Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

En som är så pass rund som den är så skulle jag använda en barbackagjord. Det gör jag på mina om dom ser ut sådär efter betet. Annars har jag gamla Lewa sadlar från början -70talet, Xvida.

Japp barbackagjord brukar vi använda. Provade bomlös sadel i dag men shit va man fick sitta bredbent.

Jag har så länge jag kan minnas levt efter mottot "Det ordnar sig alltid".
Ja, lika så i detta fallet också.
Imorgon åker kulorna på våran 1-årshingst för att sedan åka med lastbil till ett nytt långt borta.
Jag är så otroligt glad att den där lastbilen inte lämnar av honom dit syftet är att lastbilen igentligen ska åka.
Nu ska jag ta tag i stoet vi har kvar bara.
Hon SKA köras in :-)

Hej hopp

Ny här, såg eran "sida" och tyckte det var jätte kul att det fanns ardenner folk på buke. Vi har fått hem våran lilla rumpa som vi kallar henne från småland för en vecka sen. Det är en svett fux på 12 år som heter Bella. Mycket go och trevlig häst. Vi är JÄTTE NÖJDA !!!!:banana: Här i våran kommun finns bara två till ardennrar som jag vet och lite överlag i Dalarna mycket synd men nordisar däremot står det i var gård hur kan man föredra dom framför ardennern. Ja ja jag ska inte klaga på den rasen tycker bara det är synd att inte fler har intresse...

vill gärna se bilder ;)..... :D

kl.
Jag vet inte hur många som har läst artiklen och föreningensjobb gav fler betäckta sto i år. Där stod en del om bland annat att ardennerföreningen hade jobbat med att öka intresset för betäckning. Det är ju jättebra, men jag tycker att det hade varit bättre att öka efterfrågan på ardenner. eller de kommer hand i hand? Vad tycker ni?

Hur tycker ni att man ska öka intresset för ardennern.

Länk till artiklen för er som inte har läst den:
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=62795&a=Föreningsjobb gav fler betäckta ston i år

Vilka har betäckt i år? Vilken hingst blev det? Vad gjorde att ni betäckt var det på grund av föreningsjobbet eller vad?

Kan inte låta bli att ställa massa frågor men här behövdes ett samtals ämne kände jag :D

Senast ändrad:

kl.
Jag kunde låta bli att göra ytterliggare ett inlägg ;)
Har era hästar böjat sätta vintepäls ännu? Mitt sto har böjat lite och mitt föls päls har ändrats sig jätte mycket. Tänkte ta lite bilder till helgen kanske och visa :D

delvis kl.
Vilka har fixat pass ännu till sina föl? Jag har inte gjort det ännu men ska fixa med id kontrollant och allt snart.

Mina hästar har också börjar sätta päls, :-)
Jag har chipat och fått pass till mitt lille hingstföl, tänkte att det kunde vara sjönt att ha det klart så fort som möjligt eftersom jag är väldigt glömsk av mig... hi hihi

Problemet är nog lite att nordsvenska är lite mer ridhäst och av någon konstig anledning så tror inte folk att man kan rida en ardenner.... Jag rider båda mina och det går hur bra som helst, vet flera som tävla sina i bruksridning och galopp. :banana:

jo, men jag ska göra det samtidigt som pappa har veterinären till sina djur och det har han sagt i två veckor nu ;) men han ska hit veckan som kommer ska TJATA :D

Ja jag red på våran förra ardenner fast hon var så gammal och släpade hovarna efte rsig det gick riktigt sakta :D. men våran nya donna hon har lite klipp i benen riktigt sabba steg och hon tar verkligen ut stegen. Hon fick en 9 i skritt på utställning. fast hon har vi bara kört än så länge,det är väll mening att hon ska få dra lite timmer till vintern sen ska hon få skjutsa tomten till skolan i byn när det närmar sig jul. Våran förra ardenner åkte vi släde med runt byn på julaftons morgon med pingla och faklor. Riktigt mysigt!:rofl:Om ni vill se lite kort så kan ni kolla in på min profil där har jag kort på både våran första ardenner våran nya lilla Bella och flera hästar vi har på gården eller ponnysar rättare sagt.

Senast ändrad:

Ny här, såg eran "sida" och tyckte det var jätte kul att det fanns ardenner folk på buke. Vi har fått hem våran lilla rumpa som vi kallar henne från småland för en vecka sen. Det är en svett fux på 12 år som heter Bella. Mycket go och trevlig häst. Vi är JÄTTE NÖJDA !!!!:banana: Här i våran kommun finns bara två till ardennrar som jag vet och lite överlag i Dalarna mycket synd men nordisar däremot står det i var gård hur kan man föredra dom framför ardennern. Ja ja jag ska inte klaga på den rasen tycker bara det är synd att inte fler har intresse...

Grattis till Bella! Var köpte ni henne?
Är själv från Småland!

Hon kommer från Lönnerberga. Hon har fått flera föl bla en "liten kille" på 7 år som heter bamse stor och grov ca 170 i manken. Han ligger ute på försäljningt på hästnet. Hon hade även ett föl som frånskiljdes när vi tog hem Bella så hon är ju lite omusklad och tunn , men det ska vi snart ändra på.

Har idag fått tillbaka provsvar. Henrietta är dräktig med Finör!:laugh:

Vad kul :D

Kom just på jag har glömt att ta nya bilder på mitt föl, men ska försöka hinna med det... :D

jag toro jag har frågat en gång tidigare,men inte sett efter om det kommit nåt svar..men har nån av er en häst efter Mareng Blanco?? han var väl aktiv i början på 90 talet.

Hello allihopa!

Vilka underbara hästar ni har! :love:
Och vilken rolig tråd.

Mitt namn är Sofie, jag bor i Uddevalla med mina två Hingstar.
Ture född: 2007 e.Tyr ue.Flaré. Godkänd på Grevagården, till våren vankas körprovet (nervös redan...)

Olle född: 2009 e.Emir ue. Major. Fick 39p som 1-åring på premeringen och är tydligen mycket lovande enöigt Morgan, så det är bara att hålla tummarna ;)

Hälsningr från oss!

Hej
visst är de bäst :D

Jag har ett sto efter Emir är din hingst också lugnet själv? vi har även haft en halvsyster till mitt sto som är efter Major. Så Olles stam känner man igen :)

kl.
Jag känner mig lite värdelös hittar inte papperna man brukar fylla i för passansökan, någon som kan hjälpa mig. De verkar inte finnas på ardennerföreningens hemsida längra.

Okej vad roligt! Här har vi nästan inga av den stammen. Olle är raka motsattsen till lugnet själv, men han är himla snäll!! Kommer bli en superbra dressyrhäst med det tempramentet =)

okej, för mitt sto reagerar bara om fölet skulle springa iväg ;) aldrig annars. Hoppas ni lyckas bra med honom. Kan du inte visa lite bilder?

En liten fundering bara.... varför klipper så många kort svans på ardenner?? Är det bara för utseendets skull eller är det av praktiska skäl? Jag fullkomligt ÄÄÄÄLSKAR långa svansar, manar och luggar:love:. Våran Bella har ganska lång man och lugg men så hade dom förra ägarna klippt svansen så där kort:( Vi tänker då spara ut svansen så den också blir lång.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 280
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 141
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 660
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 494
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar