Vi med valpar i år

Sv: Vi med valpar i år

vet inte hur det ar med sa manga andra raser, men pa catahoula ska man undvika merle/merle som ger dovhet... hur mkt vitt det ar pa skallen verkar inte ha nagot med det att gora, utover att det ar en skrona... har for mig att det eg inte sitter i "vit" genen pa det tecknade hundarna, utan mer huruvida de ar merle/dylikt elelr ej och en ev dubbel uppsattning "defekta" gener.. ehrm.. jag kan vara totalt ute o cykla med...

Aneette, helt underbart ju!! :D

kl

Billy har hälsat på hos uppfödarna idag, lekt med deras pinnar, stått fint på bordet och blivit mätt.
Han 7 månader nästa vecka, väger 5,6 kilo och är lite drygt 31 cm hög nu. :eek: Stora killen! :love:

andelessdsc_0012_88049950.jpg

Och så har han fått en ny sele, vårig och prickig :D

cimg0522_web_87820029.jpg

Allt har gått jättebra med Virus. Han säger till när han vill gå ut och hittills han har bara bajsat inne, för trots envisa försök så duger det bara att bajsa på tidning inne. Antar att det har med träningen hos uppfödaren att göra.

Här kommer en liten bild, inte den bästa men den enda jag har på internet just nu.

5530752.jpg

Han har funnit sin favoritplats på promenaderna, i vagnen brevid Isaac. Där sover han gott tätt intill Isaac, som han faktiskt är riktigt försiktig med - mig och min man leknafsar han i - men inte med Isaac. Fast vi har ju uppsikt till 110% - så han har väl inte fått chansen. Bild kommer när jag hittat mobilsladden när Isaac&Virus sov i vagnen under en promenad idag :love:

Äh men sååååå där söööt får man nästan bara inte vara!!! :love:

Snart kan jag hänga med er andra i den här tråden. Tiken som jag önskar valp ifrån är på dag 56. Så nu håller jag tummarna att en liten mellan-pudel pojk kommer ut till mig :love:

Jättesöt! :)

Men hur är det med dövhet när hunden har så mycket vitt på huvudet? Läste någonstans att man vill ha så lite vitt som möjligt på huvud och ansikte för att minimera risken för just dövhet. Detta var på Aussie, det kanske inte är så på alla raser? Bara nyfiken :)

Så som jag har förstått det så är det ingen fara med dövheten så länge hunden har pigment på öronen. Skoj hör som han ska i alla fall :) Uppfödaren var inte heller "orolig" över att en av valparna var så vit, hon hade hört med andra uppfödare men ingen hade sagt något speciellt om just dövhet.

Jag kan inte låta bli att lägga in en bild till:
skoj-sover_88087440.jpg

vet inte hur det ar med sa manga andra raser, men pa catahoula ska man undvika merle/merle som ger dovhet... hur mkt vitt det ar pa skallen verkar inte ha nagot med det att gora, utover att det ar en skrona... har for mig att det eg inte sitter i "vit" genen pa det tecknade hundarna, utan mer huruvida de ar merle/dylikt elelr ej och en ev dubbel uppsattning "defekta" gener.. ehrm.. jag kan vara totalt ute o cykla med...

Aneette, helt underbart ju!! :D

Hmm... jag läste artikeln i brukshunden så det känns väl lite orimligt att det skulle vara en skröna i detta fallet, men man vet ju aldrig. :)

Tack!

Så som jag har förstått det så är det ingen fara med dövheten så länge hunden har pigment på öronen. Skoj hör som han ska i alla fall :) Uppfödaren var inte heller "orolig" över att en av valparna var så vit, hon hade hört med andra uppfödare men ingen hade sagt något speciellt om just dövhet.

Jag kan inte låta bli att lägga in en bild till:
skoj-sover_88087440.jpg

Tack, det låter rimligt. Det stod något sådant i artikeln också tror jag bestämt, men att de även inte ville ha så mycket på huvudet eftersom det då var en ökad risk eller liknande. Jag får gräva fram den och kolla ;)

Nu blir ju det här en helt annan diskussion, men anledningen till att man inte vill ha mycket vitt på huvudet är väl att risken för dövhet på sikt inom rasen (inte för den enskilda individen) ökar. Många hundar med lite pigmentering = större risk att valpar föds döva.

Kl.

Här kommer en bildbomb på Molly bus ;)

30917_1378556057948_1053288730_2018853_868904_n.jpg

30917_1378556177951_1053288730_2018855_318571_n.jpg

vadå?? jag är heeelt oskyldig!
30917_1378556217952_1053288730_2018856_1953206_n.jpg

30917_1378556257953_1053288730_2018857_5019598_n.jpg

30917_1378556337955_1053288730_2018859_2333598_n.jpg

Bonusbild på mormor Diva som övervakar bus ungen..
30917_1378556457958_1053288730_2018862_5751149_n.jpg

Nu blir ju det här en helt annan diskussion, men anledningen till att man inte vill ha mycket vitt på huvudet är väl att risken för dövhet på sikt inom rasen (inte för den enskilda individen) ökar. Många hundar med lite pigmentering = större risk att valpar föds döva.

Så risken för dövhet ankommer inte förrens en hund med dålig pigmentering för sina gener vidare? Så en dåligt pigmenterad hund löper inte i sig risk för dövhet (om det är första generationen), men dess avkommor gör? Är jag på rätt spår nu?

Oj vad sött med en gul schäfer!

KL

Vår framtida valp fyller 2 veckor imorgon. Tiden seeegar sig fram!
Jag kan inte ens shoppa åt den för att få tiden att gå för det känns för tidigt. Har ni några tips? (Annat än att njuta ens sista sovmorgonar på länge såklart ;)).

Kl*
Nu vet jag inte om ni menar att ni fått valpar på er tik i år eller om ni köpt en valp?
Vilket fall som har jag för ca 3 månder sedan köpt mig en Dvärgschnauzer tik, S/P vid namn LEA.

Här kommer lite bilder på henne när jag hämtat henne..
30940392.jpg

30940393.jpg

Jag har inte superkoll på det här heller, men i många djurarter är det ju så att det är de som är helvita som man inte vill ha för att de löper risk att födas döva? Åtminstone är det ju så med exvis bull och jrt har jag för mig...
Lite OT, men jag har en helvit katt som är döv :) och hon har helvita syskon som inte är det. så det är ju inte så att helvit=dövhet (vissa raser är ju alltid vita) utan helvita i en icke-helvit ras ökar risken för dövhet

Rätta mig gärna någon om jag är ute och cyklar...:)

Kl*
Nu vet jag inte om ni menar att ni fått valpar på er tik i år eller om ni köpt en valp?
Vilket fall som har jag för ca 3 månder sedan köpt mig en Dvärgschnauzer tik, S/P vid namn LEA.

Här kommer lite bilder på henne när jag hämtat henne..
30940392.jpg

30940393.jpg

Söööt!

Det är en valp vi ska köpa, nör den blir 8 veckor, annars hade jag ju redan inte haft några sovmorgonar kvar ;).

haha tackar:) hon är underbar, ibland vet jag inte hur man kunnat leva utan henne??! haha

Nu ahr hon växt tills sig en del..
30944418.jpg

30944425.jpg

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 909
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
13 047
Senast: Milosari
·
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
2 026
Senast: Disen
·
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 463
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka