Vi som letar dressyrsadlar II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

Ååh, inte alls avis eller så :angel:
Verkar som jag sitter i samma sits, en gång Childeric alltid Childeric.... :crazy::love:

Sadelprovaren var ut i fredags så det vart en prestige roma så skön så om 8 veckor kommer den

Fick Min Roma för några veckor sedan och är supernöjd!!! Verkligen skön och hästen verkar trivas riktigt bra med den också

Har du en brun? jag beställde en brun och skule lva kul å se hur den färgen ser ut=)

Nej jag har en svart, men har sett en brun. Tyckte den var lite för ljus för min smak, så jag körde på svart

letar efter en budget sadel till min polle då hoppsadeln inte är idealisk att rida dressyr i och jag vill förbättra min ridning ^_^.
vill ha rak bom, inte för stora stöd och inte allt för djup

har ni några idéer?
32773308.jpg

KL

Idag fyller finaste hästen 12 år:love: Detta firades genom att lasta och åka iväg på sadelprovning. Är i behov av en ny dressyrsadel, då den jag har (Stübben Lancelot 17") är för stor för mig. Problemet är att jag har ganska korta ben och inte får något stöd för överskänklarna utan bossorna ger stöd direkt på knäna, vilket gör att hela benen knuffas bakåt, jag hamnar för långt bak på sitsen och tippar fram med överlivet. Det hela blir väldigt fladdrigt och ostabilt:confused:

Annars tyckte h*n att sadeln låg ganska bra på lilla hästen, men att den är något vid, så jag skulle behöva fylla ut med en padd (ffa i framkant) tills han musklat på sig lite.

Fick prova ett par sadlar med 16,5" men samma sak där, inget stöd för överskänklarna. Då tog h*n fram en Globus Crincle, visserligen 17", men med mer trekantsformade bossor som satt högre upp än "normalt" och även om sadeln var för stor så kände jag skillnaden när jag fick stödet för överskänkeln som det ska vara. Fick lite tips om olika sadlar som troligtvis skulle passa mig och mina korta ben, så det blir till att flaxa runt ett tag till i min Stübben, och leta vidare tills jag hittar något som passar. Inhandlade dock en padd som kommer invigas nästa ridpass :)

Ser ganska bra ut vid första anblicken tycker jag, lite långt fram kanske? Men svårt att säga när man inte kan känna förstås ;)

Givetvis jätte svårt att se bara ut efter några bilder, men ändå nyttigt med andra åsikter ;)
Några centimeter längre bak hade nog faktiskt inte skadat

KL

Är i behov av en ny dressyrsadel, då den jag har (Stübben Lancelot 17") är för stor för mig. Problemet är att jag har ganska korta ben och inte får något stöd för överskänklarna utan bossorna ger stöd direkt på knäna, vilket gör att hela benen knuffas bakåt, jag hamnar för långt bak på sitsen och tippar fram med överlivet. Det hela blir väldigt fladdrigt och ostabilt:confused:

Finns det någon här som har samma eller liknande problem? Vad har ni provat för sadlar som fungerar:)? (Eller som absolut inte fungerar):cry:. Har fått tips från sadelprovaren om Globus Crincle, Santa Cruz Arthur eller Morris and Nolan (alla 16" eller 16,5"). Någon som testat någon av dessa?

Finns det någon här som har samma eller liknande problem? Vad har ni provat för sadlar som fungerar:)? (Eller som absolut inte fungerar):cry:. Har fått tips från sadelprovaren om Globus Crincle, Santa Cruz Arthur eller Morris and Nolan (alla 16" eller 16,5"). Någon som testat någon av dessa?

Jag har rätt korta ben och den sadel som passat mig absolut bäst var en Prestige Doge. Har en Childeric nu och trots att den verkligen är gjord för långbeningar tycker jag att den funkar mycket bra. Den stoppade lillkåpan hjälper till lite:).

Jag har rätt korta ben och den sadel som passat mig absolut bäst var en Prestige Doge. Har en Childeric nu och trots att den verkligen är gjord för långbeningar tycker jag att den funkar mycket bra. Den stoppade lillkåpan hjälper till lite:).

Dogen:
390823_2335394836216_1590181870_2170500_232675122_n.jpg

Även Amerigo vega har denna typen av stöd högre upp:
422698_3071456917308_1590181870_2452990_1711395170_n.jpg

Och Childericen, som gör att jag drar bak skänkeln lite mycket eftersom stöden är stora och följer hela benet:
552025_3329326683891_1590181870_2562816_1156250285_n.jpg

kl

Nu behöver jag lite tips och idéer! Lilla häst har skaffat sig muskler :D och blivit lite rund av allt gräs :o så nu passar min Amerigo inte längre (buhu).

Vad tror ni kan passa? Extra plus om den inte kostar en förmögenhet och finns att få tag på begagnad.

gobisadel1.jpg
gobisadel2.jpg

gobisadel3.jpg

Det här är en Harry Dabbs som jag råkade ha hemma för tillfället. Tror att bomvidden är wide.
gobisadel4.jpg
gobisadel5.jpg

Tyckte den såg ganska "lättsadlad" ut, eller ja, beror kanske lite på hur rund den blivit.

Prestige? Någon vidare Amerigo än den du har? Röösli? Passier?

Tack för tips, ska kollas upp :)
Ja, jag tror inte att det är så svårt, men jag har ganska dålig koll på sadlar och tar gärna emot tips på var man kan börja leta :)

*kl*

Vad för slags sadel kan passa denna häst tro?

SAM_7060.jpg

SAM_7061.jpg

Medryttarpållen ska få sina nuvarande sadlar kollade o omstoppade på tisdag. Vore kul o höra vad för slags sadel som kan passa honom. Vad mitt amatöröga ser är att han har en rejäl manke, inte så bred över ryggen (tog dock ingen bild över ryggen) , rak rygg? På dessa bilder syns det inte, men tycker annars att hans rygg sluttar lite bakåt.. Hm, får ta helkroppsbilder tror jag. Just nu har han en M&N dressyrsadel och en Stübben hopp. Dressyrsadeln tycker jag passar hyfsat, men den behövs stoppas om, och hoppsadeln tycker jag är för svängd för honom.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
1 206
Senast: Amanda_F
·
Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 986
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt