Vi Newbies

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Newbies

Åh, jag vet inte alls vilket ben jag ska stå på nu. :( Jag går i säljartankar. Inte för att jag tycker vår relation brister, absolut inte. Men det är så mycket annat jag vill göra, som jag hade kunnat om jag inte haft hästutgiften. Såsom att flytta hemifrån, resa runt lite och ptja, umgås med människor. Jag kan inte bo hemma mycket längre nu, relationen mig och mamma emellan är helt absurb. Hon gömmer mina mediciner, hånar och hackar hela tiden och försöker kräva mig på pengar. När äldre brodern är hemma går de ihop för att frysa ut mig och bara uppföra sig fruktansvärt barnsligt. De antyder helt öppet att killen minsann är här lite väl mycket, så han hör. Och han blir ju jättesårad såklart. Men jag kan inte åka dit särskilt ofta, jag har ju Fippel. Så, jag vill verkligen inte bo kvar hemma länge till, men med ett deltidsjobb funkar det inte att ha häst och flytta till eget.

Det känns som om jag bestämt mig, men så snart jag är i stallet gör det så ont i mig. När hon kommer springandes i hagen. Min fina, fina lilla häst. Undviker helt att vara i stallet. Jag utvecklas heller inte som jag hoppats inom ridningen. Träningstillfällena är för få. Och ska jag träna mer går alla mina pengar till hästeriet, med tanke på hur dyrt det blir att hyra släp och åka fram och tillbaka. Då kommer jag tröttna snabbt, om jag aldrig kan umgås med vänner och få göra något annat. Rida ut är kul, men samtidigt tänker jag " är det här allt? ". Jag vill mer än så, men senaste tiden känns det inte som att det är värt alla uppoffringar. Men hur f*n klarar man av att annonsera ut sin bästa vän? Nä usch, jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jobbar så mycket jag kan för att komma undan. Men imorgon ska jag till stallet. Umgås med henne, se hur det känns ( kommer helvända som vanligt, ända tills jag lämnar stallplanen ) och mäta henne. Den som ändå hade oändligt med tid och pengar. :(

*kramar om länge, länge*

Jag förstår din situation, det är inte alls lätt :( Det känns inte riktigt som du har glädje av Fippel när du har det som du har det hemma, en sån situation kan man inte må särskilt bra av och det känns som du borde flytta så fort som möjligt. Jag tror ändå att du skulle må bättre av att komma ur den situationen och få känna dig fri även om det innebär att du måste sälja henne, det är ett ganska högt pris att betala att ha henne kvar, både att hela tiden må dåligt hemma, ha svårt att träffa din pojkvän och vänner och känna sig "fast".

Sen att du inte utvecklas osv, hon är ju ung och ni är gröna båda två, kanske du senare har möjlighet att rida en mer rutinerad häst och testa på att tävla , verkar som du gärna vill göra det. Det finns ju en del som vill ha ltie hjälp med sina hästar, jag hittade en häst i skåne som jag testade att rida ett par gånger som var westernutbildad och tävlad och hade jag velat hade jag säkert fått testa att tävla henne också. Nu klickade vi inte riktigt och jag hade svårt att ta mig dit men iaf.
Har du funderat på fodervärd eller medryttare, men jag vet det är svårt det med, själv hade jag nog hellre sålt än att krabba med det men det är ju ett alternativ om man inte vill släppa helt. Om inte annat kan man ju börja med fodervärd för att känna att man inte gör fel som säljer. Sen är det ju alltid ett svårt beslut, det kommer man inte ifrån, men sen är väl frågan om du är en bra matte om du inte mår bra, ditt välmående är ändå viktigast, annars blir det ändå pannkaka av allt annat. Har du någon kompis som har möjlighet att pyssla med henne? Tänkte om du låter kompisen ta hand om henne 2-3 veckor så du får känna efter hur det känns att vara utan häst en kort tid så du vet "vad du får" om du väljer att sälja.

Kom ihåg att det är ditt beslut att ta, din magkänsla. Det är lätt att tänka "vad andra ska tro" när man ta ett sådant beslut men det är ditt ansvar och din häst, ingen annan vet vad som är bäst. Jag själv tog beslutet att avliva min vän i höstas och det var fruktansvärt men jag visste att det var rätt men jag tror inte alla i min omgivning såg det på samma sätt men jag kunde inte gjort något annat och det var mitt ansvar att göra det bästa för henne. Tänk bort alla runt omkring vad dom tycker och tänker och fundera på vad du själv vill.

Kanske inte mycket till hjälp, men som sagt, det är inget lätt beslut och det finns inget rätt och fel så det är inte lätt att råda, men det känns nästan som du redan bestämt dig. Sov på saken lite och låt det ta tid, det är inget du måste göra idag.

*kram*

Men vilken tråkig situation du har :( Det låter absolut som att du skulle må bra av att flytta hemifrån, få stå på egna ben och känna dig lite fri. Dock förstår jag att det kanske inte går ihop med Fippel... :( Vad är dina planer med jobb, utbildning? Vad vill du göra? För att kunna bo själv så krävs ju en inkomst, antingen i form av jobb eller studier (csn). Heltidsjobb och häst funkar, deltidsjobb blir svårt. Studier kan funka men då får man snåla in rejält och det verkar inte riktigt vara det du vill.
Precis som gadriel säger, strunta i vad alla andra tycker! Det är DITT liv, DIN framtid det handlar om. Att du mår bra är det viktigaste. Ibland måste man prioritera bort vissa saker som egentligen känns helt omöjliga att prioritera bort, i ditt fall hästen. Det funkar ju inte som det är nu, och då måste man fundera på vad man kan göra åt saken.
Angående din ridutveckling så har du ju en väldigt ung häst, och det svåra blir när ni båda är orutinerade, ingen kan lära av den andra så att säga. Jag har aldrig behövt sälja en häst (har heller aldrig köpt någon :p) så jag vet inte hur det känns, men jag förstår att det är oerhört tufft. Du behöver inte skynda med beslutet, tänk efter och framför allt KÄNN efter. Vad säger magkänslan? Den har oftast rätt, även om det suger ibland. Känns det inte som att det är värt det så är det oftast inte det. Det ska vara roligt att ha häst! Åtminstone den övervägande delen av tiden, det finns alltid dagar man känner att nä fan jag orkar inte åka till stallet, men det ska kännas att det är värt det! Bidra till livskvalitet.
Det här är kanske en usel jämförelse, men när jag bestämde mig för att sluta på ridskolan där jag hade ridit/jobbat/hängt/haft sjukt roligt under över 10 års tid, så var det skitjobbigt! Jag skämdes nästan för jag hade varit ett fast inslag för många andra som hängde där och så skulle jag sluta. Upptakten var bråk med kompisarna i stallet, vi slutade helt umgås och jag kände mig så jävla utanför, kändes inte som att jag hörde hemma där. Det var rätt beslut, jag släppte en hel del ångest jag hade.

Åh jag vet inte om du orkar läsa eller om det jag skriver ens låter vettigt, men jag hoppas verkligen att du kommer fram till ett beslut som känns bra! Skriv av dig i tråden, vi är flera här som kan vara ditt stöd. Vad du än bestämmer dig för.

Stor kram!

Stort tack till er båda, klart jag orkar läsa och det hjälper :love:

Jag ska känna efter ett tag nu, men det känns som att beslutet är fattat. Vi får se hur det känns i stallet, eller under/efter en ridtur. Är jag inte redo att släppa henne än får jag väl bita i det sura ett tag till. Framförallt ska jag vara i stallet dessa dagar, för känner jag inte att jag fortfarande vill byta det mot något annat när jag väl håller i grimskaftet kommer jag ångra mig. Men som ni säger, jag kan absolut lämna på foder. Men då för senare köp, så jag inte får tillbaka henne när jag står där med lägenhet. För nej, jag vill inte snåla hela tiden. Jag tycker om att kunna göra lite som jag vill, och ha lite pengar på kontot. Tågresor till Stockholm kostar liksom. Jag får ut en bra lön idag, är oförskämt välbetald för min låga utbildning. Har tänkt fortsätta jobba deltid/extra, ev på fler stationer under tiden jag läser klart gymnasiet. Sedan börja plugga något annat, ta studielån och dra ner på jobbet. Men fortfarande - inget hästutrymme där på några år.

Men skulle jag sälja så är det ju inte bråttom. Om inte rätt köpare dyker upp så åker hon ingenstans. Men tänk om det dyker upp en familj/person som bara känns helrätt? Där hon skulle få det bättre än här. Gud vad bra det skulle kännas, då skulle jag inte tveka en sekund. Och om jag inte annonserar kan det ju inte bli en sån situation.

I bakhuvudet har man väl lite av " vad ska de tycka "-tankar också. Jag har varit en " del av " hästgänget här sedan jag var 12. Men å andra sidan, sedan jag började med western har det inte alls varit samma gemenskap. Mest våndas jag över uppfödaren. Jag har bara haft henne 1 år, vad ska hon tycka? Innan jag gör någonting ska jag höra av mig till dem och tala om hur det ser ut. Fortsätta rida kan jag ju göra, när jag skaffat körkort. Det finns westernlektioner på en ridskola på andra sidan stan. Då kan jag lära mig mer och kanske köpa häst om några år igen, när situationen ser annorlunda ut.

Du behöver ju inte heller sälja även om du lägger ut henne på annons! Det kanske inte dyker upp någon vettig köpare, eller så ångrar du dig. Men lägger du ut henne finns i alla fall chansen att världens bästa människa hör av sig!

Jag visste inte att du pluggar, är du såpass ung eller läser du upp gymnasiet i efterhand? Oavsett så låter det som att du har en plan i alla fall.

Låter som en bra idé att höra av dig till uppfödaren, och du behöver inte ha dåligt samvete. Allt kan hända, du visste ju inte när du köpte henne att det skulle kännas såhär. Klart det är tråkigt ändå, men man kan inte styra allt. Förhoppningsvis kan du ju få lite tips och råd av uppfödaren om hur du ska göra. :)

Nej precis, dyker inte rätt person upp är hon inte till salu. Jag är 19 i år, läser gymnasiet på distans just för att ha tid att jobba. Jo lite så tänker jag med, tror inte hon skulle klandra mig innerst inne. Men tänk om de blir jättebesvikna, då blir det tufft. :(

Det kändes inte så hemskt som jag väntat mig att borsta lite på henne. Så nu är en annons ute, så får vi se. Det får ta den tid det tar. Får kolla mailen när jag känner att jag vill och orkar. Puh.

Fin annons och superfina bilder på henne :) Precis, det får ta den tid det tar, det löser sig i slutändan.

Tack! Jag vet inte om jag satte ett högt pris, men svar har jag fått så kanske inte. Tänkte främst på att avskräcka köpare som egentligen inte har råd att ha häst. Hamnar hon rätt spelar inte summan på kontot någon roll.

Bluefish!
Livet är kort.
Hästen kommer bli lycklig, omskött och älskad hos en annan människa.
Det FINNS fler hästar i världen och även om det känns som att du säljer din bäste vän så får du samtidigt fråga dig själv vad som egentligen är viktigast.
DU eller din häst?
Vad har DU att ge din häst om din hemsituation fortsätter försämras och likaså ditt välmående. Är det rätt att ha kvar henne om det hänger på din livskvalitét?
Du är ung NU. Vill du satsa på andra saker i livet en stund så är det precis vad du skall göra.
Att ha häst handlar om att det skall vara något man känner glädje inför, inte att det är av bekostnad av hela sin existens.
Snälla prioritera dig själv. Du kommer hitta tillbaka till hästeriet. Och Skit i vad andra människor tycker. Det är ditt liv, eller hur?

Så, om ingen annan lösning finns (billig lägenhet etc) så sälj. Du kan ångra att du sålde en fin häst, eller ångra att du slösade bort flera år av ditt liv på att må dåligt.

KRAM.

Och cahs, tack så mycket för allt stöd! Visst finns det billiga lägenheter, men jag vill inte leva på svältgränsen för att kunna ha häst. Utan tanken är att hund ska bli min nya hobby på heltid. Det känns helt rätt, ett mer portabelt djur som jag kan ha utbyte av inte enbart de där timmarna i stallet. Hört att de inte är fullt lika dyra heller ;) Nu håller jag tummarna att det blir en försäljning i sommar! Förhoppningsvis får jag den lediga 1an här i huset. Bo granne med mamma klarar jag nog av. Vi hade ett vuxet samtal igår utan att bli osams, och hon förstår hur jag känner och stöttar mig i flytten.

Vad skönt att du har din mamma på din sida, är alltid lättare när man känner stöd hemifrån :) Har någon hört av sig på annonsen? Jag är nyfiken i en strut så jag undrar såklart vad för hund du ska ha :D

Ja, en familj som inte har svarat fler gånger. Händer inget inom en vecka får jag sänka priset lite helt enkelt.

En Xoloitzcuintle blev det, efter många om och men. Min drömras, lite trixig att få kläm på bara vad gäller info och uppfödare. Men den verkar passa mig ut i fingerspetsarna! Om några år har jag sagt att vi ska ha sphynx :angel:

Jag uppdaterade Elmers annons lite. Får se om det kommer in mer nu eller nått... Haha.

Här har ni iaf grabben Bus som kan bråka över staketet
600938_4245410536296_2034306130_n.jpg

Han har butta i 7 dagar och är han inte ren efter det så blir det klinik. Jag kör äppelmossprutor och medicinsprutor, helt själv! Han är så duktig, så duktig!

Öh var det den där mexikanska nakenhunden? :p (läste din tråd på Hund :angel:)

Sphynxar är lite läskiga :p Själv har jag huskatter men drömmer om en ragdoll :love: Har fastnat lite för devon också.

Ehh förlåt för vääääldigt OT!

Håller med övriga talare, bra annons :-D

KL

Funderar på att sluta på ridskolan.. Till hösten läs jag inte kunna rida mkt iaf dåjag blitt på tjocken.
Samt att jag ridit en gång för Per och det jag lärt mig ratade han totalt. Förstod att det inte var helt ok för min häst gillade inte att bli ryckt i munnen.

Samt att det är mkt nämre till Per och tiden är ungefär densamma.

Har också varit inne på att göra mig av med hästarna med tanke på att tiden inte räcker som jag vill och bråk hemma..
Suck...

*kl*
Hoppar in här i tråden och hoppas på lite hjälp! :) Har en fjordpojk på 5 år, skogsmulle och körhäst. Men nånvart ska vi väl komma i ridningen också och har dragit oss mer och mer åt westernhållet. Nu är det dags att skaffa westernsadel eftersom vi kommer bli fast här :) Hoppas kunna komma ut och tävla lite i trail såsmåningom. Vill väldigt gärna ha tips på sadel, har dock begränsad budget (6000kr) men köper mer än gärna begagnat! Ryggen ser ut såhär... Ursäkta för dåliga mobilbilder! Han har haft x-vid i sin dressyrsadel han har nu, en Dominus om det säger er något.

30ufebn.jpg

2cnw3uf.jpg

Har provat en 15" full quarter budgetsadel (snälla hata mig inte :p) men min tanke är att den är något för lång, för smal (kändes som så, men jag kan ha fel) och helt enkelt fel bomvinkel..

n5pr7p.jpg

2ihwnjc.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 706
Senast: Imna
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 712
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 961
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 680
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar