Vi MÅSTE prata mer om psykisk ohälsa!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bukebloggen, är det ens värt att skriva här? Jag vet inte...
Jag skrev i en tråd för inte så längesen som handlade om att synliggöra psykisk ohälsa ännu mer. Det var flera som inte höll med om det, eftersom det enligt dom inte finns något tabu (?). Men vet ni vad? Det gör det. Det finns ett stort tabu kring psykisk ohälsa. Det finns en STOR skam, och det måste bli en ändring på det. Men vad är egentligen rätt och fel? Finns det ens något rätt eller fel? Det är en svår fråga som jag inte är säker på att någon har ett svar på. Allt är nog väldigt individuellt. Men en sak är säker, och det är att vi måste prata mer om det. Öppet! Synliggöra.

Det är ALDRIG okej att skambelägga folk med psykisk ohälsa.
Om det är någon som ska känna skam är det dom som vill tysta ner och inte prata om det.

Jag gjorde en video om detta, kolla gärna!
(Nu är det säkert inte ens någon som kommer se/läsa detta, men skitsamma).

Det är ändå lite intressant, min depression är också enligt läkare att betrakta som kronisk, men för mig känns det enklare att tala i termer av att jag lider av psykisk ohälsa eftersom att det paraplyet kan inkludera min ångestproblematik och mina sömnsvårigheter också (som förstås kan härledas till depressionen). För mig blir det mindre laddat, och ett enklare förhållningssätt. I samtal med psykiatrin så talas det ju såklart om de olika delarna mer specifikt, men i samtal med andra känns ett vidare begrepp mer behändigt. Sedan måste jag säga att jag personligen ser psykisk ohälsa som ett mindre permanent tillstånd än nämnda depression tex.

Det finns ju inget rätt och fel. Jag har ingen kontakt med psykiatrin, har bara vc-husläkare som skriver ut antidepp på rullande schema.

Kan ju tillägga att jag ser ingen orsak att prata om min depression med min arbetsgivare, den påverkar inte närvaro eller prestation.
Mina vänner vet, och det räcker bra. Och hela buke dåO_o

Självklart är det jättebra att höra om folk som tagit sig upp från exempelvis en depression. Det är peppande och det ger hopp om att en själv kan lyckas. Men för _egen del_ så upplevde jag att det endast pratades om de som lyckades. De som inte lyckades, de fick inte höras. För de är inte peppande. Och när en fortfarande är kvar längst ner i skiten så är det svårt att uppskatta sånt som är bra för en och ta till sig av positiva saker. Då har det iallafall för mig varit skönt att få höra att det är okej att faktiskt vara sjuk. En är inte en sämre person för att en inte orkar.

Jag har inte sagt att det är positivt för alla. Åter igen. Jag VET att alla är olika och upplever allt olika. Därför är det svårt att anpassa sig så att alla blir nöjda och glada. Det handlar liksom inte om att hylla någons dåliga mående.

Jag mår inte alltid toppen. Rätt sällan. Men jag har ett bra och fullt fungerande liv. Och mår helt okej mesta tiden. Mina svackor är korta och glesa men intensiva. Jag tycker det som funkar för mig är dels att inte ”känna efter” hela tiden, och dels att ignorera små olustkänslor (som är ogrundade) och lite mer tuta och köra. Jag fastnar lätt i grubbel, vilket är en negativ spiral för mig.

Du säger ju bland annat i videon att du vill "sprida kunskap och information". Om vadå? Vad har du för kunskap? Om din egen upplevelse? Vad ska den tillföra eftersom, precis som du säger, alla har olika upplevelser?

Psykisk ohälsa är ett begrepp som är luddigt och därmed sällan användbart. Vi pratar ju aldrig om fysisk ohälsa som något slags eget begrepp, det är mycket tydligare att prata om definitiva diagnoser. Det är verkligen att rekommendera att göra detsamma gällande "psykisk ohälsa", fr a av de skäl som @Hyacinth nämnt. Depression, ADHD, bipolär sjukdom, etc har diagnoskriterier och möjliga behandlingsalternativ och -mål. För det otroligt breda begreppet "psykisk ohälsa" så finns inga ramar, ingen prognos och ingen behandling. Dvs extremt lätt att internalisera och bära med sig på obestämd framtid. Det finns inget konstruktivt i det överhuvudtaget. Att sen dessutom sitta och prata om detta på youtube med loungemusik på repeat i bakgrunden - jag baxnar.

Tack, jag gillar verkligen inte termen. Depression är ett stadie jag är bekväm i och som folk kan förstå.
Det är helt oladdat upplever jag.

@MJLee jag håller inte med om alls att tråden uttrycker ”ryck upp dig” , förringande ang mental ohälsa osv.

Däremot blir många illa berörda när någon uttrycker sig som att den talar för alla och påstår att psykisk ohälsa är tabu och inget samhället alls uppmärksammar, inte förstår, inte prioriterar, inte lägger stora resurser på, osv.

Som tidigare kommenterat så blir det oerhört störande och bekymmersamt i min värld, att någon mitt uppe i psykisk ohälsa gör det till en stor del av sin tillvaro att på sociala media ”informera” andra osv.

Jag sa inte att det sas direkt utan att det fanns en underliggande ton av det i vissa inlägg. Att många blir illa berörda och tycker att det är störande och bekymmersamt vad gäller @Saeta åsikter och handlingar på sociala media är uppenbart och dina och deras åsikter och känslor ska framföras öppet och är precis lika viktiga som @Saeta och @Grazing Men jag tycker att en del inlägg saknar empati och haft en onödigt hård ton på båda sidor och att den delvis spårat ut. Sedan ska det kanske tilläggas att vad du finner störande och bekymmersamt vad gäller @Saeta så finner hen antagligen dina åsikter lika störande och bekymmersamma och ingen av er har mer rätt eller fel i era personliga åsikter och ni ska båda framföra dem öppet. Det är vad forum som Buke är till för till en stor del. Ingen av er har tolkningsföreträde eller åsiktsföreträde före den andra.

Sedan vill jag återigen inte på något sätt bagatellisera eller avfärda @NookNook tragedi. Men, som jag skrev i mitt tidigare inlägg, för varje persons liv som förstörs av nätet finns det en person som potentiellt räddas av det. På gott och ont har det förändrat våra vanor och beteende. Men psykisk sjukdom fanns innan internet och det kommer att finnas efter att internet ersatts med VR eller vilken teknik som är nästa steg i teknikens underbara värld.

Jag mår inte alltid toppen. Rätt sällan. Men jag har ett bra och fullt fungerande liv. Och mår helt okej mesta tiden. Mina svackor är korta och glesa men intensiva. Jag tycker det som funkar för mig är dels att inte ”känna efter” hela tiden, och dels att ignorera små olustkänslor (som är ogrundade) och lite mer tuta och köra. Jag fastnar lätt i grubbel, vilket är en negativ spiral för mig.

Härligt att höra att du har hittat ett sätt som funkar för dig även om du inte alltid mår bra!

Om det jag har varit med om. Det är inte svårare än så. Precis som så oändligt många andra gör. Om vi ska utgå från din åsikt så är många föreläsare också helt onödiga i så fall. Du kanske tycker att det är ointressant, men det finns ju dom som inte gör det.

Alltså en hemmavideo helt utan upplägg, röd tråd eller tänkvärda poänger kan väl knappast jämföras med en föreläsning som folk betalar för att lyssna på? När det dessutom inte är EN video utan en hel samling så börjar man ju snarare tänka på en extrem självfixering.

Ja, det är ett luddigt begrepp. Men om en nämner psykisk ohälsa så tror jag dom flesta förstår vad som menas, på ett ungefär. Jag tror inte att någon som har ont i stortån skulle säga att hen lider av psykisk ohälsa. Men visst, jag håller med om att det är ett luddigt begrepp.

Eh, nu tycker jag att du dumförklarar mig mer än nödvändigt när du tar ont i stortån som exempel. Problemet med begreppet är att det är oerhört många som "bara" mår dåligt utan att ha en psykiatrisk diagnos. Därför är det viktigt att skilja ut psykiatrisk sjukdom ur det stora virrvarret av "psykisk ohälsa" som var och varannan lider utav. Psykisk ohälsa verkar kunna innefatta allt ifrån undvikandebeteenden och relationsproblematik till depression och schizofreni.

Det blir ju ett problem "att förstå vad som menas, på ett ungefär" eftersom det är helt skilda världar vi pratar om.

Då kommer du troligtvis baxna ännu mer eftersom jag inte kommer sluta göra det jag gör. Bara för att du inte finner det intressant eller givande så finns det andra som gör det :)

Jag tror att jag har baxnat klart. Att det fanns "influencers" inom psykisk ohälsa var nytt för mig men det låter ju inte som en hälsobringande trend direkt.

@Saeta Och jag undrar fortfarande vad du sprider för kunskap?

För att ta ditt eget föreläsarexempel så presenterar ju dessa oftast evidensbaserad ämneskunskap, vanligen utan att blanda in sitt eget tyckande i det hela. Undervisar för att de kan mycket helt enkelt, inte för att de varit med om det själva. Om man varit med om något själv så är man proffs på sin egen upplevelse men blir sällan så objektiv. Därav tänker jag att det är extra vanskligt att "undervisa" om sina egna diagnoser.

Jag sa inte att det sas direkt utan att det fanns en underliggande ton av det i vissa inlägg. Att många blir illa berörda och tycker att det är störande och bekymmersamt vad gäller @Saeta åsikter och handlingar på sociala media är uppenbart och dina och deras åsikter och känslor ska framföras öppet och är precis lika viktiga som @Saeta och @Grazing Men jag tycker att en del inlägg saknar empati och haft en onödigt hård ton på båda sidor och att den delvis spårat ut. Sedan ska det kanske tilläggas att vad du finner störande och bekymmersamt vad gäller @Saeta så finner hen antagligen dina åsikter lika störande och bekymmersamma och ingen av er har mer rätt eller fel i era personliga åsikter och ni ska båda framföra dem öppet. Det är vad forum som Buke är till för till en stor del. Ingen av er har tolkningsföreträde eller åsiktsföreträde före den andra.

Sedan vill jag återigen inte på något sätt bagatellisera eller avfärda @NookNook tragedi. Men, som jag skrev i mitt tidigare inlägg, för varje persons liv som förstörs av nätet finns det en person som potentiellt räddas av det. På gott och ont har det förändrat våra vanor och beteende. Men psykisk sjukdom fanns innan internet och det kommer att finnas efter att internet ersatts med VR eller vilken teknik som är nästa steg i teknikens underbara värld.

Absolut . Jag tror och tycker dock att det blir mera konstruktivt om du upplever att några i ”debatten”/”diskussionen” har den attityd/antydan du känner av, att du vänder dig till dessa med dina tankar /reflektioner då, för att få bättre respons /bättre dialog/diskussion ?

Det finns ju inget rätt och fel. Jag har ingen kontakt med psykiatrin, har bara vc-husläkare som skriver ut antidepp på rullande schema.

Kan ju tillägga att jag ser ingen orsak att prata om min depression med min arbetsgivare, den påverkar inte närvaro eller prestation.
Mina vänner vet, och det räcker bra. Och hela buke dåO_o

Vad man väljer att lämna ut om sig själv på Buke och IRL diffar. Jag skulle nog säga att sex tråden är relativt självutlämnande liksom gravidtråden där intima kroppsliga förändringar diskuteras öppet. Alla på Buke vet numera om att jag har min nyckel i brevlådan så det är bara att gå rakt in och att jag betalar vilken lösensumma som helst för min katt. :angel:

Absolut . Jag tror och tycker dock att det blir mera konstruktivt om du upplever att några i ”debatten”/”diskussionen” har den attityd/antydan du känner av, att du vänder dig till dessa med dina tankar /reflektioner då, för att få bättre respons /bättre dialog/diskussion ?

Ärligt jag är helt lost om vem som sagt vad vid det här laget. Det var för att du citerade mig ang rycka upp sig som jag svarade dig specifikt. Och som sagt, inget som sägs rätt ut, utan bara en underton.

Ärligt jag är helt lost om vem som sagt vad vid det här laget. Det var för att du citerade mig ang rycka upp sig som jag svarade dig specifikt. Och som sagt, inget som sägs rätt ut, utan bara en underton.

Fast seriöst så då tycker jag du behöver ha orken att läsa tillbaka vad du skrev som du fick respons på och du sedan skrev ett långt inlägg om att du ansåg att det fanns undertoner och antydanden och div. Som redan kommenterat - då tycker jag du bör adressera de du uppfattar har sådana antydningar osv? Inget generellt allmänt ?

Jag tycker det är schysst och självklart på debattforum att man är beredd att engagera sig när man postat åsikter och reflektioner .

Fast seriöst så då tycker jag du behöver ha orken att läsa tillbaka vad du skrev som du fick respons på och du sedan skrev ett långt inlägg om att du ansåg att det fanns undertoner och antydanden och div. Som redan kommenterat - då tycker jag du bör adressera de du uppfattar har sådana antydningar osv? Inget generellt allmänt .

Jag skrev att det var en underton ingenting jag kunde peka ut direkt, om jag var oklar så ber jag om ursäkt för det. Med underton menar jag just att inget har sagts specifik och konkret annars skulle jag ha citerat det.

Jag skrev att det var en underton ingenting jag kunde peka ut direkt, om jag var oklar så ber jag om ursäkt för det. Med underton menar jag just att inget har sagts specifik och konkret annars skulle jag ha citerat det.

Jaha ok ?
Ditt ursprungsinlägg kan nog tolkas som att du har en hel del antaganden /åsikter, därav min reflektion .

Vadå mitt uppe i? Fast iofs, nu menar du inte mig utan du syftar inte på någon speciell person? Eller?

Vad avser du ?

Jaha ok ?
Ditt ursprungsinlägg kan nog tolkas som att du har en hel del antaganden /åsikter, därav min reflektion .

"Jag tycker att tonen i tråden/dagboken har blivit onödigt hård och dogmatisk - på båda sidor och att det anas en liten förtäckt ton av, ryck upp dig nu, om du gör si och så kommer du att känna dig bättre. Vilket är ungefär det värsta man kan säga till en person som mår dåligt. Och tror jag, att alla som mått dåligt fått höra någon gång."

Jag antar att det var det här du menade? Men det var en allmän kommentar om att jag tyckte det anas en liten förtäckt ton. Dvs att det inte är något som sagts konkret men att det var en känsla jag fick när jag läst tråden.

Alltså en hemmavideo helt utan upplägg, röd tråd eller tänkvärda poänger kan väl knappast jämföras med en föreläsning som folk betalar för att lyssna på? När det dessutom inte är EN video utan en hel samling så börjar man ju snarare tänka på en extrem självfixering.

Eh, nu tycker jag att du dumförklarar mig mer än nödvändigt när du tar ont i stortån som exempel. Problemet med begreppet är att det är oerhört många som "bara" mår dåligt utan att ha en psykiatrisk diagnos. Därför är det viktigt att skilja ut psykiatrisk sjukdom ur det stora virrvarret av "psykisk ohälsa" som var och varannan lider utav. Psykisk ohälsa verkar kunna innefatta allt ifrån undvikandebeteenden och relationsproblematik till depression och schizofreni.

Det blir ju ett problem "att förstå vad som menas, på ett ungefär" eftersom det är helt skilda världar vi pratar om.

Jag tror att jag har baxnat klart. Att det fanns "influencers" inom psykisk ohälsa var nytt för mig men det låter ju inte som en hälsobringande trend direkt.

Jag pratade inte specifikt om en föreläsning som folk betalar för. Det finns många föreläsare som är "vanlisar" som exempelvis kommer till skolor och pratar om sitt liv.

Du får jättegärna se mitt vloggande som att jag är självfixerad. Det är nog i så fall alla som skriver och/eller gör videos om sig själva. Jag antar att du inte är någon följer vloggare?

Nej, det var inte alls något dumförklarande. Jag var bara tydlig med vad jag menade så att det åter igen inte ska bli några missförstånd. Psykisk ohälsa är ju när något i psyket "inte är som det ska". Och det är det jag menar också. Jag syftar inte enbart på fastställda diagnoser eller sjukdomar.

Det är heller ingen trend.

@Saeta Och jag undrar fortfarande vad du sprider för kunskap?

För att ta ditt eget föreläsarexempel så presenterar ju dessa oftast evidensbaserad ämneskunskap, vanligen utan att blanda in sitt eget tyckande i det hela. Undervisar för att de kan mycket helt enkelt, inte för att de varit med om det själva. Om man varit med om något själv så är man proffs på sin egen upplevelse men blir sällan så objektiv. Därav tänker jag att det är extra vanskligt att "undervisa" om sina egna diagnoser.

Jag pratade inte specifikt om en föreläsning som folk betalar för eller om någon som har utbildning. Det finns många föreläsare som är "vanlisar" som exempelvis kommer till skolor och pratar om sitt liv och vad dom har varit med om. Jag har iallafall varit med om att de skolor jag gått i bjudit in flera föreläsare inom många olika områden som är helt vanliga människor utan utbildning inom det dom pratar om.
Egna erfarenheter kan vara nog så viktigt och det är inte alltid som de som är utbildade vet bäst.

Om du undrar så kan du gå in och själv bilda dig en uppfattning. Om du har tillräckligt med kunskap så är det kanske inget som du ser som kunskap. Så det är ju svårt för mig att svara på. Som sagt. Jag pratar om mig själv och mitt liv.

"Jag tycker att tonen i tråden/dagboken har blivit onödigt hård och dogmatisk - på båda sidor och att det anas en liten förtäckt ton av, ryck upp dig nu, om du gör si och så kommer du att känna dig bättre. Vilket är ungefär det värsta man kan säga till en person som mår dåligt. Och tror jag, att alla som mått dåligt fått höra någon gång."

Jag antar att det var det här du menade? Men det var en allmän kommentar om att jag tyckte det anas en liten förtäckt ton. Dvs att det inte är något som sagts konkret men att det var en känsla jag fick när jag läst tråden.

Jag har förstått redan i tidigare kommentar att du upplever det så ja.

Trist när du får den känslan , men inte vill/kan adressera det konkret utan applicerar det som en generell reflektion/intryck du får .

Vadå vad avser jag? Jag frågade om det syftades på mig eller inte.

Snälla du .
Om du på riktigt vill förstå debatten och det du vill diskutera osv i formatet här dvs ett diskussionsforum inte insta, youtube, blogg osv.
Läs igenom vad folk skriver och har skrivit osv? Innan du svarar något lösryckt att du inte fattar för att den du inte förstår är obegriplig ?

Snälla du .
Om du på riktigt vill förstå debatten och det du vill diskutera osv i formatet här dvs ett diskussionsforum inte insta, youtube, blogg osv.
Läs igenom vad folk skriver och har skrivit osv? Innan du svarar något lösryckt att du inte fattar för att den du inte förstår är obegriplig ?

Men va? Varför kan du inte bara förklara vad du menar när jag frågar? Eller kan du inte förklara? Jag frågade om du menade mig eller rent generellt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 028
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 568
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
850
Senast: Tuvstarr
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
19 213
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar