BC som BC tycker jag. Man ska aldrig förvänta sig att man får en BC med lite vallinstinkt och behov att valla, utan snarare anpassa sig som så att man kan tillgodose det behovet. Sen om just DEN individen inte blir så, är det väl bara skönt..
Sen bryr sig inte själva hundarna just om hur bra dom är som vallhundar tror jag, utan har dom instinkten så vallar dom. Oavsett om dom är "sämre" än mer moderna BC's
En kompis till mig har en BC på strax 1½ år som tränas MYCKET. Lydnad, spår, agility, uppletande av saker och har börjat på att träna lite med att leta upp människor i skogen. Denne pojke kan vara helt slut av träning, men vallar så fort han får chansen ändå. Han kan springa omkring i kombiutrymmet (Trots avdelat område i bur för 2 hundar) och valla andras bilar lysen som syns. Han vallar andra hundar om han får chansen och har försökt att valla människor.
Så nu ska hon försöka hitta en möjlighet att få träna vall med honom åtminstone, hur nu det ska gå när vi bor i Sthlm. Annars får vi hoppas att han lär sig att slappna av lite bättre och ta ut sin energi genom träningen istället.
Vad jag ville få ut med det hela är att fåtalet BC's inte har någon stark vallinstinkt, så man ska inte ha sitt hopp uppe på det. Då kan det hända att den kanske försöker valla ett barn och nyper till "i hasorna" och vips så är det en aggressiv hund och så vidare :smirk: