Inte lätt att göra rätt om man först får godkänt sedan underkänt!
Jag tycker måttregler ska följas, men inte in absurdum. Någon cm hit och dit är skit samma tycker jag, så länge helheten är bra och hästarna mår bra.
Nu verkar det ju så i det här fallet att stallägaren fått godkänt sedan är det plötsligt inte godkänt? Det liknar lite paragrafrytteri! Och det kan ju vara så att det går prestige i det hela också, inte första gången i så fall att en myndighet gör så!
Jag vet att det inte är så lätt att göra rätt! Själv så kommer jag i sommar att bygga om i ett stall för att få en fölbox. Stallet har nu två boxar och inga galler mot stallgången. Jag vill ha galler för att fölungen inte ska försöka hoppa ut, så det kommer komma galler på väggen mot gången. Hörde av mig till Jordbruksverket och frågade vilket mått som gällde som mellanrum mellan gallerpinnarna, då jag ju läst om ett fall där en stallägare skulle tvingas byta ut en hel galleruppsättning för att en inspektör fått för sig att det var fel mellanrum. Får till svar att det finns inga mått, inte ens några riktlinjer! Och sedan bifogade myndigheten artikeln med nämnda stall!
Så svaret jag fick var ju "bygg du ditt galler, sedan kommer vi och kollar om du får göra om det". Goddag yxskaft!