Igår föddes fyra små krabater här hemma.
Min sambo och son var hemma och hade fått strikta order att hålla koll på mamma katt. Såklart fintar hon dem och klämmer ut två ungar inom loppet av fem minuter (det var den tiden som gick emellan koll och pip i lådan).
Jag hastade hem och fick info om en moderkaka. Vägde, märkte och pysslade lite med de två (100 och 102g, en pojke och en flicka)och såg att mamma katt började med värkar igen.
Men det tog lång tid och var fruktansvärt jobbigt för henne. Hon satt och krystade så hon nästan for omkull (först kom en lös moderkaka). Blåsan syntes och försvann (samt slickades sönder)många gånger.
När den lille äntligen kom ut så var den blåaktig och rätt slö så det blev en snabb avnavling och sen lite slemsugande och massage så den piggnade på sig.
Jag kände på mamma katt och hon var tom så jag gick och gjorde i ordning återhämtningsfika. När jag kom tillbaka åt hon lite och la sig till rätta. En av ungarna härjade omkring vid svansen så jag skulle flytta den, då sitter den fast i en navelsträng! De måste ha legat så nära varandra, förmodligen tom krockat, därför det var så jobbigt, att de kom ut väldigt tätt efter varandra (84 och 72, återigen pojke och flicka).
Fötutom att mamma katt är rätt medtagen så mådde alla bra igår kväll och natt.
Jag hoppas att allt ser bra ut nu här på morgonkvisten.
Dålig bild men här är de. E-kullen!
Visa bifogad fil 38760