Vi som letar dressyrsadlar II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

Ja det stämmer. Det var en grand gilbert

Ska även prova en crown jessica
Han hade en crown grandee innan som både han och jag trivdes bra med, men den är för vid nu när han är bantad

Tröttnade på att köra skytteltrafik till och från ridsportbutiken.
Lastade hästen och körde dit. Provade ut och måttade in en Prestige Roma! Den satt som en smäck på honom!!

Precis den typ av bossa jag vill ha till hästen också. Nu får jag lugnt vänta på leverans :)

Räckte dessutom med 17 tums säte, vilket också är ett stort plus.

Senast ändrad:

Någon som har tips på vad för dressyrsadel som skulle kunna passa på min prinsessa? Hon blir rakare i ryggen i rörelse. Har en Pessoa Legacy hopp 17" MW som ligger kalas. :)

http://www.pixbox.se/pic_show_id32970763.html

Provade en Santa Cruz Leopold 17" wide som hon vart nöjd i dock fick hon bulor på ena sidan om ryggraden utav den..

http://www.pixbox.se/pic_show_id32970842.html

Har även provat en Amerigo alto 17,5" normalbom, men den vart inte heller riktigt bra, pälsen blev lite ruggad precis under där jag satt.

http://www.pixbox.se/pic_show_id32970832.html

Alla tips och råd mottages tacksamt! ;)

Din häst har lång manke o lite sluttande rygg så den får rätt kort sadelläge. De sadlar du visar på bilderna är ju för smala i bomvidden. Om du ska prova Amerigo tror jag mer på Vega och DJ.

För övrigt kanske en Passier eller en Röösli vore nåt.

halvt ot

Men jag har nu ridit i Passier Optimum II och den är helt sjukt fantastisk! Önskar jag var rik!

Har det kommit en ny Optimum? Kikade in på Passiers hemsida och hittade ingen sådan?

Gillar ju Passier men tyvärr är de för långa för min häst, och så har de ju uruselt andrahandsvärde (konstigt då det är riktiga kvalitetssadlar) så köpa en ny sådan finns inte på kartan.

Har det kommit en ny Optimum? Kikade in på Passiers hemsida och hittade ingen sådan?

Gillar ju Passier men tyvärr är de för långa för min häst, och så har de ju uruselt andrahandsvärde (konstigt då det är riktiga kvalitetssadlar) så köpa en ny sådan finns inte på kartan.

AH är väl sponsrad av Passier och hjälper säkert till att prova ut nya modeller:).

För två år sen kom ju en modell som heter Compact, gjord för hästar med kort rygg. Är mycket sugen på att prova en till min häst.

KL.
Någon här som har erfarenhet av Equipe Bocelli?
Det står såhär i beskrivningen:
"Bocellin har en kort bom och ger maximal bogfrihet för den moderna gångartshästen. Ny mjuk foampanel som är mycket elastisk och mjukt formad vid bogbladet. Kanalen kan fås extra bred för de hästar som behöver det, till exempel Frieser och Iberiska raser.
Bocellin passar moderna högställda sporthästar.
Kåpan är något framskuren för att ryttaren ska få ett perfekt balanserat säte. Knästöden kan regleras."

Det är till en islänning med kort rygg. Har vid bom i sin Globus gloi nu.
Jag själv är väldigt lång och behöver kunna beställa med extra långa kåpor.

Hästen ser ut såhär
544864_10150637880755588_588725587_9488233_396096768_n.jpg

Din häst har lång manke o lite sluttande rygg så den får rätt kort sadelläge. De sadlar du visar på bilderna är ju för smala i bomvidden. Om du ska prova Amerigo tror jag mer på Vega och DJ.

För övrigt kanske en Passier eller en Röösli vore nåt.

Vega +1,5 har jag provat på henne den kom alldeles för nära manken samt att den släppte ibak. Hmm röösli, är inte den bommen ganska så svängd?

*kl*
Vad tror ni om min häst + sadel?
Sadeln hon har nu är en Knights Eva Marion.
På bilden ser den ut som om den ligger i bakvikt.... men:
Den ligger stilla, ger ett jämt avtryck samt "gnussar" inte pälsen, dock kan jag uppleva som om den tippar framåt när jag rider :confused:
Hästen har iof en tendens till att gå lite på bogarna (jobbar på detta) och det kan vara därför jag upplever det så.

Bilder:
http://www.pixbox.se/alb_show_id1241936_page0.html

förlåt om jag lonar tråden lite men skulle behöva hjälp med att hitta en dressyrsadel till min stora c-ponny. jag är hoppryttare igentligen men tycker det är på tiden för att köpa en dressyrsadel :D han har värkligen ingen manke och bred rygg. han var vid i en santa cruze celin i hoppsadel men skulle behöva byta den då den glider fram.:( men det är min mamma som ska betala och hon har satt maxpris på sadeln på 20,000 kr. men annars är det ända att den ska vara skön att rida i+ att den MÅSTE vara ullstoppad. :D:D

tacksam för svar:banana:

kl

Går Childeric att få med dubbelkåpor? Tror jag bara sett enkelkåpade.. :confused:

Tror jag inte, vad skulle det vara bra för?? Förstör ju liksom hela poängen med att ha en close contact sadel... :p

Men allt är väl möjligt om man specialbeställer och är villig att betala extra.

För jag har en besvärlig häst! :p Han har gjordläget längre fram än sadelläget så jag tänker att jag behöver har främre stroppen "lös" o det är den ju inte på enkelkåpade. Annars skulle jag mer än gärna haft en enkelkåpad..:angel: Suck.. håller fortfarande på velar mellan equipe o childeric..

förlåt om jag lonar tråden lite men skulle behöva hjälp med att hitta en dressyrsadel till min stora c-ponny. jag är hoppryttare igentligen men tycker det är på tiden för att köpa en dressyrsadel :D han har värkligen ingen manke och bred rygg. han var vid i en santa cruze celin i hoppsadel men skulle behöva byta den då den glider fram.:( men det är min mamma som ska betala och hon har satt maxpris på sadeln på 20,000 kr. men annars är det ända att den ska vara skön att rida i+ att den MÅSTE vara ullstoppad. :D:D

tacksam för svar:banana:

Inte säker på vad du menar med lös, men Childeric har ju en förstropp som kommer ur ortspetsen som standard. Den sitter i samma position som på tex Amerigo och Prestige och kommer ut ur en ficka på undersidan av kåpan.

Inte som på Butet där det sitter två i hop på mitten av kåpan i nederkant.

Fast på min amerigo kan du ju ta ut den ur kåpan s a s så att den blir mer "lös" antar att frågan gällde det. Den sitter inte fast i kåpan och håller därmed inte fast kåpan och därigenom kan sadelgjordsläget varieras mer om du förstår.

Vet inte hur det är på childeric?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
1 206
Senast: Amanda_F
·
Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 986
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama