommer få en childeric att ligga på hennes päronkropp... tyvärr:(

Har inte testat Crown, ska verkligen undersöka var jag kan hitta en återförsäljare till dessa sadlar:)

Min gammelhäst har en Crown Arwen, han är faktiskt lite lik din i kroppen i profil iaf. Crown går även under namnet Ideal. Ganska raka sadlar, men fick hjälp av en sadelmakare att justera stoppningen efter hästen.

Arwen och Jessica är ganska flata i sitsen, bred kanal och kommer ned bra på hästen. Sen tycker jag att mjuk fluffig stoppning är viktigt när man har svårsadlade hästar, då formar det sig bättre.

Låter som en sadel som är värd att prova:)

MEN, återförsäljare? hittar ingen som säljer dem? bara en massa begagnat i andra änden av landet:(

Kan Mustang vara åf? Kan minnas fel. Annars brukar Sadelmagasinet ha ett gäng begagnade inne.

Mustang ligger väl uppåt stockholm?
och sadelmagasinet har jag inget erfarenhet av tyvärr, men ska kolla om de skickar kanske och vad det kostar….. jag bor ju ganska långt ner i landet och i en håla som har kanske 2 timmar till närmsta ridsportsbutik med sadlar:crazy:

Det där med böjd bom vet jag inte, min dam är inte jätte svängd. Jag testade portos, tristan, genesis och maestoso. Det blev en portos. Tristan gillade jag inte alls. Genesis och Maestoso va trevliga också men portosen va perfekt och hästen kändes himla fin. Det tråkiga är att det dröjer 7 veckor tills jag får den :(. Nu hoppas jag att denna sadeln kommer fungera länge. Jag valde ullstoppning istället för latex då det är enklare att justera med ullen lite om det skulle behövas.

Senast ändrad:

Mustang ligger i Sigtuna kommun, men dom är iaf återförsäljare. Tror att dom mestadels säljer via utprovning på plats. Men ring och kolla!

+ nyfikenienstrut

ska kolla upp detta:) tack!

är det någon som har erfarenhet av JES? tyckte det jag läste på hemsidan lät bra!

Jes
2 personer jag känner köpte varsin jätte dyr väl inpassad sadel. Passar ingen av hästarna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
853
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
1 206
Senast: Amanda_F
·
Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 970
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama