Vi med valpar i år

Sv: Vi med valpar i år

Njae, tyvärr så verkar dom inte riktigt inse allvaret i hans beteende, trots att jag påtalat det i flera års tid. Han och Benjamin var bästisar som yngre, tills den andre en dag helt plötsligt blev hanhundsaggressiv.
Problemet med könsbunden aggressivitet finns ju inom rasen, men det finns såklart alltid tgärder man kan ta till för att styra upp beteendet i sig. Jag har erbjudit min hjälp, tips, att vi ska byta hund en kort period så att jag kan träna honom (Ja, då han var yngre och det inte gått så långt) etc.

Benjamin som är jämngammal hade säkerligen ätit upp varenda vuxen, främmande hane, som kom i hans väg om han fick. Men nu är han tränad sen valpben i vilka regler som finns! Det är skillnaden mellan dom två. Jag kan gå promenader med andra hanar, han får inte tokspel om någon skulle råka komma fram och nosa på honom, eller annat liknande. Men det ligger ju mängder av träning bakom också, han agerar inte på eget bevåg utan följer reglerna som jag satt upp. Jag hade aldrig släppt ihop honom med en annan vuxen hane, eftersom jag helt enkelt inte vill riskera något. Utöver att han inte direkt har något utbyte av det heller förstås..

Byron visar inga tecken alls på att ha fått något men i alla fall! :) Hans mentalitet är lika underbar som alltid, och han piper av lycka vid hundmöten - alla potentiella kompisar är ju så underbart roliga :D
Hans skador läker fint, dom har ju ett enormt läkkött dessa hundar verkligen. Han är inte direkt överförtjust i sårtvätten varje dag, eftersom jag måste pilla upp dom djupa såren. Det gör nog rätt så ont, men han härdar ut fint.
Ett av såren på nosen, en väldigt djup reva, tar längst tid på sig att läka - men det är kanske inte så konstigt när man kan dela på huden och se rakt in. 6 mm djupt! :crazy:
Han fjäskar lite extra för Benjamin fortfarande, som tycker att han är rätt dryg - liite saliv vill han själv ha kvar i munnen liksom ;)

Jag är väldigt nöjd med att han håller måttet i alla fall! Det hade inte varit kul med en hund som hade tagit illa vid sig och burit denna händelse med sig i livet.

Detta togs veckan innan han blev biten;
blogg

Mina två mest älskade pojkar! :love:

skönt att läkningen går bra. men vilken människa alltså... hoppas hon insåg allvaret i räkningen som hon väl får betala :devil:.

jag tycker nog att det låter lite läbbigt att hanhundarna är så pass villiga att ta till tänderna, när många ägare knappt vet vad som är fram och bak på en hund :crazy:. så jag kommer nog fortsätta att koppla hundarna och lite panikartat fly fältet när jag ser dom. det känns alldeles lagom att titta på valpbilderna (de är väldigt söta som valpar!) i hemmets trygga vrå ;)

Haha, det var lite överdrivet det jag skrev om just min hanhund, och det finns säkerligen fler som honom - och sådana som är bra mycket lättare och inte alls hanhundsaggressiva. Dom flesta utomlands har ju X antal fullvuxna hanar ihop utan större problem, exempelvis.
Benjamin har ett flertal gånger mött lösspringande hanar ute, och det har än så länge inte hänt ett dugg :) Jag vet dock om att han inte accepterar någon som kommer fram med ett "dåligt" språk (Höjd svans, ragg, läten etc). Han har dock aldrig någonsin startat ett bråk, men han backar heller inte om någon annan börjar (Vilket merparten av rasens individer inte gör, oavsett hur folk vill framställa dom).. Därför får han hålla sig till sin egna flock att leka och umgås med, och några få utomstående hundar som alla är säkra i sitt språk och trygga som individer.

Själv kopplar och flyr jag numera vid åsynen av JRT's och Softisar! :D Eller, i alla fall dom som finns här i krokarna. Jag orkar inte längre med små skällande hundar som försöker att bita strupen av mina så fort dom får en chans att komma nära :rofl:

Imorgon bär det äntligen av... Vi ska hämta vår JRT valp. Oj vad kul och spännande det ska bli.
Alla saker ligger här och bara väntar på att han ska komma.:bump:
Lovar att uppdatera imorgon och förhoppningsvis bilder här hemifrån.

Här är ett par foton från när vi var och tittade på honom.

Morrisjuni-10004.jpg

Morrisjuni-10011.jpg

:love::love:

kl på mig själv...

Nu ligger det en liten Morris här på golvet och sover.:love:

Han har varit otroligt duktig, sa inte ett pip i bilen utan somnade fint i buren.
Här hemma har han varit nyfiken och ganska framåt, verkar inte orolig över huvud taget.
Däremot har han både kissat och bajsat inne, hmm. Har svårt att tyda vad han vill, men vi lär oss:).

Bilder kommer en annan dag, ska lägga oss strax.

Några bilder på min lilla flicka nikita som är 9 veckor och har varit hos mig sen i tisdags :D och är helt underbar och super lättlärd:love::love::love:

31204120.jpg

31204127.jpg

31204122.jpg

31204126.jpg

KL

Idag gjorde Bosse mig alldeles lycklig genom att skälla till o visa att han var bajsenödig :love:

Bajsrumsrenheten sitter redan efter en vecka :bow:

Bilder på själva Bosse kommer snart!

KL

Idag gjorde Bosse mig alldeles lycklig genom att skälla till o visa att han var bajsenödig :love:

Bajsrumsrenheten sitter redan efter en vecka :bow:

Bilder på själva Bosse kommer snart!

Åh, jag längtar tills Alfons också kommer på det. Hittills är det bara mina observationer på hans beteende och att helt enkelt ta ut honom ofta som hindrar olyckor inne. Är man upptagen och inte ser vad han håller på med kan man räkna med en hög eller pöl :mad:
Tur att han är söt ;)
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos..._405518943220_688723220_4201689_6863447_n.jpg
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos..._405518968220_688723220_4201694_8347475_n.jpg

Ja, jag tycker ju också det :D Just nu ligger han och sover i mitt knä, det är den bästa platsen tycker han :love:

Min lille valp är såå duktig. Sover hela nätterna och har bara kissat inne en gång på 6 dagar (däremot har det hänt några fler olyckor med bajset, men inte så många)
Idag har vi varit på en utflykt som innebar ganska lång bilresa och ny miljö. Gick toppen, han somnar direkt i bilen och var jätteduktig på utflykten.:love:

Utflykt:
Morrisjuni-10104.jpg

Hemma:
Morrisjuni-10089.jpg

Får jag presentera även min lill-kille på 13 veckor, av rasen Vit Herdehund!:-)
30671_1494399645076_1386609184_1326620_2101566_n.jpg

30671_1494399685077_1386609184_1326621_6494725_n.jpg

30671_1494399805080_1386609184_1326623_5816429_n.jpg

På bilderna är han dock lite yngre.

Senast ändrad:

Men gullaligen, vilket söt en!:laugh:
Vad är det för ras?

Måste passa på att fråga om det är fler som har liknande problem som jag har, nu när jag har ett helt forum med bara nya valpägare!^^
Jag har nämligen problem med att borsta Jum-Jum som har heter, utan att han hela tiden biter i borsten. Han kan nej, vi har tränat mycket sånt, men i det här fallet så ser han bara borsten om den kommer fram. Jag hämtade honom vid 10 veckor och då hade uppfödaren knappt hållit på med borstning med honom.

Väljer tillfällen då han är lugn efter att ha varit ute och busat ordentligt, men kommer borsten fram blir han bara uppjagad av den.
Att klippa klorna fungerar dock jättebra även om har ibland kan bita efter den med, men då brukar "nej" fungera.

Jag tror nog vi fixar det tillslut med lite ihärdighet, men det vore intressant om det finns fler med samma problem? Har fattat som att det knappt finns någon annan som har problem med borstningen..?:crazy:

Duktig vovve. Visst är det roligt med valp!! Vi har fått hem våran lilla tik som är drygt 8 veckor.
31237855.jpg

Det går bra med allt. Kissar lite inne men sover gott hela nätterna (om hon inte störs av barnen). Hon har börjat åkt bil och varit med mig i stallet.
Nu ligger hon utslagen under stolen min.:love:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 909
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
13 047
Senast: Milosari
·
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
2 026
Senast: Disen
·
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 463
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V