nullo-modo
Trådstartare
Om det är sent i mitten av augusti eller inte beror på var du bor, här är det vanligast att det börjar fösta helgen i september för hobbyodlare.Jag känner mig lite frustrerad som biodlare idag då jag inte fattar hur jag ska hantera alla lådor och ramar för att förbereda inför invintring. Det är en som försökt hjälpa mig via messenger, men jag har svårt att fatta. Jag läser och läser men får ingen rätsida på det. Antingen är jag dum i huvudet eller så förklarar hon dåligt.
I dagsläget har jag tre lådor. Den översta är skattlåda. Sen är de spärrgaller och sen två lådor under detta. Bina ska övervintra i låda två, d.v.s. den som är i mitten just nu. I skattlådan är det inte fullt.
Tänker jag rätt om jag sätter en bitömmarbotten under skattlådan idag för att ta honungen i denna och sedan när det är gjort så möblerar jag om bland de kvarvarande ramarna så att ramar med mycket honung och lite yngel hamnar överst i skattlådan så att jag kan ta bort nedersta lådan (låda 1). Sen vänta två veckor på att ynglet ska krypa ur i de ramar som hamnat i skattlådan? Då kommer invintringen att ske i mitten av augusti. Är inte det i senaste laget?
Bor mellan Göteborg och Kungsbacka.
Så som jag lärt mig är att men finns hur många olika sätt som helst.
1 spara ramar med yngel och pollen, finns det fina slungade ramar så ner med såna tills 1 låda är fylld om det inte finns slungade ramar så går det bra med ramar med vaxmellanväggar så bygger bina ut.
2 foderlåda över lådan med ramar.
3 ge foder och på med taket.
4 beroende på om det används foderlåda eller ballong så behöver ballong fyllas på några gånger.
Foderdeg har jag ingen kunskap om.
5 när bina dragit ner allt foder så bort med foderlådan, många stället en tom låda under lådan med ramar för att förhindra mögel.
6 klart.
1-3 görs samma dag.
Har aldrig lärt mig om hur invintra på honung.