Vi Newbies

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Newbies

Fast det är samma med engelska sadlar (såvida man inte har en häst som protesterar mot det, förstås); ligger sadeln bra "överallt" i övrigt så är det generellt ingen fara om sadeln är snäppet för lång. Däremot håller jag med om att det (oftast) är mer förlåtande, just för att vikten fördelas över en större yta.

Ibland behöver ryttarna också semester :-P

Imorgon ska jag testa engelsk sadel och hoppning på Elmer! Haha och testa min RR på grannens halvblod och se vad hon går för :-P jag har ju redan fått över mamma till westernvärlden så varför inte granntantan med? Hihi.

Det är bra, sprid budskapet och fräls de förtappade! Jag har ägnat hela midsommar åt att jobba. På måndag ska jag prova en kompis sadel ( engelsk ) på Fippel, hon måste ju ha en sadel om man ska provrida. Och min åker iväg till klasse inom kort, hon hade mindre bakdel än jag :D

Haha!!!
Vad roliga alla är :-D

Jag letar fortfarande sadel :-P nu är äntligen registreringen i USA färdig såom ett halvår kanske jag har ett pass på hästen :-P

Har även fått fram att sadeln jag köpte av den där förbannade kossan som lurade mig är en fqh och inte en qh som hon sa.
Ja man ska aldrig sluta förvånas!

Frågar återigen om HC!! Är det någon som ska dit??
Jag funderar själv på att kidnappa Cahs o åka dit! Ingen annan som bor på vägen?? Jag åker från Tranås/Gränna :-)

Jag kollade faktiskt på hemsidan för någon vecka sedan, hade tankar på att ta med han killen på en hästhelg. Men det verkade ju vara rätt så jäkla slut på boende :p Och tälta orkar jag inte, är alldeles för bekväm

Ja boendet tror jag tar slut samma dag som de släpper förbokningarna på de datumen.
Hade en kompis som ville ha stuga och hon började ringa när de öppnade, upptaget hela tiden och när hon väl kom fram var allt slut :-(
Vet inte hur det är med hotellet eller runtliggande orter.

Magica: tycker de kan skjuta bröllopet en vecka :-P

Det tyckte jag med... men det är makens kusins som ska gifta sig...skulle nog va mindre populär i släkten om jag åkte på hästtävlingar istället:p

Fast nog skulle jag vilja.....

*kl*

Red Lillen på åkern idag, längesen sist, bara kört sista tiden efter hältan försvann. Han var så duktig och go ikväll, fastän jag kört en kortis på förmiddagen var han pigg och positiv. Red bara runt 10 minuter och kände igenom han lite och han verkar komma ihåg det mesta vi tränade på i vintras :) *nöjd*

Medans cahs och zan är på HC kan jag komma till dig så kör vi Lillen :bump: När jag skaffar häst igen ska den var inkörd, verkar så skönt att varva med åkturer. Dessutom perfekt när någon i familjen är med.

Skönt att han är friskus igen!

Äntligen tagit mig ut på hästryggen igen. Hittat sadel som passar hästen, ja sitter dock inge bra i den, men de får gå orkar inte leta mer.
Så vi red in till byn och hälsa på hos svärföräldrarna.
33133290.jpg
[/url][/IMG]

*delvis kl*

Halloj allihopa! Skulle ni kunna tipsa om bra sidor där man kan läsa om hur man börjar med western, alltså grunderna och om de lättare klasserna? :laugh: Systers gamla varmblod var westernhäst 2 år innan hon köpte honom 2001 och vi råkade titta på en westerntävling tidigare i vår och de lättare klasserna där skulle faktiskt passa honom alldeles utmärkt skulle jag tro även om han nu inte är westernriden på så många år. Han är en lugn herre och välriden, tävlat hoppning och dressyr på klubbnivå men nu lockade westernvärlden lite på äldre dagar (21 år men still going strong!), åtminstone prova i de lägsta klasserna :)

Vad är det för utrustning som gäller? Endast westernsadlar? Bett, bettlös, stång, är valet fritt? Provade lite sist och han kan fortfarande flytta för tyglarna emot halsen (vad de nu heter, haha) och eftersom han redan är så välutbildad så flyttar han åt alla håll och kanter med sits/vikthjälper. Det där med bettlöst är våran filosofi och något han trivs allra bäst med.

Någon som orkar ta sig tid att informera en newbie? :D

13573543.jpg

Kolla wras.se. Annars i korta drag: bettlöst = bosal. Tränsbett = två händer, stångbett = 1 hand. På låga nivåer, tex E (prova på) får en äldre häst gå på tränsbett, annars ska en häst över 6 eller 7 år tävlas på stång. På E-nivå är det godkänt med engelsk sadel (är osäker på bomlöst!).

På wras hittar du även klubbarna. Kontakta dem.

Här hjälps vi åt! Välkommen hit!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 706
Senast: Imna
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 690
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 961
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 680
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar