Vi MÅSTE prata mer om psykisk ohälsa!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bukebloggen, är det ens värt att skriva här? Jag vet inte...
Jag skrev i en tråd för inte så längesen som handlade om att synliggöra psykisk ohälsa ännu mer. Det var flera som inte höll med om det, eftersom det enligt dom inte finns något tabu (?). Men vet ni vad? Det gör det. Det finns ett stort tabu kring psykisk ohälsa. Det finns en STOR skam, och det måste bli en ändring på det. Men vad är egentligen rätt och fel? Finns det ens något rätt eller fel? Det är en svår fråga som jag inte är säker på att någon har ett svar på. Allt är nog väldigt individuellt. Men en sak är säker, och det är att vi måste prata mer om det. Öppet! Synliggöra.

Det är ALDRIG okej att skambelägga folk med psykisk ohälsa.
Om det är någon som ska känna skam är det dom som vill tysta ner och inte prata om det.

Jag gjorde en video om detta, kolla gärna!
(Nu är det säkert inte ens någon som kommer se/läsa detta, men skitsamma).

Men va? Varför kan du inte bara förklara vad du menar när jag frågar? Eller kan du inte förklara? Jag frågade om du menade mig eller rent generellt.

Men läs tidigare svar du fått från mig med motiveringar osv ? och isåfall följ upp de frågor du ändå har utifrån de svaren ?
Istället för att dra iväg med något ”nytt” okopplat nu ?

Men läs tidigare svar du fått från mig med motiveringar osv ? och isåfall följ upp de frågor du ändå har utifrån de svaren ?
Istället för att dra iväg med något ”nytt” okopplat nu ?

Jag har läst. Men jag fattar ju inte vad du menar. Det är därför jag frågar. Du skrev ju något som jag undrade över.

Jag har förstått redan i tidigare kommentar att du upplever det så ja.

Trist när du får den känslan , men inte vill/kan adressera det konkret utan applicerar det som en generell reflektion/intryck du får .

Men eftersom det inte är något konkret/specifikt utan bara en känsla kan jag inte ge dig något konkret som jag inte har?

Jag pratade inte specifikt om en föreläsning som folk betalar för. Det finns många föreläsare som är "vanlisar" som exempelvis kommer till skolor och pratar om sitt liv.

Men vadå berätta om sitt liv? Jag fattar inte. De du menar om har väl oftast uträttat/varit med om något extraordinärt?

Du får jättegärna se mitt vloggande som att jag är självfixerad. Det är nog i så fall alla som skriver och/eller gör videos om sig själva. Jag antar att du inte är någon följer vloggare?

Nej det gör jag inte. Det stör mig inte att folk lägger ut saker av/om sig själva per se men idén om att bygga någon slags karriär kring sitt svenssonliv känns ju helt befängd.

Nej, det var inte alls något dumförklarande. Jag var bara tydlig med vad jag menade så att det åter igen inte ska bli några missförstånd. Psykisk ohälsa är ju när något i psyket "inte är som det ska". Och det är det jag menar också. Jag syftar inte enbart på fastställda diagnoser eller sjukdomar.

Det är heller ingen trend.

Och du är helt oförstående inför att din (i så fall) extrema tydlighet blir närmast ett dumförklarande..?
Jag tycker att du har en väldigt amatörmässig definition av psykisk ohälsa.

Egna erfarenheter kan vara nog så viktigt och det är inte alltid som de som är utbildade vet bäst.

Om du undrar så kan du gå in och själv bilda dig en uppfattning. Om du har tillräckligt med kunskap så är det kanske inget som du ser som kunskap. Så det är ju svårt för mig att svara på. Som sagt. Jag pratar om mig själv och mitt liv.

Jag vidhåller det jag skrev tidigare; du (i det här fallet) har bäst kunskap om din upplevelse. Det säger ingenting om hur pass verklighetsförankrad den kunskapen är.

Men vadå berätta om sitt liv? Jag fattar inte. De du menar om har väl oftast uträttat/varit med om något extraordinärt?

Nej det gör jag inte. Det stör mig inte att folk lägger ut saker av/om sig själva per se men idén om att bygga någon slags karriär kring sitt svenssonliv känns ju helt befängd.

Och du är helt oförstående inför att din (i så fall) extrema tydlighet blir närmast ett dumförklarande..?
Jag tycker att du har en väldigt amatörmässig definition av psykisk ohälsa.

Jag vidhåller det jag skrev tidigare; du (i det här fallet) har bäst kunskap om din upplevelse. Det säger ingenting om hur pass verklighetsförankrad den kunskapen är.

Vad är extraordinärt enligt dig?
Vi hade iallafall flera föreläsare som kom och pratade om sina liv. Om mobbing, om katastrofer, om missbruk. Allt egenupplevt alltså.

Men att DU tycker att det är befängt att ANDRA lyckas bygga en karriär om sitt liv är ju rätt irrelevant. Det är inget du behöver ta del av om du inte vill.

Jaså, du får tycka det om du vill. Jag är expert på min egna psykiska ohälsa. Om det ses som amatörmässigt i andras ögon så får det väl göra det. Jag kunde liksom inte bry mig mindre. Fattar inte ens varför du tar upp det. Vadå amatörmässigt.

Vad - rent konkret - om du läst tidigare motiveringar osv , är det du undrar över nu - fortsatt ?

Detta du skrev i inlägg #817

"Som tidigare kommenterat så blir det oerhört störande och bekymmersamt i min värld, att någon mitt uppe i psykisk ohälsa gör det till en stor del av sin tillvaro att på sociala media ”informera” andra osv. "

Jag undrar vad du menar med "mitt uppe i", om du syftar generellt eller om du syftar på mig.

Detta du skrev i inlägg #817

"Som tidigare kommenterat så blir det oerhört störande och bekymmersamt i min värld, att någon mitt uppe i psykisk ohälsa gör det till en stor del av sin tillvaro att på sociala media ”informera” andra osv. "

Jag undrar vad du menar med "mitt uppe i", om du syftar generellt eller om du syftar på mig.

Jag syftar inte på dig specifikt, men däremot förutsätter jag att debatten /diskussionen kan tas in/reflekteras över av alla , och att när man avser någon specifik så adresserar man denne i debatten .

Senast ändrad:
Fyfan vad lågt sagt. Mår du bättre nu när du har sagt det?

Jag blir beklämd över din respons i sammanhanget och din tolkning .Nej - jag har ingen sån mätare ang att ”må bättre /sämre ” osv . Jag diskuterar inte på sociala media utifrån det alls.

Vad är extraordinärt enligt dig?
Vi hade iallafall flera föreläsare som kom och pratade om sina liv. Om mobbing, om katastrofer, om missbruk. Allt egenupplevt alltså.

Den gemensamma faktorn är ju att dessa människor lyckas berätta sin egen historia på ett så bra sätt, så att det blir intressant att lyssna på och värt (för skolan) att betala för. Givetvis får de betalt/föreläsa ingår i deras arbetsuppgifter.

Jag avslutar föreläsarspåret här, då det känns rätt långt ifrån vad du håller på med på youtube (vilket var min ursprungliga poäng).

Men att DU tycker att det är befängt att ANDRA lyckas bygga en karriär om sitt liv är ju rätt irrelevant. Det är inget du behöver ta del av om du inte vill.

Att människor lyckas bygga karriärer kring sina liv tycker jag inte är befängt, det var inte heller vad jag skrev. Jag menar att de ungdomar som sitter hemma med svenssonliv och vill ha en sådan karriär behöver tänka om. Majoriteten kommer INTE att lyckas på youtube.

Jaså, du får tycka det om du vill. Jag är expert på min egna psykiska ohälsa. Om det ses som amatörmässigt i andras ögon så får det väl göra det. Jag kunde liksom inte bry mig mindre. Fattar inte ens varför du tar upp det. Vadå amatörmässigt.

Att definiera psykisk ohälsa som att "något inte är som det ska" är väl så amatörmässigt som nästan överhuvudtaget är möjligt att uttrycka sig.

Den gemensamma faktorn är ju att dessa människor lyckas berätta sin egen historia på ett så bra sätt, så att det blir intressant att lyssna på och värt (för skolan) att betala för. Givetvis får de betalt/föreläsa ingår i deras arbetsuppgifter.

Jag avslutar föreläsarspåret här, då det känns rätt långt ifrån vad du håller på med på youtube (vilket var min ursprungliga poäng).

Att människor lyckas bygga karriärer kring sina liv tycker jag inte är befängt, det var inte heller vad jag skrev. Jag menar att de ungdomar som sitter hemma med svenssonliv och vill ha en sådan karriär behöver tänka om. Majoriteten kommer INTE att lyckas på youtube.

Att definiera psykisk ohälsa som att "något inte är som det ska" är väl så amatörmässigt som nästan överhuvudtaget är möjligt att uttrycka sig.

Och jag lyckas inte berätta min historia på ett bra sätt? Det är något som är fakta? Inte din åsikt bara?
Tydligen finns det dom som tycker att det jag gör är intressant. Men som jag sagt tidigare, jag skiter i det. Jag gör det för att jag tycker att det är KUL. Sen är det bara en bonus om någon tycker om det jag gör.

Jag vet att majoriteten inte kommer "lyckas" med youtube, om du menar att bli så stora att de kan leva på det. Tro mig, jag är väl insatt i vad folk inom den branschen tjänar och det är INTE mycket. Alla som sysslar med youtube eller andra sociala medier har inte heller som mål att bli stora och kända. Det har aldrig varit mitt mål. Sen är det såklart inte fel att vilja ha det som mål eller en dröm.

Sen känns det ju väldigt hårt sagt av dig att de ungdomar som faktiskt drömmer om att bli en youtubekändis eller liknande behöver tänka om. Skulle du säga likadant om det gällde hästsport? Om en ungdom vill bli en framgångsrik tävlingsryttare, tycker du att hen behöver tänka om då? För det är också väldigt svårt att kunna leva på.

Jag sa "något inte är som det ska i psyket". Jag tror du förstår hur jag menar.
Och jag tror dom flesta förstår vad som menas med psykisk ohälsa.

Och jag lyckas inte berätta min historia på ett bra sätt? Det är något som är fakta? Inte din åsikt bara?
Tydligen finns det dom som tycker att det jag gör är intressant. Men som jag sagt tidigare, jag skiter i det. Jag gör det för att jag tycker att det är KUL. Sen är det bara en bonus om någon tycker om det jag gör.

Jag vet att majoriteten inte kommer "lyckas" med youtube, om du menar att bli så stora att de kan leva på det. Tro mig, jag är väl insatt i vad folk inom den branschen tjänar och det är INTE mycket. Alla som sysslar med youtube eller andra sociala medier har inte heller som mål att bli stora och kända. Det har aldrig varit mitt mål. Sen är det såklart inte fel att vilja ha det som mål eller en dröm.

Sen känns det ju väldigt hårt sagt av dig att de ungdomar som faktiskt drömmer om att bli en youtubekändis eller liknande behöver tänka om. Skulle du säga likadant om det gällde hästsport? Om en ungdom vill bli en framgångsrik tävlingsryttare, tycker du att hen behöver tänka om då? För det är också väldigt svårt att kunna leva på.

Jag sa "något inte är som det ska i psyket". Jag tror du förstår hur jag menar.
Och jag tror dom flesta förstår vad som menas med psykisk ohälsa.

Okej. Jag checkar ut nu.

PS. Bra att du definierade lokalen var "något inte är som det ska", trodde vi var i stortån igen.

Okej. Jag blir rädd för hur fruktansvärt otrevlig du är utan att ens inse det själv.
Om du tycker så illa om mig eller finner mig irriterande, varför skriver du ens här då?

Jag blir rädd å detsamma ang dina vägnar . Det är inte ekvivalent med att vara otrevlig att ifrågasätta dig så som många gör utifrån vad du skriver här .

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 028
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 568
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
850
Senast: Tuvstarr
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
19 213
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar