Vi som letar dressyrsadlar II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

Den ligger faktiskt inte så långt fram, men får ju inte plats i gången att ta bättre bilder;). Kommer bättre imorgon:)!

Kan ju vara så. :) Så som det ser ut på bilden nu ligger den ju på bogbladen,
hur många fingrar får du plats med mellan bogblad och sadel när du lyfter upp frambenet?

Lyfte aldrig benet nu ikväll utan la mest bara på för att se hur det såg ut:). Den ligger med ortspetsen ca tre fingrar bakom bogbladet. For direkt till stallet efter att jag hämtat den för att jag var så nyfiken på hur den skulle ligga:D.

Tycker själv att Vegan ser ut att ligga mycket bättre, men eftersom hon inte känns riktigt bra i den vill jag se hur hon känns i denna istället. Måste ju ha en sadel hon trivs i även om den inte ser ut att ligga 100% så känns det viktigare att hon just trivs.

Om den ligger som på bilderna när den är fastspänd så hamnar sittpunkten för långt bak o du kommer att trycka fram den på bogen när du sitter ned i trav/galopp.

Bilder kan luras rätt friskt o det ska bli intressant att se när du har ridit i den.

Nu har jag då ridit i le Childeric magique! Och jag förstår nu vad all fuzz is about:love:! Den är ju helt fantastisk att rida i:idea:! Ponnyn gick så mycket bättre än vad hon gjort med Amerigon. Hon kändes med en gång pigg och fräsch vilket hon inte gjort med Vegan. Ridningen kändes mycket bra och jag är så glad för att min magkänsla stämde att hon inte gillade Vegan (även om det såklart är surt). Och om hon går bättre med en sadel som inte ens ligger sådär jättebra så kommer det nog bli toppen med en som faktiskt gör det:).

Innan jag red:
64797_3130152624664_1590181870_2475550_280633321_n.jpg

Efter:
418988_3130156184753_1590181870_2475552_1906246705_n.jpg

Men vad bra!:) Får du rida i den här några dagar?Så det inte bara är att du fått bort trycket som Vegan då antagligen gav o den här sen trycker nån annanstans? Den ser ju lite smal ut, som om den ligger ovanpå?

Ja den ligger verkligen högt uppe på, det kändes också lite konstigt när jag red. Den är också lite smal i kanalen-är alla Childeric det? Får ha denna ett tag och tänkte ta med den på träningen på lördag. Då filmas det så då får ni se hur det ser ut när jag sitter i den:).

Fick samma känsla när jag provade childericen. dock tog det ett litet tag innan jag gillade den fullt ut men hästarna gillade det direkt. idag provred jag i en annan trevlig sadel. crown aragorn. fast den gav inte samma känsla som childericen men va helt klart en trevlig sadel. ska skriva upp på plus listan :) hoppas känslan håller i sig. kan tyvärr inte se bilderna så bra i seg mobilen just nu.

Jag saaa ju att Childeric är bäst. :angel: Ska titta på mina bilder om mina childericar har varit smala i kanalen.

Hittade inga bilder jag tagit själv, men lånar bilden jag fick av Centaur när jag mailade om sadeln.

DSCN4400-1.jpg

Jag tycker inte att den ser så smal ut?

Nej, den ser helt normal ut. Den jag har hemma nu är rätt mycket smalare. Men jakten har startat på en vidare Childeric som inte kostar en förmögenhet...

Den kanske är av en äldre modell?

För önska dig lycka till! Jag blev så lycklig när jag hittade min som är rätt så bred, att jag köpte den trots färgen. :p

Det är nog för att den är såpass gammal, alla de tre jag haft har varit breda i kanalen, får in hela handen nästan hela vägen. :)

kl

Letar sadel till min valack.5 år och under inridning.
Han har en mycket kort rygg med ett sadelläge på ca 42-44 cm.
Har uttömt de flesta möjligheterna känns det som,har funderingar på att köpa hem en Eques Sella (island) och prova.
Är dock lite rädd för att den blir för takformad.
Tips?
32913154.jpg

kl

Måste nog inse att jag behöver en ny sadel.. Hästen är bred och har kort rygg. Har kollat lite på Equipe och Childeric. Equipe verkar kunna gå att få korta, men hur är det med Childeric? Tänker att islandsmodellen borde gå att få kort då många isisar är korta i ryggen, men hur är det med de "vanliga" dressyrmodellerna? Någon som vet?

Sedan när man läser här på forumet så verkar båda märkena vara mer åt de takformade hållet, men om man måttbeställer borde det väl gå att få till en bredare rygg? Eller?? :confused:

Childeric är inte speciellt korta, de är snarare långa. Min är platt över ryggen och har childeric. Inga problem. :)

Ja, det var det jag var rädd för - att den blir för lång. Så även om man måttbeställer så går det inte att få dom speciellt korta alltså? Suck.. Kanske lutar mer åt Equipe i allafall.. Haatar denna sadelångest.. :crazy:

Ja, det var det jag var rädd för - att den blir för lång. Så även om man måttbeställer så går det inte att få dom speciellt korta alltså? Suck.. Kanske lutar mer åt Equipe i allafall.. Haatar denna sadelångest.. :crazy:

Samma här.. Går i tankarna att måtta, men väljer mellan Amerigo, Equipe eller Childeric. Lika dyra allihopa......

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
1 206
Senast: Amanda_F
·
Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 986
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama