Vi som letar dressyrsadlar II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

Fast det här är väl ändå inte en smakfråga?

Jag håller med Novali. Sadeln kommer ner på ryggen ordentligt när man spänner fast den...

Fast det här är väl ändå inte en smakfråga?

Jag håller med Novali. Sadeln kommer ner på ryggen ordentligt när man spänner fast den...

Kommer ner gör den mer men den ligger likadant. den blir ju inte plötsligt rak i bommen bara för man spänner den eller hur;)

Så man kan utan problem se om en sadel passar REDAN när man bara lägger på en sadel utan att spänna fast den.

Ser den ut att passa DÅ spänner man fast den.

Denna sadel ser man ju att den inte passar så varför ens lägga energi på att spänna fast den? den kommer inte passa mer för de:p

Ett tränat öga ser om sadeln passar eller ej genom att enbart lägga på en sadel ospännd.
Och DET står jag för och kommer inte ändra min åsikt i denna fråga punkt :p

Du får tycka precis vad du vill men det blir inte mer sant för det.

Sadlar har olika system och såklart kan man se om en sadel ligger helt tokigt utan att spänna fast den men med t ex V-system så måste du spänna sadeln på rätt sätt för att se hur den ligger. Nästa steg är ju att rida i den för vissa hästar tycker om att sadeln släpper tidigt i bak oavsett vad ditt öga säger dig, andra hästar gillar inte att ryttaren har sin sittpunkt långt fram och ytterligare andra VILL ha ryttaren långt fram så utan att ens ha gjort de 2 grundläggande sakerna, dvs spänt sadeln och ridit i den, så kan man inte säga så mycket om den.

Ett tränat öga ser om sadeln passar eller ej genom att enbart lägga på en sadel ospännd.
Och DET står jag för och kommer inte ändra min åsikt i denna fråga punkt :p

Nä. Jag har gått med en av Amerigos bästa utprovare en del och hon skulle aldrig bedömma en sadel utan att spänna fast den. Aldrig. Helst inte utan att hästen rört sig i den heller.

KL
Ställde typ samma fråga i sadeltråden 2.0 på utrustning men tänkte att ni här inne kanske har bättre koll på just dressyrsadlarna. Jag har provat ett gäng olika sadlar på min häst och det som legat bäst är en gammal Albion Legend och en Bates Maestro. Hästen gillade sadel 1 men inte sadel 2 så nu försöker jag hitta en begagnad dressyrsadel så lik en ca 25 år gammal Albion Legend som möjligt;) Fast denna gång i rätt bomvidd och sitsstorlek.

Vet ni vilken av dagens (eller gårdagens kanske eftersom de inte säljs nya längre) Legend och Legend K2 som är mest lik den gamla modellen? Jag upplevde den som rak, betydligt rakare än den Albion SLK jag provat. SLK låg inte bra alls, var inte ens lönt att provsitta. Bates nyare modeller är inte aktuella då hästen är för takformad för dessa sadlar.

KL
20140205_184537_zps59203dc9.jpg

Vad tycker ni om detta? Hästen är svår då det mesta hamnar i bakvikt då hans front är hög.
Detta blir extra kännbart nu när han är muskelfattig. Han verkar gilla denna men ibland tycker jag att den lutar en aning...

Kl

Ja nu börjar det bli dax för en dressyrsadel till lillgrabben. Vad lägger man på denna rygg?
20140119_100431_zpspm7qzul_edit_1390150468640_zpswpdxpgvv.jpg

Problemet är att allt kanar bakåt, till och med longeringsgjorden:o
Han har sadelläget långt bak och lägg då till en kort rygg=inte mycke att lägga sadel på. Hög, lång manke och rak rygg.
Han är så slank över bålen så det finns inget som håller kvar gjorden då sadeln börjar vandra. Om sadeln, eller gjorden igentligen, hamnar för långt bak blir han jätteirriterat.

Han är inriden och rids idag med en kiffer norbert hopp. Sadeln behöver vara kort och lämna plats för hög manke och passa en ädlare rygg.
Jag är en 36:a i byxstorlek och har långa ben.
Älskar min Childeric Di men den är för klumpig och lång för den här gossen. Gillar dom franska sadlarna med kalvläder:d Har funderat på Forestier men kan inget om dom o vilka hästar de passar.

Borde nog satsa på en lite billigare sadel som går att värma om med tanke på den växande 4 åringen. Har tittat på tekna (syntet sadel:wtf:) eller lippo? Några förslag...

En Ordo Equester Venus kanske skulle kunna vara något? Finns även utan kalvskinn och heter då Ordo Equester Juno. Dom är båda omvärmbara. Lite hårda att rida i men verkar i övrigt ok sadlar som passar raka och lite takformade ryggar. Du borde kunna hitta någon på beg marknaden till rimligt pris.:idea:

Ok kan ju vara av intresse:) Bara dom inte är för hårda, är dåligt vaderad där bak;)

Kl

Vad finns det för sadlar som finns i xvid och är spikraka? samt har flatback och smal midja? Min wintec Isabel Werth är för svängd i det vita järnet , för bred i sitsen och för djup. Jag kan fortfarande inte sitta ner i traven eller ens rida lätt ordentligt i den, känns som att den puttar fram en i framvikt och som att den är flera tum för liten (har hett upp i vikt i jul men inte mycket :p. 17 - 17, 5tum.

Tips? Gärna ngn som inte kostar mer än 10 000kr ny, helst runt 4000kr begagnad.

Engelska sadlar typ Crown/Ideal (Jessica, Arwen), Albion K2, Frank Baines (kommer inte ihåg vad deras flatare modell heter) funkar bra på breda hästar. Krävs det xvid så tycker jag att det är svårt att hitta smal midja i lägre prisklass.

Men jämfört med Wintec IW så kommer alla ovan nämnda sadlar kännas smala :p

Min gamling är spikrak i arbete och går med en Crown som är omstoppad efter honom. Har även haft en Frank Baines (nyare modeller) på honom.

Jag funderar på hur jag ska göra kring sadel. Jag har ett halvblod som vi fick hem för ett tag sedan. Hästen har inte en muskel (rid) på hela kroppen och vi måste nu köpa en egen sadel till henne då hon enbart är insutten med en sadel som jag lånat av en stallkamrat som ligger bra på henne.

Vi ska ta ut en sadelutprovare då jag inte anser mig ha varken tid eller kunskap nog för att leta och hitta en som ligger hundra på henne.

Jag förstår själv att vi måste byta sadel ett par gånger på henne då hon kommer ändra sig mycket i kroppen. Jag har talat om för sadelutprovaren att jag letar efter en bättre begagnad dressyrsadel. Jag funderar på en sadel dör man kan byta bommen, men hon kommer antagligen ändra sig såpass mycket i kroppen att en helt ny sadel kanske/lär behövas istället. Lite rörigt inlägg kanske men ni förstår vad jag menar? Hur hade ni gjort och vad för sadel hade ni kikat på? Sadelutprovaren vill säkert ha ett hum vad för sadel jag vill ha så hon vet på ett ungefär vad hon ska ta med sig.

Är hästen bara insutten och omusklad hade jag köpt en hopp/allroundsadel då ni kommer rida lätt och stå i lätt sits mycket (lättare i hoppsadlar än i dressyrsadlar).

Håller med feel om att en hopp/allround sadel är bättre för inridning, wintec t ex kan man byta bomvidd på de är luftstoppade(dvs stoppningen är alltid som ny) och är väldigt billiga begagnat. Sen är de relativt enkla att sälja vidare.
Så kan en sån passa så är de bra inridnings sadlar.

kl
åhh jag har köpt min första egna hästa och hmnade direkt i sadelträsket..

detta är en santa cruze leopold, finns det något hopp för den tror ni?
bild_zpsd94a4501.jpg

Kl

Vad finns det för sadlar som finns i xvid och är spikraka? samt har flatback och smal midja? Min wintec Isabel Werth är för svängd i det vita järnet , för bred i sitsen och för djup. Jag kan fortfarande inte sitta ner i traven eller ens rida lätt ordentligt i den, känns som att den puttar fram en i framvikt och som att den är flera tum för liten (har hett upp i vikt i jul men inte mycket :p. 17 - 17, 5tum.

Tips? Gärna ngn som inte kostar mer än 10 000kr ny, helst runt 4000kr begagnad.

Har en sadel just nu som kvalar in på alla dina punkter. Crown Grandee. För bred, platt, rak häst. Xvid. Smal midja. Supertrevlig att rida i.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
853
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
1 206
Senast: Amanda_F
·
Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 970
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Gift vid första ögonkastet 2024
  • Black Friday

Hund, Katt, Andra Djur