Vad kul att träningen har gett resultat. Jag hoppas vi också ska komma dit en dag.Du har fått bra svar av @Wingates och jag är också nyfiken på vad det är för hundtyp. Och som nämnt - munkorg!
Jag har fått jobba för att styra upp min nuvarande hund. Började med en liten osäkerhet mot främmande hundar på promenaden när hon var valp och hennes instinktiva reaktion var att bli defensiv. Och det räckte liksom med det + att jag inte visste exakt hur jag skulle hantera henne när hon reagerade så och går det snabbt till att bli ett inlärt beteende. Hon är nyfiken och artig mot hundar, inte rädd eller arg, men hon lärde sig att i koppel så är hon defensiv och eftersom hon tyckte att jag inte gjorde något åt det försvann hennes förtroende för mig i de lägena. Krasst, men sant Nog fasen har det känts hopplöst många gånger, många timmars jobb för att ställa till rätta det som tog typ 3-4 tillfällen att befästas. Och hon drar sig inte för att rikta om i frustration heller.
Min hundtyp är verkligen ett bra exempel på det @Wingates skrev om att ägarna blir stressade -> hunden blir ännu värre.
När jag började vara lugn och opersonlig i mina korrigeringar, vara väldigt tydlig med vad hon får och inte får göra, lärde henne att inte dra i kopplet och allmänt applicerade mer lugn och svart/vitt i hennes liv - då hände det grejer! Idag gick vi en tur i stan och mötte massor med folk och hundar och det gick skitbra, kändes så jäkla gött. Det går att vända och din hund är så ung så det är inte hopplöst! Lite annorlunda approach när det handlar om rädsla, men det är inte hopplöst.
Jag vet inte riktigt hur jag ska vara mer tydlig än vad jag är idag. Eller vad jag ska göra annorlunda. Idag så kör jag omvänt lockande vid varje möte, ibland går det bra och ibland (ganska så ofta) så blir det katastrof. (Behöver bättre godis) Försöker hålla avstånd, går jag med barnvagnen så har jag alltid vagnen mellan hund och den vi möter.