Vi som letar dressyrsadlar II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

lånar sista knappen.

kommer ev. behöva ny sadel till pålle.

är intresserad av en dressyrsadel med stora stöd och djupt säte.

hästen i fråga har rak rygg som sluttar lite upp mot korset. hög lååång manke, känsliga bokblad. takformad rygg.

har idag en tekna normal mot vid bom.

vad tror ni? :)

2012-05-05-08-13-00_202402761.jpg

2012-05-08-06-52-41_202404699.jpg

sdc10662_198137064.jpg

kl
Jag är i behov av en dressyrsadel i budgetklass.
Hästen har tidigare haft en prestige leonardo D som jag sålde för den blev för smal o jag red inte dressyr då o hade inte planer på att börja spec seriöst igen.
Nu har jag ändrat mig o måste således ha en sadel oxå.

Hästen är lite överbyggd så något böjd bom men inte jättemkt.
Åt de vida hållet.
Men frågan är vad som liknar en Leonardo eller kanske lite rakare, fast billigare?

Någon som har nån ide?
Kan fixa bilder om de skulle hjälpa men vill främst ha tips på vilka sadlar som skulle kunna vara intressanta att prova!

Jag gillar egentligen att ha kvalite..
Men efter bilköp o diverse andra utgifter så är de lite tomt i plånboken.
runt 8000 känns lite som en maxgräns just nu.

Köp en begagnad kvalitets sadel då!;) Det känns som om det är köparens marknad just nu. Svårt att sälja sadlar och att få ut nåt vidare pris för dom så leta efter det du vill ha o lägg ett bud!

*kl*
Provar här i hopp om att någon kan komma med förslag vad för slags dressyrsadel denna dam kan tänkas kunna ha.
Arab, maxad D
Jag är 165cm..

Jag hade tänkt en begagnad och/eller budgetklass.

2c4722be.jpg

8c902c41.jpg

83bbb0bd.jpg

4d9276a7.jpg

+ Novali!

Jo de är begagnat jag ska köpa och letar bra kvalitet men de jag tittat på hittills ligger på över 10 000 .. vilket är för mkt för mig just nu.
problemet är att jag inte vet vad som passar på den hästen mer än att han hade en leonardo förut men de är ett bra tag sen o han har ändrat sig lite.
Hoppsadeln som är måttad på den andra hästen ligger helt ok på han oxå , amerigo CC.
och jämfört med amerigon så är 8000 budgetklass för mig.

Ska få prova 3 olika sadlar i helgen, får vi se om de är någon som passar.

Men som jag skrev är det inte nåt vidare lätt att sälja sadel i dagsläget å det finns en mängd Amerigo DJ och CC dressyrsadlar till salu så lägg ett bud på den som kan tänkas passa! Man vet aldrig, människan bakom tangenterna kanske behöver pengar nu...

lånar sista knappen.

kommer ev. behöva ny sadel till pålle.

är intresserad av en dressyrsadel med stora stöd och djupt säte.

hästen i fråga har rak rygg som sluttar lite upp mot korset. hög lååång manke, känsliga bokblad. takformad rygg.

har idag en tekna normal mot vid bom.

vad tror ni? :)

2012-05-05-08-13-00_202402761.jpg

2012-05-08-06-52-41_202404699.jpg

sdc10662_198137064.jpg

inga idéer? vi har dock provat massor (ca 35-40 sadlar) och inget av det har passat... förutom teknan då.

Eftersom du provat så många olika sadlar är ju chansen att vad vi än föreslår så har du redan provat det...men det som är med din häst är ju att den får väldigt kort sadelläge med sin manke o bogblad o med lite sluttande rygg så är ju en flatback det du ska leta efter. Islandssadlar är ju ofta byggda så.

Ska prova amerigo i helgen o får sen leta o skambjuda om det nu är så att det passar.
Pratade med en av dom som säljer amerigo i sverige och hon trodde att classic (en sån som jag ska prova) kunde jämföras med cc hopp.

provade en olympic jessica på ena hästen igår o han verkade nöjd med det, jag var inte helt nöjd dock, även om de funkar.

för att de classic jag hittat har varit billigare än CC ;)
Faktiskt så gillar jag dom djupa dressyrsadlarna och vill inte ha för flata sadlar :)

*kl*

Tips på sadlar för kortbent ryttare då..? :D

Jag har aldrig trivts i någon av mina dressyrsadlar och nu när unghästarna 'växt ur' befintliga sadlar tänkte jag göra ett försök att hitta något som jag trivs i på åtminstone någon av hästarna... Jag vill helst ha en begagnad sadel, inriden och klar, så allt för nya modeller är inte vad jag letar efter i första hand. Men alla tips är naturligtvis välkomna! Jag har planerat att åka på sadelprovning, men det vore kul att ha lite tips på märken/modeller som jag kan rikta in mig på att kika närmare på? Det har ju hänt en del på sadelmarknaden sedan jag sist köpte en seriös dressyrsadel... Typ -95...

Mina ben är 75cm långa på insidan. Rumpan är måttligt stor, så 16,5" eller liten 17" räcker gott och väl ur min synvinkel. Singelkåpa och smal midja inbillar jag mig att jag skulle trivas i (med tanke på att jag alltid tenderat att komma bättre till ridning barbacka än i dressyrsadel). Vad sitter ni andra kortbeningar sitter fint i?

Den ena hästen, ett 157cm nätt halvblod, har en kort, rak, bred och musklad rygg. Mycket i sadelväg glider framåt när han börjar jobba (eller busa omkring...). Jag har en gammal Frank Baines hoppsadel som sitter som ett smäck (och som jag själv är mycket förtjust i). Skulle jag kunna hoppas på att en FB Reflex Dressage skulle kunna vara något för hästen att trivas i OCH passa mig, eller vad har ni för erfarenheter? Eller är sätet så enormt långt som det ser ut på bilderna jag sett? Finns det bättre förslag?

Den andra unghästen har jag just nu en Wintec Cair Contour med ett MW-koppjärn (tror jag) som sitter ok på hästen. Hon är lite... rund... och jag tänkte hon skulle få komma lite mer i form innan jag hittar något seriöst till henne. Men tips på sadlar för en 170-häst med "normalsvängd, normalbred rygg" och bred manke tas glatt emot medan jag väntar..!

Eftersom du provat så många olika sadlar är ju chansen att vad vi än föreslår så har du redan provat det...men det som är med din häst är ju att den får väldigt kort sadelläge med sin manke o bogblad o med lite sluttande rygg så är ju en flatback det du ska leta efter. Islandssadlar är ju ofta byggda så.

Hmm okej. Ingen dressyrsadel som kan fungera alltså?? Vi har nog inte provat allt på långa vägar...

feel: vi misstänker att den trycker lite bak, ska kolla med sån "ler-padd" som mäter trycket så fort min fysioterapeut fått hem den...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
1 206
Senast: Amanda_F
·
Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 986
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt
  • Uppdateringstråd 30