Vi som letar dressyrsadlar II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

Jag har en FB Reflex som jag köpte just för att allt annat gled fram och det har fungerat i många år. Åf förklarade att det beror på att bossorna framme mot manken är ovanligt breda och då ligger sadeln stadigare. Vet att flera Passiermodeller har så också, så det kanske kan vara ett alternativ. Upplever att FB kunde varit mer öppen i kammaren dock, bl a därför jag är på gång att byta dock. Jag tyckte att den var rätt bred i början men vande mig. Den ser lång ut, det håller jag med om, men det känns inte så.

Senast ändrad:

Jag har en FB Reflex som jag köpte just för att allt annat gled fram och det har fungerat i många år. Åf förklarade att det beror på att bossorna framme mot manken är ovanligt breda och då ligger sadeln stadigare. Vet att flera Passiermodeller har så också, så det kanske kan vara ett alternativ. Upplever att FB kunde varit mer öppen i kammaren dock, bl a därför jag är på gång att byta dock. Jag tyckte att den var rätt bred i början men vande mig. Den ser lång ut, det håller jag med om, men det känns inte så.

Tror du den skulle kunna fungera för mig som är kort?

Men du....islandssadlar ÄR ju dressyrsadlar!;):D

Ja men... de jag ser framför mig är lååååååååååååånga i sitsen och ribbade och massa ringar överallt. men de kanske har moderniserats ;)

om de är så långa i sitsen som de jag tänker på känns det dock inte som det skulle funka??

vad tror ni om prestige på den ryggen då?

Ja men... de jag ser framför mig är lååååååååååååånga i sitsen och ribbade och massa ringar överallt. men de kanske har moderniserats ;)

om de är så långa i sitsen som de jag tänker på känns det dock inte som det skulle funka??

vad tror ni om prestige på den ryggen då?

:D

Såhär ser iaf min islandssadel ut:

DSC_1017.jpg

Hippos tror iaf jag är för svängd, en sån hade jag till min gammelhäst med en hel del svank.

Senast ändrad:

:D

Såhär ser iaf min islandssadel ut:

DSC_1017.jpg

Hippos tror iaf jag är för svängd, en sån hade jag till min gammelhäst med en hel del svank.

aha! de ser lite modernare ut nu ;) men varför ska man ha en islandssadel på en häst med kort sadelläge?? :confused: islandssadlarna har väl i regel ofta längre anläggningsyta...

är hippos mer svängd än ex. venus?

Otroligt svårt att säga, det beror på om du gillar breda säten. De flesta brukar säga att jag har så himla skön sadel, men en kompis bara hatar den!

Varför skulle islandssadlar vara längre?

Prova Prestige om du har någon i närheten, kan funka. Hippos är väldigt svängd, Venus är lite rakare. Doge och Leonardo är nog rakast.

aha! de ser lite modernare ut nu ;) men varför ska man ha en islandssadel på en häst med kort sadelläge?? :confused: islandssadlarna har väl i regel ofta längre anläggningsyta...

är hippos mer svängd än ex. venus?

:) Just för att Islandshästar har superkort sadelläge och därför måste ha sadlar med kort anläggningsyta. Därför har man nu designat vackra sadlar med dressyr-look som också med fördel kan användas till häst/ponny med kort sadelläge.

:) Just för att Islandshästar har superkort sadelläge och därför måste ha sadlar med kort anläggningsyta. Därför har man nu designat vackra sadlar med dressyr-look som också med fördel kan användas till häst/ponny med kort sadelläge.

hmm okej då. :) jag har nog snurrat ihop det där med islandssadlar. en bekant med islänningar sa en gång att "islandssadlarrna är längre för att de ska kunna fördela vikten på en större yta".

vad skulle ni tipsa om för islandssadel i så fall? jag behöver stora stöd.. och egentligen också ett djupt säte!

Ha ha ja du har verkligen snurrat till det för islandshästar har ju oftast mycket kort sadelläge! Och faktum är att när sadeln passar bra så behöver man inte så djup sadel som man tror, den sadeln du ser på bilden är nog väldigt bekväm o man sitter kanon i en sån! Fram med magen o ner med rumpan så ska du se vilken skillnad i sitsen det blir!:banana:

Ha ha ja du har verkligen snurrat till det för islandshästar har ju oftast mycket kort sadelläge! Och faktum är att när sadeln passar bra så behöver man inte så djup sadel som man tror, den sadeln du ser på bilden är nog väldigt bekväm o man sitter kanon i en sån! Fram med magen o ner med rumpan så ska du se vilken skillnad i sitsen det blir!:banana:

haha uppenbarligen. men jag fick ju inte ihop det min väninna sa med att islandssadlarna är längre för att fördela vikten bättre. för min islänning hade tokkort rygg! från manke till svansrot var det 95 cm... så ja, du fattar nog :p

tips på islandssadlar som kan passa??

Super-superkorta Islandshäst sadlar finns, men frågan är hur stor ryttarrumpa som skall landa i sadeln...:)

De gamla islandssadlarna som fanns på 80- och 90-talet var jättelånga, bossorna baktill såg ut som blad som stack ut baktill. Dessutom var djupaste delen av sitsen längre bak, så att man satt i stolsits. Huvva!

Lånar knapp av mig själv. Hade en tråd på utrustning som det aldrig blev fart på så jag gör ett inlägg här istället.

Är på väg att byte sadel. Pållen har börjat få bullar bakom sadeln och själv trivs jag inte med det breda sätet längre. Tror det är delvis därifrån mina ryggproblem kommer eftersom de blir värre när jag ridit tyvärr.

Vilka sadlar tror ni skulle kunna vara aktuella? Jag vill ha smalt inte alltför djupt säte.

Bild på pålle.
535263_432428700103089_100000078881511_1595299_2144647585_n.jpg

haha uppenbarligen. men jag fick ju inte ihop det min väninna sa med att islandssadlarna är längre för att fördela vikten bättre. för min islänning hade tokkort rygg! från manke till svansrot var det 95 cm... så ja, du fattar nog :p

tips på islandssadlar som kan passa??

men nu letar jag alltså sadel till min kwpn :)

Har inga tips på islandssadlar, har kikat runt lite efter sådana till min häst. Men jag hittar inget av intresse, men jag är kräsen...

Vad har du provat på din häst? Det är så svårt när man inte vet hur de rör sig och hur den använder ryggen.

Tex Röösli, Passier och Childeric lägger sig ofta bra på många olika hästar. Så prova någon sådan om du har möjlighet? Prestige finns ju med lite olika passformer. Jaguar kan nog också vara värt att testa. Amerigo finns ju med ett gäng olika bommar och bossor. Så det finns ju verkligen en uppsjö av sadlar.

Hur bred är hästen? Och är den så kort som den ser ut att vara?

Amerigo, Jaguar, Prestige, Dominus hade jag provat till att börja med.

He, he. Tack för ditt svar!Tidigare har han, i nämnd ordning, haft: Wellington 5, Prestige 36, Amerigo DJ +2,5 (för vid), Jaguar 15-29, FB Reflex M, Frank Baines Reflex W luftstoppad, (Childeric när han var utlånad)Dominus W och nu FB Reflex M igen! Han är rätt bred, vet inte gradantal, men har en mall jag kan mäta på. Oftast har problemet varit att sadlarna åkt fram eller åt sidan. FB R är den som legat mest stilla men den trycker mot länden har jag insett. Jag har egentligen aldrig varit riktigt nöjd med någon sadel!

Han är rätt kort i ryggen, när han var yngre och mindre maffig kunde han ha 135 täcken! Han är 162 cm hög och 12 år, jag har haft honom sedan han var 2 år.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
1 206
Senast: Amanda_F
·
Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 986
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

• Survey
  • Ponny dödad av varg

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat