Vi med lapphundar!

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare Eohild
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 84
  • Visningar Visningar 11 069
E

Eohild

Har sett en vinthundstråd, och nu även en pudeltråd så varför inte en lapphundstråd?
Lapphund innefattar alla tre (Lapsk Lapphund, Finsk Lapphund och Svensk Lapphund).
Varifrån kommer eran hund och är de lika knäppa som min kan vara ibland?

Min finska lapphund kommer ifrån Lappriket, han heter Kastor och är efter Samejäntans Aiyana och Fjällfarmens Ukimo.
Han är helknäpp ibland, inte alls skällig och helt underbart mysig, har linjer ifrån renvallare efter sin mamma.

Och sist, visst är de helt underbara? :D

Sv: Vi med lapphundar!

Åh, här skall jag smyläsa, jag är ruskigt förälskad i lapsk vallhund:love:.

Jag har haft en finsk lapphund som kom från Stenseitens kennel. Han blev 12,5 och hade PRA de sista åren.

Idag har jag en Lapsk vallhund och det är den bästa rasen som finns! (;))
Han kommer från Lakkanevas, e. Bornemarkens Asko och u. Riina.

Han är påhittig, signalkänslig och gör varje dag underbar. Han har stulit hela mitt hjärta och är verkligen hunden med stort H för mig.

Och så lite ögongodis till Lona ;)

310.jpg

Han leker med mig...

307.jpg

Han får mig att skratta...

275.jpg

Han ser dig som sin vän...

264.jpg

Han påminner mig om kraften och skönheten hos en lapphund...

231.jpg

Han får mig att le...

Forts...

229.jpg

Han vet när jag behöver honom...

129.jpg

Han är står alltid vid min sida...

149851_173309239363936_100000545838914_492204_7962820_n.jpg

Han är min Narmo :love:

Åh, kan du inte berätta lite mer om rasen?! Jag blev tipsad om lapsk vallhund i min tråd om vad jag ska ha som nästa ras och tyckte den lät väldigt intressant. Är det din första? Hur stor är han? Hur mycket fäller de? Hur är temperament och förighet m.m.?

Åh, kan du inte berätta lite mer om rasen?! Jag blev tipsad om lapsk vallhund i min tråd om vad jag ska ha som nästa ras och tyckte den lät väldigt intressant. Är det din första? Hur stor är han? Hur mycket fäller de? Hur är temperament och förighet m.m.?

Gärna det ;)

Ja, Narmo är min första, men absolut inte min sista :love:. Han är 55-56cm hög och väger ca 22-23kg. Vissa år fäller han bara när det är fällningstid, nu har han under ca 1 års tid dock fällt lite hela tiden. Under fällningstiden är det satans med päls som ska väck, men med en furminator så fixar man det på ca 3 borstningar.

Förigheten är underbar! Dom vet vad du vill innan du vet. Han är otroligt signalkänslig och läser av dig bättre än du själv. Dom vet alltid var du är och vad du gör även om dom skulle försvinna ur sikte.

Tenperanentet är sansat och "eftertänksamt". Även om hunden är uppe i hög drift så tänker den (något exvis mallen gärna glömmer...). Dom lever för att göra DIG som ägare glad. Det är ingen skällig ras generellt. Det skiljer sig i olika linjer. Vissa linjer kan också vara ganska pipiga vid upphetsning/tristess. När Narmo är underaktiverad har han såklart lättare att plocka fram "okynnesskallet", dock är han oftast lätt att bryta.

Vissa har problem med jakt, det var dock aldrig ett problem för oss. Men många säger att ett viltspår i veckan räcker för att deras hundar ska skita i rådjur sen.

Det finns inte mycket sjukdomar. HD kollas och det är en väldigt liten procent som har sämre än B. PRA finns, men även det kollas och du kan lätt få en valp som är fri.

Jag talar väldigt generellt nu, med olika linjer kan man få lite variation. Fler frågor? :)

(Förresten, dom finns i vitt om man letar noga ;))

Coy står brevid och fjollar sig med en liten pinne. Han fick inte vara med när Narmo och husse lekte. ;)

(Förresten, dom finns i vitt om man letar noga ;))

Ja, det finns en uppfödare som har en vit valp kvar just nu... :angel:

Pälsen avskräcker dock lite... jag har insett att det jag avskyr allra mest (eller, typ det enda jag avskyr) med att ha hund är borstning, hundhår överallt och dammsugning... Jag tycker att min lilla släthåriga jack russel fäller alldeles för mycket.

Jag vet inte alls vad du har för hunderfarenhet annars, kan du jämföra dem med en schäfer (du nämnde malle, men de har jag väldigt lite erfarenhet av)?

Oh vilken fin kille :)
måte ju slänga in bilder på min knasboll också

dsc_6936-copy1.jpg

Fotograf är duktiga red_chili :D

img_4325-e1290415027132.jpg

Som valp var han underbart söt och snäll i lynnet, numera är han knäpp tonårspojke :P

img_74331.jpg

Har flera som jag får ta och lägga upp senare :)

Kastor älskar verkligen snön, han leker mullvad och dyker i viltspåren, funderar på om vi ska ta och börja spåra med honom

Har haft förmånen att under en tid vara husse åt en lapphundskorsning, med labrador(?). Såg ut som en valp men hadde lapphundens kynne. Var inga problem att ha henne lös överallt, under förutsättning att hon hela tiden aktiverades. Barnens klätterställningar på lekplatserna var en favorit, särkilt om där var barn med att stojja runt med och åka rutshkana med. Hon han typ fem varv medans barna hann ett. Envetenheten hadde inga gränser.

Hadde lite problem med att hon ville valla, allt som var rädd för hundar, tyvärr inkl vissa invandrargupper i området. Och så renar på semestern och får, fast baggen gick hon bet på så då simmade hon ut till en roddbåt där några barn satt och metade. De halade upp hunden i båten och försökte sätta iland henne, men hon simmade ut igen. Hon fick väl vara med dem resten av dan, hon sov så fint i fören med nosen och ena örat över kanten på båten.

Ska det bli hund igen så är det nog lapphund eller västgötaspets (den högstälda) det lutar åt.

Tillräckligt stora för att vara med överallt men tillräckligt små för att kunn åka med överallt.

Ptr

Aaarrghh, jag ser inte (slår händerna för ögonen), ska ju inte ha en lapsk nu i alla fall...:laugh:

*knapplån*
jag hade en Svensk lapphund när jag var liten. De va de mest tjuriga, envisa hund jag mött... Men älskad:love:
Han försvann som en avlöning så fort han fick chansen, han vallade skotrar, han hatade "lappgubbar" som luktade öl, dvs dom som druckit. Han öppnade dörrar och gick ut om han ville. :crazy:
Han tappade hår, så mamma grät, gula golv hade vi i huset...
Men... Oj vilken hund!!!
Han var min bästa vän, den enda som visste allt om mej.
Han var varm och lurvig...
Jag grät efter honom när jag sov borta, mamma och pappa sket jag i.
Jag brukar säga att DÅ jag får råd med hemhjälp ska jag ha en lapphund:love: (jag hatar att dammsuga)
Sötare valpar får man leta...
Gråter nästan när jag skriver om älskade Puck, även om han varit borta i nästan 25 år...:cry:
Han blev 12 år, och hela släkten sörjde då vi fick ta bort honom...

* Jenny *

Jag vet inte alls vad du har för hunderfarenhet annars, kan du jämföra dem med en schäfer (du nämnde malle, men de har jag väldigt lite erfarenhet av)?

Vilken kennel är det? :)

Den är inte lika het som schäfern i arbete, men jobbar desto bättre i exempelvis uppletandet pga det. Den är mera sansad är schäfern överlag, kort sagt. Nu har jag mest erfarenhet av väldigt heta bruksschäfrar och några av utställningstyp (som rent igenom har varit kassa på allt dom gjort... Alltså utställningstypen).

Den lapske har inte samma "ork" som schäfern när det gäller att ligga i och träna flera dagar i veckan.

När det gäller pälsen så är det ju som det är. Jag har aldrig sett det som ett problem eftersom pälsen är så "lätt" att ha att göra med. Den fastnar inte på textiler som många andra hundars päls gör för att sedan vara omöjlig att få bort. Men den finns ju där. Den luktar dessutom så himla gott och blir aldrig skitig. Narmo dök ner (av misstag) i en dy/kärr-pöl täkt av löv en gång med resultatet av att han stank och var kolsvart på ben och mage. 15min senare när vi var hemma hade allt torkat och ramlat av. Han luktade inte ens illa :)

Vad har du att ge nästa hund? Vad vill du ha och inte? Vad ska ni göra tillsammans?

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 496
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av... 11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 569
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sommartid
  • Vad gör vi? Del CCXI
  • Högerregeln

Hund, Katt, Andra Djur