Sv: Vi Newbies
Men vilken tråkig situation du har
Det låter absolut som att du skulle må bra av att flytta hemifrån, få stå på egna ben och känna dig lite fri. Dock förstår jag att det kanske inte går ihop med Fippel...
Vad är dina planer med jobb, utbildning? Vad vill du göra? För att kunna bo själv så krävs ju en inkomst, antingen i form av jobb eller studier (csn). Heltidsjobb och häst funkar, deltidsjobb blir svårt. Studier kan funka men då får man snåla in rejält och det verkar inte riktigt vara det du vill.
Precis som gadriel säger, strunta i vad alla andra tycker! Det är DITT liv, DIN framtid det handlar om. Att du mår bra är det viktigaste. Ibland måste man prioritera bort vissa saker som egentligen känns helt omöjliga att prioritera bort, i ditt fall hästen. Det funkar ju inte som det är nu, och då måste man fundera på vad man kan göra åt saken.
Angående din ridutveckling så har du ju en väldigt ung häst, och det svåra blir när ni båda är orutinerade, ingen kan lära av den andra så att säga. Jag har aldrig behövt sälja en häst (har heller aldrig köpt någon
) så jag vet inte hur det känns, men jag förstår att det är oerhört tufft. Du behöver inte skynda med beslutet, tänk efter och framför allt KÄNN efter. Vad säger magkänslan? Den har oftast rätt, även om det suger ibland. Känns det inte som att det är värt det så är det oftast inte det. Det ska vara roligt att ha häst! Åtminstone den övervägande delen av tiden, det finns alltid dagar man känner att nä fan jag orkar inte åka till stallet, men det ska kännas att det är värt det! Bidra till livskvalitet.
Det här är kanske en usel jämförelse, men när jag bestämde mig för att sluta på ridskolan där jag hade ridit/jobbat/hängt/haft sjukt roligt under över 10 års tid, så var det skitjobbigt! Jag skämdes nästan för jag hade varit ett fast inslag för många andra som hängde där och så skulle jag sluta. Upptakten var bråk med kompisarna i stallet, vi slutade helt umgås och jag kände mig så jävla utanför, kändes inte som att jag hörde hemma där. Det var rätt beslut, jag släppte en hel del ångest jag hade.
Åh jag vet inte om du orkar läsa eller om det jag skriver ens låter vettigt, men jag hoppas verkligen att du kommer fram till ett beslut som känns bra! Skriv av dig i tråden, vi är flera här som kan vara ditt stöd. Vad du än bestämmer dig för.
Stor kram!