"Vi behandlas som djurplågare"

Status
Stängd för vidare inlägg.
(Sporthästen)
Övrigt

Lena Börjessons hästhållning på Stall Ragnarp är erkänt bra. Ändå kan djurskyddet i Halland tvinga henne att lägga ner verksamheten. Orsak: tre decimeter.

ny%20kopia.jpg

A-Dur_8C2730lr.jpg

läs mer

Läs mer...

Sv: "Vi behandlas som djurplågare"

Skaderisk på ponnyer och föl?

Dels så stod det att hon håller ponnyer och unghästar. Unghästar av halvblodstyp behöver inte vara speciellt små.

Sedan är det så att vi kontrollerar stallet en gång sedan får man ett verksamhetstillstånd och dom är oftast inte tidsbestämda. Det finns inte tillräckliga resurser för att springa i stall som inte fått anmälningar för att kontrollera. Därför är man väldigt försiktig med att bevilja avvikelser på så lösa grunder då det inte är troligt att det alltid står ponnyer och unghästar där om man har en verksamhet där mycket hästar kommer och går.

Dvs det ska för det första vara trovärdigt för att en mindre avvikelse ska kunna ges. Sedan är det så att 30 cm är INGEN mindre avvikelse så då har vi inte rätt att ge det vid kontroll. Man får då söka dispans hos jordbruksverket.

Vad är det som är så svårt att förstå. Kontrollanten som tittat på stallet har inte rätt att förbise att taket inte var tillräckligt högt för de hästar som stallades upp. Inte svårare än så.

Mumin

Varför får folk för sig att kan man bara få folk att förstå så kommer de att hålla med? Och dessutom vara spydig och insinuera att folk inte förstå. Jag tappar bara respekten för denna typen av arrogans.

Med denna motiveringen kan man alltså inte godkänna annat än fölboxar för 1.80-1.90 hästar då det finns en risk att man börjar föda upp sådan hästar och ställer sto med föl i boxen. Det finns alltid en risk för att man inte ställer avsedd storlek på häst i en box, eller använder stall/utrusting på felaktigt vis, så länge man håller sig till reglerna.

Utrag från jordbruksverkets hemsida.

Så räknar du ut lägsta tillåtna takhöjd för din häst

Hur hög takhöjd du behöver ha i ditt stall beror på hur hög din häst är. Du räknar ut takhöjden genom att multiplicera mankhöjden med 1,5. Höjden får inte vara lägre än 220 centimeter. Eftersom takhöjden mäts från den nivå hästen står är det viktigt att du tar hänsyn till ströbäddens höjd när du planerar ditt stall.

Exempel på beräkning av takhöjd i ett stall
Mankhöjd

Lägsta tillåtna takhöjd
150 cm x 1,5 225 cm
160 cm x 1,5 240 cm
170 cm x 1,5 255 cm

Källa http://www.jordbruksverket.se/amnes...hbyggnader.4.1cb85c4511eca55276c80002425.html

Varför får folk för sig att kan man bara få folk att förstå så kommer de att hålla med? Och dessutom vara spydig och insinuera att folk inte förstå. Jag tappar bara respekten för denna typen av arrogans.

Med denna motiveringen kan man alltså inte godkänna annat än fölboxar för 1.80-1.90 hästar då det finns en risk att man börjar föda upp sådan hästar och ställer sto med föl i boxen. Det finns alltid en risk för att man inte ställer avsedd storlek på häst i en box, eller använder stall/utrusting på felaktigt vis, så länge man håller sig till reglerna.

Utrag från jordbruksverkets hemsida.

Så räknar du ut lägsta tillåtna takhöjd för din häst

Hur hög takhöjd du behöver ha i ditt stall beror på hur hög din häst är. Du räknar ut takhöjden genom att multiplicera mankhöjden med 1,5. Höjden får inte vara lägre än 220 centimeter. Eftersom takhöjden mäts från den nivå hästen står är det viktigt att du tar hänsyn till ströbäddens höjd när du planerar ditt stall.

Exempel på beräkning av takhöjd i ett stall
Mankhöjd

Lägsta tillåtna takhöjd
150 cm x 1,5 225 cm
160 cm x 1,5 240 cm
170 cm x 1,5 255 cm

Källa http://www.jordbruksverket.se/amnes...hbyggnader.4.1cb85c4511eca55276c80002425.html

Nej det sa jag inte och du tar endast delar av mina motiveringar. Jag tröttnar på människor som bara läser det som passar dom. Man följer inte lagstiftningen men ändå kastar man skit på de som har som arbete att kontrollera om de följer lagstiftning och så tycker allmänheten att sunt förnuft borde tillämpas. Det är lite irriterande faktiskt. Ber om ursäkt om du upplever mig som arrogant men jag förstår inte riktigt hur man på fler sätt kan förklara att det inte är möjligt att vara "schysst" eller tänka sunt förnuft när det handlar om så pass stora avvikelser. 30 cm under minimmåttet kommer aldrig godkännas eller ges dispans för.

Finns ärenden där man förbjuda någon att hålla häst i ett stall pga mindre mått men då är resterande inte ok, ex ingen funktionell ventilation och bristande tillsyn hovvård eller veterinärvård. Då godkänner man inga mindre avvikelser alls.

Lagen är lika för alla.

Senast ändrad:

Varför får folk för sig att kan man bara få folk att förstå så kommer de att hålla med?

Därför för att diskussionen handlar om hur dum myndigheten är när jag försöker förklara att myndigheten inte har något annat val. Man får lov att skrika hur mkt man vill men då får man rikta den mot de som skrivit reglerna och de politiker som bestämmer.

Myndigheten och tingsrätten följer/ dömer bara vad som står i lagstiftningen.

Det ni kallar för snäll kallar jag för eventuellt tjänstefel. När någon inkommer med en tillståndsansökan med ritningar och så pass stor avvikelse från minimimåttet ja då finns det som inget val. Att någon tidigare sagt att det var ok innebär inte att det var rätt eller ens riktigt.

http://www.nsd.se/nyheter/lulea/artikel.aspx?ArticleId=5663117

Mumin

Senast ändrad:

Jag kritiserar systemet och reglerna och inte enskilda tjänstemän. Reglerna är många gånger är fåniga, och då syftar jag mest på de som gäller retroaktivt, det viktiga är att stallet är säkert för hästarna som står där och att de har utrymme nog och att ventilationen fungerar. Det jag vill åt är kärnan, god djurhållning inte centimetrar och eller decimetrar.

Handlar det däremot om nybyggnation/ombyggnad och förprövning ska man vara strikt och hålla på centimetrarna om inte annat för att undvika problem i framtiden. Här är det inte frågan om att döma ut något som fungerar bra i praktiken utan att se till att det kommer att fungera.

Myndigheterna har visst ett val, de kan verkar för att reglerna ändras och ge dispens till väl fungerande verksamheter där hästarna mår bra och trivs.

Senast ändrad:

Jag håller med om att många galler som finns är glest mellan pinnarna om man har föl! Vi ska ju som sagt tillverka gallren själva, ska se till att det inte går att få igenom några fölfötter mellan pinnarna!

Jag har också förstått att rutgaller nu är det säkraste. Dock har jag inte sett några uppsatta någonstans än, blir intressant när jag någon gång får se hur de ser ut färdigmonterade i ett stall!

Här är en tråd med några bilder på hemmagjorda rutnätsgaller http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1057663&highlight=rutgaller&page=2
och här är fler bilder http://www.bruksbalken.se/index.html

Jag kritiserar systemet och reglerna och inte enskilda tjänstemän. Reglerna är många gånger är fåniga, och då syftar jag mest på de som gäller retroaktivt, det viktiga är att stallet är säkert för hästarna som står där och att de har utrymme nog och att ventilationen fungerar. Det jag vill åt är kärnan, god djurhållning inte centimetrar och eller decimetrar.

Handlar det däremot om nybyggnation/ombyggnad och förprövning ska man vara strikt och hålla på centimetrarna om inte annat för att undvika problem i framtiden. Här är det inte frågan om att döma ut något som fungerar bra i praktiken utan att se till att det kommer att fungera.

Myndigheterna har visst ett val, de kan verkar för att reglerna ändras och ge dispens till väl fungerande verksamheter där hästarna mår bra och trivs.

Det kan jag skriva under på och jag verkar hela tiden för förändringar som underlättar och som är baserade på djurens behov inte människans. LST har inget val för de kan inte bevilja dispenser men som sagt får man söka detta hos SJV.

Det jag syftade till med mitt exempel om spaltgolv är bara att man inte kan skriva som någon (du?) skrev tidigare att om det är förprövat ska det få vara lagligt i en livstids ålder för att inte människan bakom ska ta skada. En sådan regel skulle behövas göra generell och tillämpas på alla djur och då skulle alla förändringar stoppas. Även de som är av största vikt att få bort. Ex spaltgolv och burar till höns mm mm

Regler är svårt eftersom de är generellt satta. De går inte alltid att tillämpa rakt av. Det finns en brukare som har lagt miljoner på att bygga ett slaktsvinstall och ett tiotal år senare lade det enda slakteriet inom räckhåll ner. Han sökte dispens från sjv om att få transportera sina djur längre tid än tillåtet till närmaste slakteri och fick avslag.

Det låter grymt och för den lilla människan är det grymt. Men i det stora hela driver vi frågan om transporter i bryssel om att transporter borde bli förkortade och då kan vi inte som land själva frångå reglerna när det passar, det ser inte bra ut. Brukaren kommer behöva lägga ner sin verksamhet :crazy:
Ibland är reglerna tuffa för den enskilde men viktiga att de finns generellt.

Mumin

Här är en tråd med några bilder på hemmagjorda rutnätsgaller http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1057663&highlight=rutgaller&page=2
och här är fler bilder http://www.bruksbalken.se/index.html

Alltså just denna typ av rutnätsgaller tvingades vi ta bort från våra boxar, både dörr och mellan box då de dömdes ut av inspektören.

Vi har idag helt öppet både mellan boxar och i dörrar, vilket tilläts.:confused:

Nåväl, just nu så har vi hästar som har valt att stanna i sina boxar och som gillar att kunna umgås med boxgrannen.

Nu har jag läst domen och takhöjden var långt ifrån det enda problemet som har överklagats.

Hon har ingen befintlig ventilation. Inga tilluftshål alls endast en utluftstrumma. Hon hävdar att dörrarna aldrig stängs vilket absolut inte är tillräckligt även om dom skulle stå öppna så blir luftfördelningen i stallet ojämn.

Inte heller är det sant att det endast står unghästar och ponnyer i stallet utan
" De största hästarna som står i detta stall är två äldre ston som är 157 cm samt 159 cm. Övriga är ponnyer samt ett- och tvååringar som inte är fullvuxna."

Dörrarna till boxarna är för trånga, skydden för fönster osv håller inte skaderiskkravet

Dörrarna ut håller inte bra mått.

Och det är stallgången i det gamla stallet som man har mestadels synpunkter på då den är 190 cm och inte 220 som hävdas i artikeln.

Hade aldrig gjort en annan bedömning i ett stall med så här pass många och stora brister. Inte ens en fungerande ventilation i kombination med låg takhöjd :/ Vid kontrollen saknades det i takhöjd 45 cm.

fÖRVALTNINGSRÄTTEN
I GÖTEBORG Avdelning 2
DOM 2010-09-20
Meddelad i Göteborg

l. Klimatanläggningen ska iordningsställas i enlighet med Svensk Standard
(SS 95 1051).
Vid länsstyrelsens kontroll har det framkommit att det saknades tillräckligt
med tilluftsdon i de båda stallarna och att väggfläkten på det nya stallet
inte var installerad enligt förprövningsbeslutet. Det anges vidare i protokollet
att hästar är känsliga för respirabelt damm, att frisk luft är en nödvändighet
och att det är optimalt med ett tilluftsdon i varje box. Förvaltningsrätten
finner mot bakgrund av dessa förhållanden att det inte är säkerställt
att klimatet i stallet är anpassat till hästarna som vistas i stallet eller att hästarna där tillförsäkras kontinuerlig tillförsel av frisk luft. Detta överensstämmer inte med kraven i 3 kap. 14 § och 15 § i Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd om hästhållning. Det kan inte heller anses vara fråga om någon mindre avvikelse enligt 3 kap. 2 § samma föreskrifter som skulle kunna godtas. Länsstyrelsen har därmed haft fog för sitt beslut avseende punkt 1. Vad Lena Börjesson anfört om att stalldörrarna oftast står öppna, att det finns öppningar och springor i byggnaderna, att hästarna är friska samt känsliga för fläktbuller medför ingen annan bedömning.

Takhöjden ska vara minst 1,5 ggr mankhöjden dock lägst 2,2 m upp till
takkonstruktionens lägsta detalj.
Vid länsstyrelsens kontroll mättes i det gamla stallet takhöjden under den
lägsta takbjälken dock till 1,95 - 2 m. Lena Börjesson har anfört att hon
ändrat underlaget i boxarna så att höjden numera är 215-225 cm. I det gamla
stallet finns hästar med mankhöjd på 1,6 m. Då krävs enligt föreskrifterna
en takhöjd på 2,4 m. Oavsett om det är mockat eller finns bäddar eller
inte, överensstämmer takhöjden således inte med kraven i 3 kap. 5 § i
Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd om hästhållning.
Det kan inte heller anses vara fråga om någon mindre avvikelse enligt
3 kap. 2 § samma föreskrifter som skulle kunna godtas. Länsstyrelsen har
därmed haft fog för sitt beslut avseende punkt 2.

3. Fritt öppningsmått i boxdörr/stalldörr ska vara 1, 2 m x2, 2 m.
Vid länsstyrelsens kontroll har framkommit att några av boxdörrarna i stallet
är mindre än 1,2 m. Lena Börjesson har uppgett att en av boxdörrarna är
98 cm och en annan 113 cm. Enligt de allmänna råden till föreskrifterna
bör fritt öppningsmått vara minst 1,2 m x 2,2 m. Stallets mått avseende
boxdörrar överensstämmer således inte med kraven i 3 kap. 6 § i Djurskyddsmyndighetens
föreskrifter och allmänna råd om hästhållning. Det
kan inte heller anses vara fråga om någon mindre avvikelse enligt 3 kap.
2 § samma föreskrifter som skulle kunna godtas. Länsstyrelsen har därmed
haft fog för sitt beslut avseende punkt 3. Vad Lena Börjesson har anfört i
denna del med hänvisning till att hästarna är lätta att ta ut och in i boxarna
förändrar inte denna bedömning.

förändrar inte denna bedömning.
4. Stallgångar ska vara 2,5 m breda mellan boxrader och mellan boxrad
och vägg.
Lena Börjesson har uppgett att den smalaste stallgången är 190 cm bred
och att övriga stallgångar är 208 cm och 210 cm breda. Enligt de allmänna
råden till föreskrifterna bör stallgångar mellan två boxrader eller mellan
boxrad och vägg ha en bredd av minst 2,5 m för att hästarna ska kunna
förflytta sig säkert på dem. Lena Börjessons stallgångar överensstämmer
således inte med kraven i 3 kap. 7 § i Djurskyddsmyndighetens föreskrifter
och allmänna råd om hästhållning. Det kan inte heller anses vara fråga om
någon mindre avvikelse enligt 3 kap. 2 § samma föreskrifter som skulle
kunna godtas. Länsstyrelsen har därmed haft fog för sitt beslut avseende
punkt 4. Vad Lena Börjesson har anfört i denna del med hänvisning till att
hästarna är lätta att vända trots de för smala gångarna förändrar inte denna
bedömning.

5. Gallren som sitter som skyddframför fönstren ska ha en hållfasthet som
står emot hästsparkar samt vara fastsatta så att hästarna inte fastnar i
frihängande delar och skadar sig.
Vid länsstyrelsens kontroll har framkommit att gallret för fönstret i ponnyboxen
är för vekt och måste bytas ut mot ett galler eller fönster som tål en
hästspark. Förvaltningsrätten finner med anledning av utredningen i målet
att det inte är säkerställt att det aktuella fönstret i stallet är försett med
lämpligt skydd eller att det är utformat så att hästarna inte kan skadas.
Detta överensstämmer inte med kraven i 3 kap. 24 § i Djurskyddsmyndighetens
föreskrifter och allmänna råd om hästhållning. Länsstyrelsen har
därmed haft fog för sitt beslut avseende punkt 5. Det kan inte heller anses
vara fråga om någon mindre avvikelse enligt 3 kap. 2 § samma föreskrifter
som skulle kunna godtas. Vad Lena Börjesson anfört om att aktuell ponnyspilta
används till foder och att hon har en ambition att vid behov sätta upp
ett galler medför ingen annan bedömning.

Senast ändrad:

Det var intressant läsning, stort tack för tipset! :laugh:

Förutom att de rutgallren är säkrare verkade de relativt lätta att montera också, om man läste i tråden hur de monterats.
Snygga var de också! ;)

Vi har även ett fönster som måste "gallras", med rutgaller går det ju att få det snyggt och enhetligt också!

Men hur ska de ha det dessa inspektörer?! :eek:
Det verkar ju helt godtyckligt vad de anser hästsäkert eller inte!

Vi har inga galler just nu i stallet, men eftersom det är ett fönster som måste ha galler och att det pga ett föl i stallet kommer behövas galler så måste det ju upp!
Dels för att fölungen inte ska kunna försöka hoppa ut och skada sig, och dels för att mitt sto inte ska försöka "äta upp" sin kompis när han står på stallgången för skötsel! Jag har sett fler än ett sto inta MYCKET försvar när de har föl, ston som annars utan föl inte någon gång försöker hugga grannen när den passerar eller vistas utanför boxen. Så därför galler.

Så man får väl helt enkelt bara hålla tummarna att det inte kommer någon idiot till inspektör så man måste börja jäklas i onödan! :crazy:

rutgallret står upptaget som en rekommendation av jordbruksverket i motivationen till hästföreskriften. Se min länk http://www.jordbruksverket.se/downl...618000699/foreskriftsmotiv_4_2007_L101[1].pdf
"
Boxgaller, i den mån de
behövs kan med fördel bestå av rutgaller.
Att betänka vid användandet av rutgaller är
att hovar på föl kan vara så små som 40
mm i diameter. Rutgaller med 5 mm tråd
har i en studie visat sig ha mycket stor
hållfasthet och minskar enligt vetenskaplig
expertis risken för att hästar fastnar och
skadar sig i gallret."

Man får ju givetvis inte ha typ hönsnät eller liknande och är det dåligt uppsatt eller så så kan man få omläxa men förövrigt ser jag inte hur en inspektör kan ha några åsikter.

Vi hittar inte på saker utan vi har vägledningar och regler att följa. Allt är överklagningsbart och allt vi skriver ska hålla till nästa instans.

Mumin

delvis kl

Det är sjukt att man säger att "inredningen ska tåla en hästspark"!

Ingen vet hur hårt en häst sparkar, utan SLU har precis dragit igång ett projekt för att ta reda på det :angel:

Hästspark...hmmm...en shettis och en shire har liiite olika kraft bakom en spark, kommer man ta hänsyn till vilken typ av häst som kommer att stå i stallet? Är det enkelsparkar eller dubbelsparkar man pratar om? Viss skillnad i kraft där med...

Om man har shettisuppfödning, kommer man då behöva bygga för hållfasthet för en shire? Jag menar tänk ifall man någon gång i framtiden skulle byta upp sig i häststorlek :cool:

Senast ändrad:

Bara en tanke till:

När det anmärks på luftkvalitet, så borde rimligen en mätutrustning ställas i stallet. Man kan inte enbart titta på hur många sk tilluftsdon det finns och säga att "erfarenhetsmässigt är det si eller så", utan det har även att göra med hur varmt det är i stallet, hur hög frånluftstrumman är och hur mycket man bommar igen.

Mekanisk ventilation är inte alltid det bästa :)

Som jag skrev, i ett av de första inläggen i tråden så reserverade jag mig för att artiklen inte stämde. Sammantager låter det inte som något vettigt stall. Saker som ventilation är något som definitivt går att åtgärda i efterhand och hästarna riskerar att bli sjuka om den inte är tillräcklig.

Bara en tanke till:

När det anmärks på luftkvalitet, så borde rimligen en mätutrustning ställas i stallet. Man kan inte enbart titta på hur många sk tilluftsdon det finns och säga att "erfarenhetsmässigt är det si eller så", utan det har även att göra med hur varmt det är i stallet, hur hög frånluftstrumman är och hur mycket man bommar igen.

Mekanisk ventilation är inte alltid det bästa :)

Det går jättebra med naturlig ventilation men då måste man ha tilluftsventiler. Har man endast frånluft så kommer inte den nya luften in jämnt. Det är faktiskt i ett stall med naturlig ventilation med bra ventilering negativt att ha dörrarna öppna då luften alltid tar den enklast vägen in och då blir luftflödet ojämnt med luft bara i ena endan av stallet. Då transporteras inte de farliga partiklarna bort från delarna av stallet tillräckligt och otillräcklig ny luft finns tillgänglig.

Här fanns en okunskap om hur ventilation fungerar och inga tillluftsdon fanns, som deeeutom ska vara rgeleringsbara för att kunna stängas åt lite beroende på väder och värme. Det bästa är givetvis ett kallstall, ju högre värme desto större behov av system som ger en bättre ventilering.

Tilluftsdon ska gärna vara placerade i varje box för att få ett jämnt flöda till varje häst och trumman ska helst vara minst ett par meter meter i höjdskillnad för bästa effekt så att luften verkligen stiger optimalt pga värmeskillnaderna.

Vad för slags mätutrustning hade du tänkt dig, i ett försök om hästens behov av ventialtion som Per Michanek berättade om kostade den utrustningen som mätte hundratusentals kronor. Och vad de kom fram till var att stall aldrig kan komma upp till den friska luft som hästar egentligen behöver och att minimnivån vi har i sverige är satt mkt lågt. Han talade mest om de skadliga micropartiklarna som i forskning visat ge sjukdomar och problem i lungor hos hästar. Att man har en grundläggande bra ventialtion är verkligen ett minimikrav och tom det egentligen väldigt lågt ställt. Man räknar genom shablonsiffror ut flödet av luften. Behöver man ingen mätutrustning för.
Det man generellt sätt mäter är olika ångor ex amoniak men det tror jag knappast är ett problem i häststall om det inte är vanvårdsgårdar. Här hade hon dock bädd till hästarna och det är sämre från det perspektivet men hon klarar nog tillåtna halter ändå.

Mumin

Senast ändrad:

Man kan inte enbart titta på hur många sk tilluftsdon det finns och säga att "erfarenhetsmässigt är det si eller så", utan det har även att göra med hur varmt det är i stallet, hur hög frånluftstrumman är och hur mycket man bommar igen.
Plus hur länge hästarna står inne, hur fodret är, hur hästarna "uppför" sig mm, mm.

LIA

Nja, det beror på hur det är planerat från början :)

Jag har trumma (höjd +10m) och 3 dörrar, så nog cirkulerar luften även om jag skulle sätta för inluftsintagen o bara ha dörrarna öppna :D

Nja, det beror på hur det är planerat från början :)

Jag har trumma (höjd +10m) och 3 dörrar, så nog cirkulerar luften även om jag skulle sätta för inluftsintagen o bara ha dörrarna öppna :D

haha jo :) men så ser det generellt sett inte ut. Dock måste du ha en bra luftvolym om du sedan stänger dörrarna. Men om du har dörrarna öppna, det var verkligen en bra frånluftstrumma :) så skulle jag säga att du har rätt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 133
Senast: soom
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 524
Senast: Calmiche
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 250
Senast: Dimmoln
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 354
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar