Vi med valpar i år

Sv: Vi med valpar i år

Här är mitt bidrag...tolv veckor och nyligen hemkommen...så vi har inte hunnit göra så mycket...:love:

20100311_52.jpg
[/IMG]

20100311_41.jpg
[/IMG]

...liten russla

trådkap...:angel:

Jag svär på att jag såg Björne och dig? på Södra djursjukhuset, kungens kurva för ca två veckor sen när jag hämtade hem min lilla skit. Kan det stämma?

Jag var så glad över att få hämta hem min älskling att jag inte hann fråga:)

Jag är i alla fall en av Björnes största fan!:bump:

Jag som smälter så fort jag ser en valp med stora tassar och rynkig panna blir ju som en våt fläck när jag ser sötnosarna här i tråden! Gaah, vad söta! Börjar ångra att vi hoppade av parningen av vår västgötatik när hon löpte i januari ...

Fullkomligt underbar! (Har själv en liten JRT).

Själv står jag på valplista! De ska födas snart om allt går bra. Spännande!

Jag hänger på jag med, trots att min valpis nu är hela 6 månader! Vart tar tiden vägen? *känner sig gammal och grå*

Hur som helst, liten fröken heter Zoria och är afghanhund. Jag tror dock att min uppfödare lurat mig och gett mig en korsning mellan piraya och terrier, sjukt envis är hon och hon har otroligt mycket åsikter om allt. Samtidigt så är hon världens snällaste och raraste lilla hund. Folk häpnas över hur lugn hon faktiskt är. När jag är på kurs med stora hunden så ligger hon snällt under bordet och sover, och när vi hänger på hundcafé ligger hon mest och tittar på allt.

Rumsren är hon, och hon demolerar inte ens hälften av så många saker som Cerberus gjorde som valp. Hon tar mest sönder nån toarulle om hon kommer över det, det är ju sååå kul när saker går att plocka isär till tusen bitar. ;)

Jag har klickat henne men än så länge har jag inte lärt in så himla mycket faktiskt. Hon kan sitt, ligg, high five och "haka" (lägga hakan i handen, i knät, där jag pekar). I övrigt är hon ju väldigt världsvan eftersom vi bor i stan, åker buss och pendeltåg och x2000 mest hela tiden osv. Idag blev hon "attackerad" av barn på tunnelbanan som tillslut satt med henne i knät, så hon är inte direkt reserverad som ju afghaner sägs vara. Hehe.

Hon har för övrigt nyligen upptäckt att hon har en röst så i lek så morrar och skäller hon heeela tiden. Jag hoppas verkligen att det bara är en tillfällig sak men får väl vara lite på min vakt. Jag är van vid Cerberus som man nästan blir förvånad av om han skäller, så det är lite nytt för mig. Som tur är är det bara vid lek utomhus som hon gör det, ringer det på dörren står båda mina i hallen och snurrar på svansarna och är förväntansfulla. Så vi stör ju inga grannar iaf. :p

Men som sagt, tiden går så sjuuukt fort.

Hon har gått från det här (kan man ens vara så liiiiten och söt?):
zoria3.JPG

zoria9.JPG

zoria4.JPG

Till det här:

DSC05596.jpg

DSC05607.jpg

Och det tog bara fyra månader med.

En sån där skällperiod hade Boss också. Ett par veckor gick han omkring och kommenterade allt med små skall o dyl.

Det gick över (som tur var)!

Skönt att höra, jag hoppas att hon också slutar snart. :p

Åh en malamute! :love:
Söt han va!
Kul med en till buke malamute nu är vi ju några st som har malamuter här! :laugh:

Min malamut kille är ju mer unghund än valp nu när han är 1år och tiken har just blivit 2år.

Jag har ett riktigt litet monster, betydligt mer hund än jag anade när jag valde ut henne vid 5 v. :eek:

Så här såg hon ut vid 8,5 v:
30109789.jpg

Så här ser hon ut när hon låtsas att hon inte är något monster, ca 5½ mån:
30593516.jpg

Otroligt energisk, orädd och tuff. Redan som 8-9 v valp helt oberörd av att vara ensam ute i mörkret på okänd mark. Reagerar hon på något som verkar skumt och måste skällas ut så är hon i nästa stund först fram för att kolla. Tuff som en bandyboll, skakar av sig obehag och korrigeringar fortare än man kan säga skithund. :D Envis, lättlärd, respektlös, lätttränad och lättmotiverad, mycket motor, kör över alla som verkar mjuka och veka....men tar man i med brösttoner, glor skarpt och ser barsk ut med hela kroppen så lyder hon blixtsnabbt och ser överlyckligt förväntansfull ut med hög viftande svans. :love:

Problem som jag inte vet hur jag ska lösa: Hon är snabb på att ta till tänderna och tugga på oss. Verkar inte ha normala bithämningar? Uppfödd i hundhundhus med bara lite kontakt med yttervärlden inkl besök i huset och i mina ögon på tok för lite mänsklig kontakt. Jag vet inte ens om mamman var kvar hos valparna tiden ut.

Häromdagen högg hon 4-årige sonen hårt i handen, det gick hål och blödde. Ca 3 mm djupt hål invid tumbasen. Valpis låg (vaken) invid ett bord i vardagsrummet, sonen gick fram och böjde sig ner för att ta en av sina leksaker som låg 1-2 dm ifrån valpis. Brydde sig inte om valpis och valpis såg honom komma. Valpis högg utan förvarning sonen i handen, mjölkhörntanden gjorde ett hyggligt hål med lite blod som resultat. Hon hugger husse när han ska ta förbjudna saker (tex sina inneskor) och hon kan gå fram till 10 mån bebisen som sitter och leker och börja tugga på honom utan anledning, så att det blir rejäla märken.

Valpis är svår att korrigera, för hon tar inte åt sig nämvärt och har aldrig visat underkastelse när man säger ifrån. Inte heller mot vuxna tiken, som valpis är rena rama pesten mot och jag får hålla isär valpis antingen fysiskt (lyfta upp) eller genom att vara barskare än barskast. Hon backar, men ser lika glad och oberörd ut. I och med att hon, ända från början, svarar upp om man försöker ta tag fysiskt (tex nyper till henne eller puttar undan med fingrarna etc) och slåss tillbaka så har jag kört mycket med att ta undan henne, ignorera de felaktigheter som går att ignorera, positiv byteshandel och uppmuntra och berömma rätt beteende. Det har gått framåt rejält med mycket, men jag undrar om hon någonsin kommer att sluta ta till tänderna? Hon markerar inte ens alltid först, utan kan hugga för att skada om hon anser att det krävs. Tuff, tålig, hård men samtidigt en dröm att träna med. Ganska krävande, positiv, glad hund som jag tror kan gå långt i tex lydnad (hon har en del lysande lydnadsex i stammen, så hon har en del att brås på).

Hon är inte rädd av sig, har kollat upp hos veterinär så att hon inte har ont någonstans (rygg, höfter o knän UA), skottfast och fyrverkerioberörd. Senaste veckan har hon hamnat i spökåldern och upptäcker att vissa saker är läskiga, men det ska oerhört mycket till för att hon ska fälla svansen under rygglinjen! Min vuxna tik här hemma har hon totalt NOLL respekt för, men andra hundar är hon 100% med, signalsäker och visar underkastelse och beter sig precis som hon ska. Just nu skäller hon ut okända, läskiga "spöken" men ska ändå fram och kolla av och sen hälsar hon glatt och vill upp i knäet på folk.

Tandömsningen går bra, de permanenta kommer upp fint. Hon tappade de nedre huggtänderna innan de nya kom upp, men de övre mjölkhuggisarna sitter kvar samtidigt som de nya kommer ut bakom. Det är inte läge att åtgärda något ännu, men jag håller koll såklart.

Glad, positiv, energisk, framåt, nyfiken, älskar att leka och kampa, god aptit på allt inkl mat och godis, tuff, tålig, hård och orädd. Går det att få henne att inte ta till tänderna och tugga på oss? Mig har hon respekt för och markerar bara, andra biter hon hål på när hon känner för det. Fattas hon bithämningar, är hon körd för alltid på den biten eller går det att fixa med tiden? Jag har undvikit att ta i för hårt med henne, hon är fortfarande bara liten och jag vill absolut inte knäcka henne!, men jag mjäkar inte heller och backar inte för hennes utfall eller påhitt när hon sätter den sidan till. Mig dyrkar hon och respekterar mest av alla, men går det som sagt att lära henne av med att hugga och tugga?

Vi var faktiskt i Kungens kurva för ett tag sen. :D Vid SEA, "djurmatsaffären", var det där? Det var jag, min kille och min mamma.

Nä, det var inne på kliniken vid receptionen...om det inte var ni så var det en fralla valp där som såg precis ut som din gulle plutt!

Nä där har vi inte varit (kanske lika bra det :idea:) Ja söta är dom minsann dom små korvarna!

Skriver i tråden, har ju en liten jag med :love:

Hinner inte nu så skriver för att komma ihåg tråden, nu ska jag upp till stallet och se till så min häst inte behöver stå hungrig bara för jag inte hann klart imorse innan bröderna till min Knasen kom.

Så många ljuvliga valpar! :love:

Här planeras också valpar för fullt, vår Mittel (foder-) tik ska paras i nästa vecka och ska valpa här hos oss. Planen är att en dotter till henne ska stanna här, så tummar hålles för vackra döttrar!

En stilstudie av den blivande mamman när matte har kameran framme för mycket :D
dsc02215_76309745.jpg

Senast ändrad:

Ja jag såg att det fanns några fler, kul! :laugh:

Skönt med en "riktig" vinter, vi har nu i slutet börjat träna med sele och pulka därbak, man märker att han blir mycket större än våra gamla huskys, han har inte mycket kvar att växa innan deras gamla selar är för små:o

Idag kom en hare precis framför nosen på grabben, och han kom vid inkallning! Känns som att det går framåt :idea:

Avslutar med en bild från förra veckan
Ferras%205%20m%C3%A5n%20011.JPG

Ja jag tror att vi är 4st malamute ägare här nu :)

Va söt han är med ett hjärta i pannan :love:

Det är underbart kul att dra :) Vi drar med våra och denna vintern har ju varit underbar!
Ni har haft huskys tidigare... har ni mycket drag erfarenheter?

Hur stor är han?
Min hane är drygt 1år, 74-75cm hög och 45-48kg, han har inte slutat växa än.
Tiken därimot är liten, hon är drygt 2år 58-59cm och 30kg.

*s* kanske ska leta fram den gammla polarhunds tråden ist för att kapa valptråden ;):o

KL

Camaro har, till vår stora förtret, lärt sig att öppna dörrar! :crazy:
Hon lyckas med dörrar som går både inåt och utåt. Gjorde det första gången när hon var instängd i köket. Idag öppnade hon ytterdörren!
:cool:

*kl*

Nu är han här! Finaste Google! Allt har gått jättebra. Pep lite när vi åkte bil men tystnade snabbt och somnade i husses knä. :love:

Sedan kissade han ute innan vi gick in, och det har bara blivit en olycka inne. Sov snällt från 11 till 02 och sedan från 02 till 06, men då fick jag allt gå upp för då var liten på bushumör. :D

Nu sover han igen så jag passar på att sitta här! Han älskar sin "storbror" och springer glatt efter honom när vi är ute.

Imorse blev vi dock grundligt utskällda av stor och aggressiv hund, och det tyckte han var lite läskigt så då pep han och klättrade på mina ben en stund innan han började springa runt och nosa igen.

Han går snällt i kopplet även om det bara varit på vid två tillfällen hittills :bump:

Här kommer en bildbomb:
Hälsar på Flipper
DSC02221.jpg

Dit du går, går jag
DSC02225.jpg

Jaha ska jag bo här nu alltså?
DSC02232.jpg

Bara söt
DSC02231.jpg

Sover likadant
DSC02235.jpg

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 904
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
13 045
Senast: Milosari
·
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
2 026
Senast: Disen
·
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 463
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka