Vi som letar dressyrsadlar II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

KL

Hjälp.....

Amerigo Classic +1 , påtok för svängd, glappade bak, låg i framvikt

bild2_195384063.jpg

Amerigo CC +2,5, Vad ska man säga - baaakvikt..

bild3_195384458.jpg

Childeric DFI, AO - Bakvikt, gled fram

002005_195349924.jpg

Får hem två childeric på måndag, i övrigt vettefan..

Bild på kusen, hög lång manke, spikrak rygg vid arbete, hög front, nästan alla sadlar ligger i bakvikt. VAD bör jag prova? Hade hemma en Equipe Oracle som låg ganska bra, men vad alldeles för vid då. Ångrar nu att jag inte tittade mer noga på den..

dsc_1718_194879998.jpg

Senast ändrad:

Ser dessutom ut som om han har sadelläget och sadelgjordläget på olika ställen, jag skulle testa med en sån där fransk gjord.

Samma här.. Går i tankarna att måtta, men väljer mellan Amerigo, Equipe eller Childeric. Lika dyra allihopa......

Precis vad jag funderar på! Men har nästan avskrivit Amerigo.. Var och provade ut Amerigo för ett par år sedan och då var det bara Vegan som ens var lönt att provrida, de andra modellerna låg inte alls bra. Köpte en Vega +2,5 som sedan blev för smal. Dessutom tyckte jag att jag satt höööögt över hästen. Känns som latexpaneler borde ge lite mer close contact-känsla.

Min har faktiskt lite lika ryggprofil som din, ska bli spännande att se vad du provar!:)

Jag har passier optimum på min som har hög manke och rak rygg och de är den enda sadel som legat bra på honom. Allt annat har glappat baktill eller lagt sig på manken när bomvidden är rätt

Den ligger såhär på honom:

2012-03-23094057.jpg

Lite likhet i din beskrivning..
min häst ser ut så här:
foto2_194589024.jpg

Jag har testat 2 st Amerigo på honom (funka ej) samt Equipe Oracle. Den vart ngt för svängd vill jag minnas. Hade även en Schleese förra året...I dagsläget har han Childeric. Crown sitter bra också beroende på modell. Har även testat Albion (satt ej bra) och flera till.

Det ser lurigt ut när en +1 är för vid och en +2,5 ligger i bakvikt. :p Man skulle nästan tro att du sadlat för långt fram på de bilderna men det antar jag att du inte har? Eller är bilderna hur de ligger efter ridning?

Han har väldigt lång manke och lite högre fram så då blir det lätt att sadlarna hamnar i bakvikt om de inte är tillräckligt uppbyggda bak. Jag tror du kan glömma alla flata sadlar, prova märkenas djupa modeller, som har ordentlig höjd bak. Tex Amerigo Cervia och Childeric DGP eller DAC med DGP panelen.

*kl*

Nej, detta blev heller inte jättebra. Men så länge ponny tycker att sadeln är okej och känns bra att rida (och naturligtvis inte har ont) så får det vara.

529505_3230520853807_1590181870_2515664_936301440_n.jpg

Det ser lurigt ut när en +1 är för vid och en +2,5 ligger i bakvikt. :p Man skulle nästan tro att du sadlat för långt fram på de bilderna men det antar jag att du inte har? Eller är bilderna hur de ligger efter ridning?

Han har väldigt lång manke och lite högre fram så då blir det lätt att sadlarna hamnar i bakvikt om de inte är tillräckligt uppbyggda bak. Jag tror du kan glömma alla flata sadlar, prova märkenas djupa modeller, som har ordentlig höjd bak. Tex Amerigo Cervia och Childeric DGP eller DAC med DGP panelen.

Alla bilder är efter ridning. De på Amerigo sa att det var så, det handlar helt om vilken modell på sadel det var så bomvidderna kunde bli olika!

Åh.. Jag som älskar flata! Har hemma en Childeric DFL nu som låg sjukt bra, MEN lite för vid! Ska rida imorgon och se, förmodligen glider det väl fram......

Men det är väl bara en fördel om den är ngt för vid, din unghäst lär ju muskla sig lite till ändå så. Använd en pad ett tag...? :laugh: hoppas den passar!

Ja jag ska faktiskt testa den både med och utan padd imorgon. Men glider den framåt även med padd så blir det inte den.. Den är i nyskick och priset är därefter, så vågar inte "chansa" att den ligger still sen om han breddar sig.

Återkommer imorgon!

Ja de kan ju variera något från modell till modell, men inte så mycket att +1 är alltför vid och +2,5 alltför smal? Det låter ju helt galet... Då måste det bero på helt felaktig utformning, dvs ingen höjd bak. Står ju på Amerigos egna sidor att CC ej får läggas på en häst som är hög fram.

De flesta flata sadlar är tyvärr låga bak så man hamnar i bakvikt om hästen inte är hög bak.

Men är det efter ridning så kan det luras rejält med bomvidderna, inte mkt de skall glida fram för att hamna i bakvikt om manken är hög/lång!

DFL är ju en mellanting och brukar ha den nya panelen så det kanske funkar. :)

Btw rekommenderar att fota med dig i sadeln när du provar Childeric, de är så mjuka att de sjunker ihop en del med ryttare i.

Om priset är högt och den inte är helt perfekt lönar det sig nästan att beställa en egen. Tråkigt att lägga ut så mkt pengar på en sadel som inte ligger hundra!

Senast ändrad:

Ja de kan ju variera något från modell till modell, men inte så mycket att +1 är alltför vid och +2,5 alltför smal? Det låter ju helt galet... Då måste det bero på helt felaktig utformning, dvs ingen höjd bak. Står ju på Amerigos egna sidor att CC ej får läggas på en häst som är hög fram.

De flesta flata sadlar är tyvärr låga bak så man hamnar i bakvikt om hästen inte är hög bak.

Men är det efter ridning så kan det luras rejält med bomvidderna, inte mkt de skall glida fram för att hamna i bakvikt om manken är hög/lång!

DFL är ju en mellanting och brukar ha den nya panelen så det kanske funkar. :)

Btw rekommenderar att fota med dig i sadeln när du provar Childeric, de är så mjuka att de sjunker ihop en del med ryttare i.

Om priset är högt och den inte är helt perfekt lönar det sig nästan att beställa en egen. Tråkigt att lägga ut så mkt pengar på en sadel som inte ligger hundra!

Alltså Amerigosadlarna la vi mest på för att de fanns i stallet, inte för att jag "trodde" att de skulle ligga bra ;) Då blev det helt enkelt de bomvidder och modeller det fanns tillgängligt!

Priset är högt, men nästan 10 000 kr mindre än det kostar att måtta en ny, och jag skulle i så fall kunna ha den redan imorgon och inte om 2 månader. Har verkligen gått i tankarna att måtta en, men känns som så hemskt mycket pengar för en häst som jag inte alls vet hur länge den är kvar i min ägo. Har jag kvar den om 2 år? Du kanske förstår vad jag menar.

Jodå jag förstod att du tog det som fanns till hands sas. :)

Vad jag menade var att själva vidden ser ut att skilja många stl åt fel håll, +1 i framvikt och +2,5 i bakvikt, och att detta beror på att sadeln har en för hästen felaktig passform som gör att den tippar bakåt. Inte att bomvidderna varierar så extremt.

Trodde den var ännu dyrare, men 10.000 är ju en hel del pengar och de har bra andrahandsvärde så troligtvis får du igen det mesta av dina pengar om du måste sälja den sen. Han är så ung, så mkt kan hända med sadelläget och då är det förstås inte så kul att stå med en ny måttsydd sadel.

Hoppas den passar! :)

Problemet är ju att childericarna ofta ändrar sig en rejält när man väl rider/sitter i sadeln,
mot hur de ser ut att ligga när man lägger dom på ryggen på hästen.

Om du verkligen är intresserad av Amerigo så skulle du ju anmäla ditt intresse för de åker ju förbi ditt varje vecka om jag förstått det hela rätt. Det är värt pengarna att få prova alla modeller för de 2 du provat är ju helt fel för din häst. DJ och Cervia borde gå mycket bättre.

Sen även Jensen Amiral, den är djup o uppbyggd, finns en del begagnat med. Du har ju inte provat så jättemånga sadlar utan kanske måste ge det lite mer tid? Inte för att det är speciellt roligt men har men en begränsad budget, oavset om den är självvald eller ej, så får man ge det hela lite tid.

Cervia tror jag också på, min är högre fram och det är den av Amerigos modeller som legat bäst på honom.

Troligtvis kommer ju din fina häst bli högre fram ju mer han utbildas.

När du provade Childericerna, drog du åt sadelgjorden ordentligt? Man måste spänna hårdare än på en sadel med hård stoppning, panelen är så mjuk att om det finns slack i gjorden så glider de fram.

Frank Baines Capriole funkar super på hästar med högre, längre manke och rak rygg. Kostar "bara" runt 18 000 ny. Har "alltid" haft Amerigosadlar till mina hästar men beställde en sådan här till den senaste och den har legat som en smäck.

100.jpg

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
1 206
Senast: Amanda_F
·
Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 986
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama