Sv: Vi som letar dressyrsadlar II
*kl*
Tips på sadlar för kortbent ryttare då..?
Jag har aldrig trivts i någon av mina dressyrsadlar och nu när unghästarna 'växt ur' befintliga sadlar tänkte jag göra ett försök att hitta något som jag trivs i på åtminstone någon av hästarna... Jag vill helst ha en
begagnad sadel, inriden och klar, så allt för nya modeller är inte vad jag letar efter i första hand. Men alla tips är naturligtvis välkomna! Jag har planerat att åka på sadelprovning, men det vore kul att ha lite tips på märken/modeller som jag kan rikta in mig på att kika närmare på? Det har ju hänt en del på sadelmarknaden sedan jag sist köpte en seriös dressyrsadel... Typ -95...
Mina ben är 75cm långa på insidan. Rumpan är måttligt stor, så 16,5" eller liten 17" räcker gott och väl ur min synvinkel. Singelkåpa och smal midja inbillar jag mig att jag skulle trivas i (med tanke på att jag alltid tenderat att komma bättre till ridning barbacka än i dressyrsadel). Vad sitter ni andra kortbeningar sitter fint i?
Den ena hästen, ett 157cm nätt halvblod, har en kort, rak, bred och musklad rygg. Mycket i sadelväg glider framåt när han börjar jobba (eller busa omkring...). Jag har en gammal Frank Baines hoppsadel som sitter som ett smäck (och som jag själv är mycket förtjust i). Skulle jag kunna hoppas på att en
FB Reflex Dressage skulle kunna vara något för hästen att trivas i OCH passa mig, eller vad har ni för erfarenheter? Eller är sätet så enormt långt som det ser ut på bilderna jag sett? Finns det bättre förslag?
Den andra unghästen har jag just nu en Wintec Cair Contour med ett MW-koppjärn (tror jag) som sitter ok på hästen. Hon är lite... rund... och jag tänkte hon skulle få komma lite mer i form innan jag hittar något seriöst till henne. Men tips på sadlar för en 170-häst med "normalsvängd, normalbred rygg" och bred manke tas glatt emot medan jag väntar..!