Vi med valpar

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare SandraW89
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 287
  • Visningar Visningar 31 308
Sv: Vi med valpar

Kendra fyllde 10 veckor i fredags - stora tjejen nu, bägge öronen står nästan upp nu också :D

P7090482.jpg

P7090483.jpg

P7090484.jpg

P7090492.jpg

Nej, det kanske inte är så kul att göra så mot en växande valp, men ibland är det ett måste.

Min lilla tjej på dryga 10 v, som är född här, har alltid varit kräsen med maten.. Hon ska äta när HON känner för det, och vill helst kunna plocka mat lite nu och då.
Dom äter färskfoder (Hon åt torrisar ihop med kullsyskonen, tills dom flyttade) och det serveras 2 ggr om dagen, och blir gammalt rätt fort. Hon ville inte alls ha på mina tider, och gick ner i vikt omgående..
Hon fick 5 min på sig vid varje mål, annars rök det. På strax över 1 vecka så har det fungerat rätt bra, hon äter när jag serverar henne nu. Hon vill dock inte ha lunch, och äter alltså bara frukost/middag med dom vuxna hundarna - men hon har valt det själv så då får det ju vara så.
Hon hoppade över 5 mål allt som allt, och insåg att det inte var så himla kul att vara hungrig trots allt. Nu äter hon lite mer än vad som egentligen behövs mot hennes vikt, men jag vill få upp henne i hullet igen så att hon har att ta av om hon skulle bli sjuk. En mager valp är inge skoj...

Hon har för övrigt växt och blivit en söt liten valpis nu! Hon är minstingen i kullen, med sina ca 8,5 kg vid 10 v ålder :)

aella10v2.JPG

Valpar%201563.jpg

Valpar%201564.jpg

Bus med pappa!

Valpar%201620.jpg

Syrran Alys och så Mini-Monster :love:
(Syrran lämnar oss om någon vecka, det kommer att bli jättetomt här hemma då!)

Monster är rumsren på nätterna nu (Om jag inte skulle sova alldeles fööör länge, men det händer sällan när man har en 3 årig son...) och går väldigt fint i koppel. Stannar aldrig längre, utan har nästan börjat att dra framåt nu istället för att få kika på allting i närheten.
Vi har påbörjat utställningsträningen, men hon blir så exalterad av godis så hon finner det svåååårt att stå stilla :D

Arwen är 5½ månad nu och fortfarande inte rumsren, speciellt inte om nätterna :o :crazy:. Det ska till något väldigt ovanligt om man inte hittar en pöl på köksgolvet på morgonen!

Arwen är 5½ månad nu och fortfarande inte rumsren, speciellt inte om nätterna :o :crazy:. Det ska till något väldigt ovanligt om man inte hittar en pöl på köksgolvet på morgonen!

här kämpar vi oxå med rumsrenheten och det går väll si sådär, igår stod vår ytterdörr öppen heladagen för det var så varmt och valpen sprang ut och in och man tycker ju att det mest naturliga vore ju att man gjorde sitt ute MEN nejdå när man är riktigt nödig då springer man in och kissar på golvet :devil:

ett bekymmer som uppmärksammades igår eftermiddags var att någon av familjemedelmmarna hade lämnat kvar sin talldrik ´på köksbordet, sjävfallet med några gooa matrester på oxå, vips så hoppar valpen upp på köksstolen och vidare upp på bordet och slickar i sig detta, tyvärr så upptäcks detta bus när valpen inte kommer ner igen och behöver hjälp med detta

så nu behöver jag några praktiska tips på hur jag får bort detta beteende.

Skönt att höra att det inte bara är vi som inte har fått rumsrenheten att funka helt ännu! :)
Optimus är nu 6 månader (på fredag) och har fattat att det är ute man ska göra ifrån sig, och ut kommer man genom dörren i hallen. Så långt är han med. Dock att man bör säga till innan man sätter sig vid dörren är det sämre med... Han knallar dit i godan ro, väntar väl en stund och gör sedan det han ska på hallgolvet.. :grin: Menmen, det är ju på G i allafall!
Stor har han blivit! 49cm över manken och 20kg. :D

spacer.gif

*kl*
Intressant att läsa denna tråden. På fredag hämtar vi min lilla älskling. Räknar nästan timmarna, längtar så! :D

Bonusbilder!

Dina7veckor007.jpg

Dina7veckor034.jpg

kl*

ÅÅÅÅh ja hämtar min bäs nästa fredag, då far i till norge. Herregud jag kan inte vänta mer. Dock ska vi vara i Norge över helgen så vi hämtar nog min plutt på söndagen.:love::love::love:

Alla är olika ju :) Jag har det tacksamt, för dom går inte upp ur sängen om inte mamma eller pappa gör det. Och dom två sover som grisar om nätterna, och rör sig inte många centimeter... Alltså gör inte dom små det heller numera! Dagtid är dom dock inte rumsrena alls, allt beror på hur väl jag hinner passa på dom. Eftersom jag har en 3 årig son och 2 st 10 veckors valpar så blir det en del olyckor... Däremot så är dom som klockor i bilen, i sin lilla bur! Igår var dom med i stallet, som ligger vid hårt trafikerad väg = inga valpar lösa där inte, och rastades väl innan vi åkte. Kom sen dit, och då fick dom ligga i buren med öppen lucka och sova ett tag. Sen tog vi en kisspaus, drickpaus och promenad - därefter slocknade dom i buren igen.
Nästa runda gick vi på en längre upptäcksfärd, busade lösa i ridhuset, hälsade på hästarna i hagen etc = sen sov dom gott i bilen igen för ett tag :)
Supercoola och anpassningsbara valpar! I buren sover dom bara, oavsett om bilen rör på sig eller står stilla. Absolut inga olyckor i bilen, och dom tycker att det är skitspännande att få följa med och kika på nya omgivningar.

Rumsrenheten dagtid kommer nog att komma rätt fort när syrran åkt, och sonen är tillbaka på dagis så att jag lättare kan hålla koll och springa ut fortare. Hon är lättlärd och förstår redan att man ska signalera om man är kissnödig, det är bara hennes dumma matte som inte hinner med att se det alla gånger..

Tack! Jag är så stolt över min lilla Monster :love:

Här är en rykande färsk bild på henne, idag bestämde sig hennes öron för att bli ordentliga! :D (Jag förtränger att dom brukar bli ruskigt fula när dom byter tänder senare ändå..)
monsteroron.jpg

Måste få skryta lite :)

Sigge har idag varit hemma ensam lite drygt en timme utan problem. Trött efter en timmes bus och promenad innan dess, men ändå.
Dessutom har det bara blivit två små olyckor den senaste veckan och vi har nu vågat lägga ut mattorna. Härligt att få lite stil på lägenheten! Sigge älskar mattorna, mysiga att ligga på tydligen och alla leksaker ligger numera oftast på hallmattan.

Att hunden blivit halvdöv så fort man går utanför dörren behöver jag väl inte nämna? :angel:

Vad skönt att det går framåt med ensamhetsträningen.

Jag är så glad över att ha båda föräldrarna hemma, för lilla Monster (Och syrran, än så länge) tycker inte att det är något konstigt om jag går iväg, hon (dom) är ju inte ensamma ändå.
Det sitter ju i från valplåde-tiden, då Peggy var hos dom om jag behövde göra något = fullt naturligt och tryggt :)

Att sitta i bilburen är heller inga problem, oavsett om mamma är bredvid eller om dom är ensamma!

Vi är nyss hemkomna från 2 timmar i skogen, med alla fyra hundarna. Supermysigt var det verkligen! Först gick vi en lång runda i långsam takt (Läs, en 3 årings takt...) där Benni och valparna sprang lösa, och hade superkul. Fullt ös större delen av tiden på dom små :D Sen gick vi en runda på 5 min vardera med varje valp, för att dom skulle få chans att kika lite på sjön, och gå ensamma i koppel. Dom är himla duktiga!
Liiite svårt att få någon av dom att förstå det här med att gå på en sida bara, haha. Dom vill helst gå runt, mellan och under sina föräldrar på samma gång - så ibland känns det som att alla koppel sitter ihop och är överallt..

KL

nu behöver jag ALLA tänkbara aktiveringstips för här har vi en herre som hittar på en massa hyss och ofog i stället, detta händer på kvällen då vi sitter och tittar på tv

jag har prövat att ge honom en tomm toarulle med godis i men det funkar så länge den är i rörelse/ någon kastar den sedan är det mindre roligt.

grisöron och andra tuggben ingen intersant, det som därimot är jätte roligt är skor

valpdummyn är inte ens att tänka på för han kan inte konsentera sig på träningen när det är rörelse

ja vad aktiverar bukefolket sin valpar med ??

Min valp har (eller hade i alla fall) en period på kvällarna när han är/var helt hopplös, bet i allt han kunde komma på och självklart ofta när man gärna själv ville sitta och slappa.

Av valpkursen att dömma är det väldigt vanligt hos valpar just någon timme på kvällen. Det som fungerat bäst på vår har helt enkelt varit att stänga in honom så att han kan slappna av och somna. Jag tror inte det är (för vår alltså) så mycket aktiveringsbehov utan mer trötthet.

Liknande trådar

Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
425
Senast: tanten
·
Övr. Hund Hej! Postar här för första gången pga att jag har väldigt mycket ångest. Jag och min partner har pratat om hund i många år ingen av oss... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
11 694
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 415
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 543
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka