Vi Newbies

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Newbies

Ja även om du jobbar måste det stjäla mindre tid än skolan. Sommarlov är som bäst när de är fyllda av häst! Som man säger. ;)

Våra fick komma in ett par timmar idag efter ösregnet. Blåste och forsade ner. Nu när jag åkte för att ta ut dem var båda 09orna sååå trötta. De låg och sov i sina boxar. Fippel ville helst somna med huvudet i famnen :love: Hon var lite svullen kring lymfkörtlarna så jag ska tempa henne imorgon. Hon har haft så förr utan att det varit någon fara, säkert bara någon pytteförkylning nu när de börjat gå ute på natten. Men imorgon ska vi, om hon är piggare, öva lite på mönstrena här hemma.

Okej! Det står ju jog, men jag har inte så värst många travväxlar. Men inte blir man diskad om man inte ryggar hela sträckan eller rider i fel tempo? Jag ska försöka filma när jag rider mönstren här hemma, så ni får se!

Råkat handla ännu mer också. Inga skydd, men lite annat smått och gott. En del ariat. Någon som har något att säga om deras westernutbud?

Sålänge hästen inte sticker iväg i sådant tempo att det blir farligt blir du inte diskad.
Backar du inte förbi konan så kommer du på en lägre placering än de som har backat korrekt längd.
De brukar inte vara så uberpetiga på e nivå. Huvudsaken är att det ser bra ut med nöjd häst och ryttare än att det är exakt på centimetern med en häst som har öronen slickade bakåt med piskande svans.

Sålänge hästen inte sticker iväg i sådant tempo att det blir farligt blir du inte diskad.
Backar du inte förbi konan så kommer du på en lägre placering än de som har backat korrekt längd.
De brukar inte vara så uberpetiga på e nivå. Huvudsaken är att det ser bra ut med nöjd häst och ryttare än att det är exakt på centimetern med en häst som har öronen slickade bakåt med piskande svans.

Håller med. Samspelet och ett trevligt ekipage gör mkt:)

Bluefish: hoppas det inte är ngn fara med hästen.

Mina ska på bete på fredag:) Ska bli så himla gott för dom:)

Fina bilder! :)

kl

Måste bara visa min nya kompis :)

599349_10150875925876297_564214199_n.jpg

Vilken sötnöt zassoo =)

Är det några här i gruppen som ska till HC iår?
Kanske skulle försöka få ihop en dejt där =)

Jag är för övrigt sadellös än. Funderar på att gräva ner pålle och ta den sadeln jag har och köpa häst efter den :P

Näe, men det är ett h*lv*te att hitta sadel till en häst med överrörlig rygg :/

Håller med, ursnygg häst zassoo,ser så ståtlig ut:)

Jag missar chappen pga att vi är bjudna på bröllop:(:cry:
Har varit där de senaste 7 åren i streck ....men jag tror inte min makes släkt skulle uppskatta att jag missade makens kusins bröllop pga hästevent...dom skakar redan på huvvet åt allt hästeri:cool:

men däremot åker vi dit för tävlingarna i augusti istället då...inte lika stort, men kul ändå:d

Jag har vart ganska sjuk, så pålle har fått vila en del..lill-matte har promenerat och hade lite hopplektion igår, men idag så red en duktig dressyrtjej honom så han fick jobba ordentligt.

Jag får nöja mig med att stå på backen några dagar till, men det är ganska kul att se ngn annan,dessutom duktig, rida honom i vanlig dressyr:)

Kom på att han går faktiskt ganska trevligt min häst..när han vill:D

kl
Så har vi mönstertränat också. Hon var väldigt pigg och framåt idag, och bitvis spänd. Det passerade en hingst och ett annat sto. Kohage alldeles intill ( skitbra kointresse föresten! ) och lite sådär. Men även om hon tappade fokus, särskilt i ryggningarna, är jag mer än nöjd. Hon tyckte det var kul, hon bjöd riktigt bra och blev inte helt vild utav det runtom. Blev en halvdan film för de som vill se. Det är alltså mönstret till western horsemanshipen. Min kompis satt upp sista minuten och gjorde lite halter och ett par övergångar. Hon bara gapade när hon gjorde halt. " Wow! Man behöver inte ens röra tygeln! " :D Då blir man lite mallig! Vikthjälper är hon riktigt bra på.

http://www.youtube.com/watch?v=BPt-y1LqjAc&feature=youtu.be

Hur går det med Elmers spekulanter?

Det är väldigt lugnt på Elmerfronten. Det hade blivit ett missförstånd ang senaste spekulantes boxplats så hon får avvakta köp tills det är utrett. Det suger.

Funderar på om jag måste göra något åt annonsen. Typ nya bilder osv men det finns ju ingen i min omgivning som kan detta med att ta bilder i rätt tid så han ser ju helt konstig ut. Funderar på om jag ska åka på träning med honom och ta med medryttaren som fotograf. Kanske. Jag måste ju lära mig mer och det gör jag ju på Elmer även om det är Ubbe jag vill upp på.

Va tråkigt. Förstår inte att han är svårsåld, tyckte han såg jättefin ut på bilderna och verkar väldigt trevlig av det man kan läsa i annonsen. Hade jag haft tid och pengar hade jag åkt och hämtat honom direkt (bor dessutom inte så långt ifrån) , han hade matchat min arakkorsning (flugskimmelskäck) väldigt fin som pricken över i:et :D Hoppas det löser sig med honom, han ser så charmig ut.

Knixet är ju att han inte är tävlad och att jag inte har några bra filmer/bilder när han rids. I alla fall inte de som visar upp honom från sin bästa sida. (då är ju ingen där och filmar)

Nu tror jag helt enkelt att han får vila ett par veckor. Jag bara orkar inte samla mig tillräckligt för att rida med nytt jobb och skadad Ubbe. Men han är ju så himla mjuk, trevlig och lätt, fattar inte varför det ska bli så jobbigt att rida! Får hoppas att om han är kvar till september så kan vi tävla då.

Men gud, inte spelar det väl ngn roll att han inte är tävlad?! Och om folk ser en fin häst så nog åker man dit själv och provrider då, jag har inte sett filmer på någon häst jag köpt, knappt ngt bra kort heller. Det känns som ngt senare påhitt att man måste ha filmer och bilder i drivor. Är man uppriktigt intresserad så åker man och tittar, man vill ju känna efter hur man passar ihop, ridningen är långt ifrån allt.

Sen skulle jag tro att det är allmänt svårt att sälja allt nu, lantbruksmaskiner har också varit svårsålt och ja, det mesta. Så det är nog lite otur med att vi är inne i en sån period.

Hur tänker ni angående att lämna ut på foder för senare köp? Har kollat upptränare och det känns både si och så...

Jag vill att den snälla från förra veckan ska ringa och säga: jag tar honom! Då skulle jag gråta glädjetårar!

Kl. Uppdatering Ubbe. På gott humör, rör sig glatt men är inte helt hundra. Får ringa veterinären igen och höra om fortsatt vila eller behandling. Har gått 5 dar sen han slutade va kraftigt halt och bara är diffus. Han betar ner sjukhage efter sjukhage... Bläääää, hatar sånt här!

kl

Idag satt jag faktiskt i westernsadeln igen :D Red ut med Mighty tillsammans med svärmor på en träningshäst. Det var jättekul, härligt väder och båda hästarna skötte sig jättebra.
Vågade till slut berätta om den nya hästen, var lite nervös för att hon skulle ta illa upp, men det var ingen fara alls, hon sa att hon förstod mig och var glad för min skull :) Så det känns jättebra. Sa att jag gärna hoppar upp på hennes hästar lite då och då men jag saknar dressyren och hoppningen för mycket.

Tveksam till det. Men känns det bra och med ett vattentätt kontrakt så jo. Om det är nära till fodervädarna eller om de är bekanta så skulle det kännas bättre.

kl
Jag strök oss på lördag. Inget utav släpen jag hyrt förr fanns tillgängliga. Inte ett enda. :( Nu är det vila för båda mig och häst.

Väldigt tråkigt att det blev som det blev med din tävling. Men det kommer nog fler tillfällen efter vilan, den är ni värda!

KL.

OCH HÄR KOMMER JAG MED GODA NYHETER! (så goda att inte ens caps lock räcker till!)

Enligt ordination av veterinär skulle jag böja bakbenen på Ubbe och se om jag fick olika reaktioner. Och det va på håret att det syntes nått! Så jag behöver alltså inte ringa ut veterinär för medicinering utan i lugn och ro ge honom mer rörelse. Så vi tog en promenad, kollade in skogsmaskinerna som står (mer om det senare) och så fick han inviga sina nya cremefärgade benlindor och gå ut med polarna! (Man kan ju hoppas att benlindorna hjälper något om de börjar bralla!)

380190_4223164300154_1561769649_n.jpg

Och Elmer och jag har haft en mysig långritt som började med miljöträning (som att det behövdes). Vi möttes alltså av trafikstockning i form av en Timberjackliknande maskin men större än den på bild (den som kör ut stockarna från skogen till upplagen) som stod och höll på med nått mitt för vägen. Hade kanske 1 meter på varje sida och jag stod och velade ett tag om jag skulle be dem flytta eller om vi skulle traska förbi. Men grabbarna kom fram och sa hej, meddelade att de kunde flytta maskinen och jag tackade så gott för det! Elmer stod och spejjade på långa tyglar medans det small och donade. Sen gick vi förbi och hade en mysig ritt i sådär 1-1½ timme innan vi. Tja... Mötte samma maskin igen! (Vilken novell ni får!)

Denna gången stod han och lastade av stockar och såg varken framåt eller bakåt, på andra sidan maskinen stod två stackars bilar och väntade och Elmer började bli frustrerad på att han inte fick komma hem någon gång :angel: Så eeh, jag hoppade av för säkerhetskull och klämde in oss mellan timmerhögen på ena sidan och fram till föraren och gestikulerade, "du får lugna dig lite och flytta på dig, det är KÖ!". Hahaha, vilken häst! Nä, så gick vi förbi, pratade med den första bilen som inte hade en tuta och med den andra bilen som hade en tuta, och så sa jag att han helt enkelt inte ser så tuta när jag kommit ett par meter bort om maskinförarn inte flyttar på arslet. Det behövdes inte.

OCH SEN så stod det en tankbil mitt i vägen.... på samma ställe som Timberjacken stod först. (Vilken daaaag). Men lastbilsförarna sprang snabbt fram till sin bil och stängde av den. Snällt! Harkel. 50 meter från stallet kommer tankbilen bakom oss men då kunde jag rida av vägen.

Elmer är numera trafik- och maskinsäker :rofl:

Såhär såg det ut (efter att vi passerat tankbilen)
533471_4223010656313_1098572049_n.jpg

På Ubbes promenad fick han stryka sig tätt intill den andra stora Timberjacken närmast i bild. De hade parkerat mitt på min stig! Fast Ubbe, han bara slickade lite på alla däcken och gick :love:

Den miljöträningen hade jag velat vara med på! Fy vad orättvist :( Vi har också passerat en skotare senaste månaden i och för sig, men bara en. Buhu.

Jag har varit och klappat mitt djur i hagen. Hon kissade och mådde gott. Imorgon har jag utsläpp, eftersom jag egentligen skulle iväg på tävling. Lite trist, min häst är inte inne, men vad gör man inte. Så tidig uppstigning. Förmodligen sen läggning, den där karlen är ute på roligheter och dyker väl upp i gryningen som vanligt. I övrigt håller jag på administrera upp en beställning från staterna. En assnygg hjälm som inte finns i Sverige ( :angel: ), ridjeans ( snygga till vardags också ), dojjor och vardagsskydd. Lagom, gick på 2 papp.

Och du cahs.. Har du mätt Ubbe än? Annars kan vi sammäta, jag ska också dra fram tumstock och vattenpass. Nu är röven en 5 cm högre, det blir en riktig häst av denna!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 828
Senast: Imna
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 763
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 992
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 078
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka