Sv: Vi med valpar
Hur mycket leker era valpar?. Nike leker nästan ingenting, mer än om hon träffar en annan valp som vill leka. Jag vill ju kunna använda bus som belöning så som jag sett på hundcoachen

men hon vill ju inte..hmm??
visserligen så är hon ju väldigt duktig oh går jämte mej (så länge det inte kommer någon annan hund då) men jag tyker hon ska vara fri oh få busa lite med
Hur gammal är hon nu?
Min erfarenhet är att det skiljer sig mycket mellan hundar både beroende på personlighet och temperament, men också i grad av ängslighet. En hund som är lite (eller mycket) rädd leker inte så gärna.
Vår nya valp leker som en tok hela tiden, eller så sover hon. Hon klättrade upp på soffbordet och tog digitalkameran, hon hoppade efter diskhanddukarna och rusade yr av lycka runt med sitt fynd och hon låg och bet på en tvättsvamp som jag använt med klorin

, som jag inte vet var hon hittade.
Denna hund är helt klart mer intensiv än dv.schnauzern, för när han var valp så var han "lite lagom" lekfull valp som lekte snällt med det man erbjöd honom. Denna tar egna initiativ i större utsträckning och iom att hon är större så når hon överallt. Igårkväll tog hon tex ut en hög med A4-dokument (skolpapper, kuvert, deklarationspapper etc) som "tills vidare legat i en prydlig hög på hyllan under soffbordet. Lycklig och berusad av sin förmåga stod hon sedan och hoppade jämfota på pappershögen för att få den att röra på sig!
Så, framför allt skiljer sig initiativförmågan åt enormt.
Jag tycker att hon är helt underbar med all denna energi även om jag får lyfta på ändan och hålla koll på henne. Maken däremot, är inte lika attraherad. han och dv.schnauzern har snackat ihop sig om att de gillar ordning och reda och han förstår dv.schnauzerns behov av lugn och ro mycket väl.
Man vet aldrig med valpar hur de är, för även om man så klart kan se rasskillnader så är varje individ unik med just
sitt sätt att vara på. Jag minns att vår rottistik hittade på "gnaghyss" mest hela tiden. Våra gamla köksstolar var närmast perforerade i stagen mellan benen. Denna hund biter inte så mycket (än), utan hittar grejer som hon kastar upp i luften, attackerar med framtassarna så att de skall hoppa iväg igen osv. Senaste fyndet var en liten juiceflaska av något slag, tilltrampad och jordig från en buske. Den bär hon omkring på med stolthet när hon inte kastar iväg den med munnen, eller genom att hoppa på ena kanten. Jag tycker hon är charmig, skojig och jag ser att vi kan ha mycket skoj ihop när hon nu har ett så stort föremålsintresse.
Andra familjemedlemmar dock, tycker att hon är väl jobbig och längtar tills hon blir stooooor...

Inte minst dv.schnauzern som bara tycker hon är skojig när hon jagar honom. I övrigt kan hon packa sig hem, säger han...