Vi som letar dressyrsadlar II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

*KL*

Har skickat tidigare i tråden men inte fått något direkt svar så tänkte testa åter igen.
Har en unghäst född 08 som jag letar sadel till, och skulle vilja få lite tips.
Letar gärna begagnat pris runt ca 5-6000

32876801.jpg

32867412.jpg

32300321.jpg

Album med lite olika sadlar på. Hästen som heter Herman är det. Finns även några fler ryggbilder.
http://www.pixbox.se/alb_show_id783098_page0.html

Vad har din för rygg? Såg nice ut :)

Hon har den klassiska isis ryggen kort, bred och överbyggd=)
Och det var därför denna passade så bra för den sluttar väldigt bra upp bak på sadeln.
Kilbossar kan min aldirg ha utan måste ha korta rundbossor som denna har.
Den är sjukt skön man vill inte lsuta rida haha

knapplån

BATES INNOVA
har en begagnad sådan hemma på prov. dock vet jag inte vilken storlek det är. 0:an är väl 16½-17 och 1:an är väl 17-17½ och 2:an 17½-18. Kollade på märkningen på sadeln vid siffrorna, dom sista siffrorna är - 0S. Betyder det att det är en 0:a då eller vart ser man vilken siffra sadeln har?

Senast ändrad:

Ja 0:an står för sits 0 och S:et står för att det är en standard - det framför är sadelnumret.

Min var märkt med 1E och det var en Extended med 1ans säte. (Måtten är korrekta så som du redan skrivit ut) :)

Jag hade ett svagt minne att det var så men var osäker...tack då vet jag :) då var det en 0:a jag har hemma då.

KL

Någon som vet om det finns någon sadel som är lik Frank Baines Elegance? I både utformande för hästen och för mig som ryttare?

Hästen gick som en klocka i den sadeln och jag kände mig hemma, men har inte riktigt råd att kasta ut 18' på en ny sadel. Och den finns inte begagnad just nu.

Finns det några liknande?
Hur är FB Reflex i jämförelse?

lånar sista knappen!

hästapålle har växt ur sadeln igen. musklat och ändrat ryggform en del så nu måste vi ha en ny sadel.

hade ute fysioterapeut idag då vi misstänkt att sadeln inte passar längre och red i sadeln med tryckpadd. sadeln trycker bak.

nuvarande sadel är en tekna dressyr, omvärmd till 32, var från början 31 men hästen breddade sig så fick värma om efter 4 månader.

jag letar nu en sadel som är lite mer svängd än teknan, men i övrigt gärna liknande i uppbyggnad (med smal midja, stora stöd, djupt säte, tror också tekna har rundbossor vilket verkar passa min häst?).

tips på det? gärna något man kan hitta begagnat då jag inte vill lägga en förmögenhet på sadeln, hästen i fråga är 20 år.

2012-05-05-08-13-00_202402761.jpg

ska alltså vara lite mer svängd än tekna.. någon prestigemodell kanske?

Sa**lma*asinet brukar ju skicka så man kan prova. Såg att dom hade några inne enligt hemsidan men den är tyvärr inte att lita på och nu har dom sommarstängt men tar tydligen emot ordrar så det är ju bara att prova. Brukar oxå finnas några ex på annonsidorna det är bara att leta ;-) Harry Dabbsen är väl den billigaste utav dom.:idea:

Sa**lma*asinet brukar ju skicka så man kan prova. Såg att dom hade några inne enligt hemsidan men den är tyvärr inte att lita på och nu har dom sommarstängt men tar tydligen emot ordrar så det är ju bara att prova. Brukar oxå finnas några ex på annonsidorna det är bara att leta ;-) Harry Dabbsen är väl den billigaste utav dom.:idea:

aha :) får kolla det då! ska dock kolla vår lokala ridsportbutik först.
tack!

prestige är inget ni tror på annars? eller annat lite mer "vanligt" märke men som är lite mer svängd än tekna?

hästen verkar också behöva rundbossor. har breda känsliga bogblad och lååång hög manke som måste få plats. i övrigt lite takformad rygg.

kl
Jag har inte fått köpt ngn sadel till pållan ännu eftersom hon for till seminstation och kommer att i första hand vara i avel.

MEN nu har vi blivit med c-poony och ponnyflicka har precis samma krav på sadel dvs viiiid och rak.

Hon har idag en globus loke 38 w, det är en allround och jag skulle gärna vilja ha en dressyrsadel till henne.
Ngn som vet dressyrsadel som kan påminna om loken ifråga om rakhet och vidd?

Tänkte föreslå Globus Clic men vet inte om den kanske kan bli för lång :)

ok, den är annars också rak?

Längre än "vanliga" sadlar eller än just loke?

-Theodor, vet att ni testat MN innan och den inte låg helt hundra dock ingen dressyrmodell.
Ska kika på Crown också.:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
1 206
Senast: Amanda_F
·
Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 986
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama