Alltså det är underbart ute idag, känns som mars eller april, så jag kan inte klandra bina. Och jag har ju en maskros och någon snödroppe som blommar. Men det känns ändå helt uppochnervänt med denna syn mindre än en vecka efter tjugondag Knut....?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Alltså det är underbart ute idag, känns som mars eller april, så jag kan inte klandra bina. Och jag har ju en maskros och någon snödroppe som blommar. Men det känns ändå helt uppochnervänt med denna syn mindre än en vecka efter tjugondag Knut....?
Visa bifogad fil 44266
Det jag har hört är att man kan lämna kupan en tio dagar.Nu måste jag ställa en fråga till er som har bin.
Hur länge kan dom "sköta sig själv" om man t.ex åker på semester?
Hur ofta behöver dom tillsyn under sommarperioden?
Jag vill ju gärna skaffa en kupa, men har börjat få sånna här praktiska tankar om det. Mycket finns att läsa på nätet, men just detta har jag inte hittat något om.
Det verkar som om alla som har bin även är hemma i sina trädgårdar eller på sina gårdar hela somrarna
Kritiska perioden är under svärmingstiden vilket är typ från mitten av maj till strax efter midsommar, skulle inte vilja dra ut på tiden mellan kontrollerna mer än 10 dagar då. Sedan är det invintring vid månadsskiftet augusti och september så där är ju inte den bästa tiden att lägga semesterresa, men å andra sidan så varar inte invintringen så många dagar och finns ju bin nu som invintras på honung och du slipper det helt.Nu måste jag ställa en fråga till er som har bin.
Hur länge kan dom "sköta sig själv" om man t.ex åker på semester?
Hur ofta behöver dom tillsyn under sommarperioden?
Jag vill ju gärna skaffa en kupa, men har börjat få sånna här praktiska tankar om det. Mycket finns att läsa på nätet, men just detta har jag inte hittat något om.
Det verkar som om alla som har bin även är hemma i sina trädgårdar eller på sina gårdar hela somrarna
Igår såg jag den första humlan. Vet att det bor humlor bl.a. i torpargrunden. Skönt att se att de övervintrat.Idag rensingsflög även bina i stapelkupan. Jag såg också några bin som besökte krokusen. Det känns som om våren är här på riktigt nu.
Det är bara humledrottningen som övervintrarIgår såg jag den första humlan. Vet att det bor humlor bl.a. i torpargrunden. Skönt att se att de övervintrat.
Japp. Men jag misstänker att jag har fler drottningar i olika bon.Det är bara humledrottningen som övervintrar
Hoppas du har rättJapp. Men jag misstänker att jag har fler drottningar i olika bon.