"Vi behandlas som djurplågare"

Status
Stängd för vidare inlägg.
(Sporthästen)
Övrigt

Lena Börjessons hästhållning på Stall Ragnarp är erkänt bra. Ändå kan djurskyddet i Halland tvinga henne att lägga ner verksamheten. Orsak: tre decimeter.

ny%20kopia.jpg

A-Dur_8C2730lr.jpg

läs mer

Läs mer...

Sv: "Vi behandlas som djurplågare"

Det är frågan om rent maktmissbruk om uppgifterna stämmer. Rimligen ska godkännande av byggnader vara så där en 20 år eller så får kommunen som godkänt ta på sig kostnaderna för ombyggnaden. Enskilda personer ska inte drabbas för felaktiga myndighetsbeslut.

Det gamla stallet där takhöjden är 30 cm för låg är inte förprövat och därmed inte byggt enligt de godkända reglerna. Det byggdes i ett gammalt befintligt kostall och det är vanligt förekommande problem ute i sverige. Kommunerna har inte godkänt stallar det har förprövningen på lst alltid gjort. Att någon en gång i tiden gjort en kontroll säger inget om att det är godkänt. Inspektörer kan missa saker och i alla våra kontrollrapporter står det att fel kan ha funnits trots kontroll. Det är DJURÄGARENS ansvar att hålla gällande regelverk!! dessutom om man bedriver en verksamhet är det absolut krav!

Jämför med rätten att få bedriva restaurang. Då måste man följa regelverket, annrs får man inte ett verksamhetstillstånd.
samma sak här

Följer man inte regelverket så får man inte verkssamhetstillstånd. Punkt

Var kan man läsa om resten av Europas regler?

Inför valet så läste jag intervjuver med en mängd politiker som menade att Sveriges djurskyddslagstiftning var den bästa i Europa och de ville att alla länder skulle ha samma regler som Sverige? Därför trodde jag att Sverige hade den mest omfattande och strängaste djurskyddslagen men så är tydligen inte fallet då?

Ja vi vill gärna tro det. Läs djurens rätt rapport, där har de bra hänvisningar till vilka länder som kommit längre i djurvälfärden än sverige. Vi ligger väl rätt hyfsat till förrutom på vissa områden. Ex kastrering av smågrisar utan bedövning, tjurar som står på spaltboxar hela livet. mm mm

Vi är skyldiga att följa jordbruksverkets riktlinjer:

http://www.jordbruksverket.se/downl...618000699/foreskriftsmotiv_4_2007_L101[1].pdf

"I den internationella litteraturen finns olika
rekommendationer för förvaringsutrymmen
för djur. De svenska måtten ligger något
under vad som ofta rekommenderas för
boxutrymme och i linje med vad somrekommenderas för spiltor.
Det är därför
viktigt att poängtera att boxmåtten i allra
högsta grad är minimimått. Det innebär att
mindre avvikelser svårligen kan godtas för
boxmått. Det kan möjligen ske för korta
hästar som vistas mycket ute. (Ett arabiskt
fullblod är ofta avsevärt kortare än en
nordsvensk brukshäst med samma
mankhöjd). Då det saknas entydig
vetenskaplig forskning som visar hur stor
en spilta eller box ska vara har utrymmeskraven
i dessa föreskrifter inte ändrats. En
ändring bedöms få stora ekonomiska
konsekvenser och det saknas belägg för att
nuvarande utrymmeskrav är negativa ur
djurskyddssynpunkt"

Om stallet är från alla andra synpunkter bra. Dvs hittar man andra brister såsom dålig hovvård gäller inte nedanstående. Kan man för mkt små hästar ge avvikelser på takhöjd. se följande. Men om man håller d ponnyer och unghästar upp till 1, 60 kan man altså inte anse att 30 cm är okey!

"Tidigare föreskrift som medgav att mindre
avvikelser från måttbestämmelserna kan
godtas har varit mycket omdiskuterad, inte
minst av många kommunala
djurskyddsinspektörer som upplevt regeln
som svårtillämpad. Föreskriften har därför
gjorts om för att få en ökad tydlighet.
Utrymmeskraven utgår från hästarnas
storlek. Under de förutsättningar som anges
i paragrafen kan den lokala
kontrollmyndigheten godta en mindre
avvikelse. Hästens mankhöjd, kroppslängd,
normala hållning (högt eller lågt ansatt
hals), temperament, hur mycket den vistas i
stallet är faktorer som bör ligga med i
bedömningen om avvikelsen är acceptabel
för det enskilda djuret. Som exempel kan
nämnas att en grupp shetlandsponnyer med
lång daglig utevistelse sannolikt inte
påverkas av att minimihöjden på 220cm
underskrids något. En motsvarande
avvikelse i takhöjd har sannolikt en större
påverkan på en häst med högt ansatt hals
och god resning."

Ja alltid lär man sig någonting här på buke det är då sant.

MEN jag tycker fortfarande det är konstigt att dessa boxdörrar med öppningsbara galler tillåts då de för mig i alla fall är en större skaderisk än en takbalk inne i boxen

Ja alltid lär man sig någonting här på buke det är då sant.

MEN jag tycker fortfarande det är konstigt att dessa boxdörrar med öppningsbara galler tillåts då de för mig i alla fall är en större skaderisk än en takbalk inne i boxen

Här är länken till rapporten:

"Har du någonsin hört sägas att Sverige har världens bästa djurskyddslag? I så fall är du inte ensam, för det är ett flitigt använt påstående. Samma påstående, men om det egna landet, finns i bland annat Norge, Finland och Österrike. Men alla kan inte vara bäst. Djurens Rätts nya rapport "Världens bästa djurskydd" jämför Sverige med andra länder. En jämförelse som avslöjar att Sverige inte ens klarar sig till prispallen"

http://www.djurensratt.se/portal/page/portal/djurens_ratt/sidor/varldens-basta-djurskydd

Nu skummade jag bara lite men reagerade på en sak.

katter hålls ofta enbart inomhus

Ska man verkligen släppa ut katter lösa i dagens trafikerade samhälle? En katt har mycket små möjligheter att lära sig trafikvett. Är det verkligen djurvänligt att släppa ut en katt om man bor i närheten av hårt trafikerade vägar? Är det då inte stor risk att katten blir påkörd och kanske får lida något oerhört innan den dör ensam och plågad i en buske bredvid vägen för den är för skadad för att släpa sig hem? Det tycker faktiskt inte jag är speciellt djurvänligt. Bor man på landet ja men många har inte den möjligheten.

Angående hästar och deras matsmältning och behov av långa ättider. Kontrollerar inspektörerna det? I ett par stall jag har vistats i har jag reagerat på att hästarnas stråfoder är slut redan vid 20-tiden på kvällen och inget mer serveras innan 7 på morgonen. Hästarna har stått på spån eller torv och har alltså ingenting att äta på elva timmar? Är det sund hästhållning? Det ena stallet kontrollerades av en inspektör som inte fann något att anmärka på?

Senast ändrad:

Burhöns skulle avskaffas, men det skedde inte, utan bara de har ett visst mått på buren och en pinne så är hönan glad och välmående?

Dom mår långt ifrån bra. Detta är ett av exemplena där man ger lättnader för industrin som går ut över djurens välbefinnande. Det finns hur många exempel på detta som helst. Ungtjurar i spaltboxar, slaktsvin på betonggolv med endast strö som sysselsättning några gånger om dagen. osv osv osv
Djurskyddslagen är inte enbart uppbyggt på djurens behov utan den är byggd utefter brukares förutsättningar att bedriva lönsam köttproduktion.

Därför ser vi oftare hårdare regler för sällskapsdjur och hästar. Dock satte sig ex ridsportsförbundet på tvären mot spiltförbudet och detta resulterade i lättnader i regleverket. Tänk då vilket tryck som finns från LRF / hushållningssällskapet, arla, milko, scan osv osv på produktionsdjurssidan.

Det finns dock problem med även frihöns. Höns går naturligt i små flockar på upp till kanske 20 individer. I ett lösdriftstall är utrymmena MYCKET begränade och det kanske finns 20 000 höns i en sektion. Detta ger stress och de kan inte i de kala utrymmena orientera sig. Att ha en halmbal och sånt lite här o var har visat sig skapa mindre stressbeteenden för då klarar de av att gruppera sig i mindre grupper och skapa en tryggare hemmamiljö. " vi som bor vid halmbalen" om en höna råkar gå en meter åt fel håll = 20 nya kompisar som inte känner dig.

Ett av problematiken man arbetar med. En halmbal är dyr, tar plats och ger mindre lönsamhet. Dvs ingen anvä'nder sig av det i praktiken förrutom den lilla människan med egenförsörjning av ägg :love:

Jag köper alla mina ägg från en kollega med ett 15 tal höns hemma :love:

katter hålls ofta enbart inomhus

Ska man verkligen släppa ut katter lösa i dagens trafikerade samhälle? En katt har mycket små möjligheter att lära sig trafikvett. Är det verkligen djurvänligt att släppa ut en katt om man bor i närheten av hårt trafikerade vägar? Är det då inte stor risk att katten blir påkörd och kanske får lida något oerhört innan den dör ensam och plågad i en buske bredvid vägen för den är för skadad för att släpa sig hem? Det tycker faktiskt inte jag är speciellt djurvänligt. Bor man på landet ja men många har inte den möjligheten.

finns inget rätt o fel på den frågan. Katter behöver mkt stimulans som naturen ofta ger helt gratis. Att vara ute går inta att jämföra med inne men det är alltid på bekostnad av ngt annat. Alla måste ta ställning till dom sakerna.

Ska min häst få sitt sociala behov tillgodosett= en viss skaderisk
Ska katten få vara utomhus= påkörningsrisk
Ska renen hållas lös= risk för ohälsa

Är det bättre att hålla dem utan risk men fattigare liv i ett inhängnat skyddat område. Detta beror nog på vem du frågar och det finns inget lätt svar. Jag ärt etologiutbildad så jag håller alltid min egna häst i flock. Jag är medveten om risken men tycker att värdet av hans ökade välfärd är värt risken. Den dagen han måste avlivas pga en skada kommer jag inte ångra mig för jag ser hur han trivs i flock och hur han vantrivs ensam. Om han var värd 500 000 kanske jag skulle se saken annorlunda, jag vet inte.

Mumin

Angående hästar och deras matsmältning och behov av långa ättider. Kontrollerar inspektörerna det? I ett par stall jag har vistats i har jag reagerat på att hästarnas stråfoder är slut redan vid 20-tiden på kvällen och inget mer serveras innan 7 på morgonen. Hästarna har stått på spån eller torv och har alltså ingenting att äta på elva timmar? Är det sund hästhållning? Det ena stallet kontrollerades av en inspektör som inte fann något att anmärka på?

Jag kontrollerar detta och det ordentligt :) Jag är dessutom en av hästansvariga så jag informerar de andras om att göra det också för att skapa likvärdiga kontroller, men precis som jag sa så är det människor som kontrollerar och saker missas, hurvida de missas på flit, inte flir, okunskap eller för att inspektören vill vara snäll kan jag inte svara på. Vårt yrke är mycket otacksamt. Om vi är hårda gör vi fel och är paragrafryttare, ger vi lättnader ja då är det dumt för det går ut över djuren. Går vi inte tillräckligt hårt fram är vi långsamma och går vi hårt fram är vi för hårda.

Jag har uträttat hur mkt som helst i min vardag, hjälpt tusentals djur. Man får aldrig en klapp på axeln utan det är skinn på näsan och att känna sig nöjd ed det man gör för djurens skull som gäller :love:

Sen arbetar vi med djur som aldrig får mat, hundar som ser ut som skelett, djur som svultit ihjäl, smutsiga djur med brännskador från gödsel osv osv. Man måste förstå att avvikelsen du nämnde i våran värld är ganska obetydlig egentligen men nog så viktig för djuret. Man måste hela tiden påminna sig själv om att sätta ribban högt då vi tenderar till att hela tiden sänka ribban eftersom vi ser så mkt vavård att ett normalt stall med enstaka problem framstår som rena rama himmelriket ;-)

Jag älskar mitt arbete

Senast ändrad:

Jag kontrollerar detta och det ordentligt :)

Bra men det görs ju tydligen inte av alla.

Själv har jag hästarna i flock på lösdrift, katter som får gå var de vill och de få gånger jag köper ägg är det från en liten hönsafarm med frigående höns.

Jag förstår det som så att du arbetar med djurskydd? Vad tycker då du om dessa boxdörrar med öppningsbara galler där hästen kan sticka ut huvudet och riskerar, om den blir skrämd, att slå nacken i en järnbalk som definitivt inte håller några minimått?

Senast ändrad:

Bra men det görs ju tydligen inte av alla.

Själv har jag hästarna i flock på lösdrift, katter som får gå var de vill och de få gånger jag köper ägg är det från en liten hönsafarm med frigående höns.

Jag förstår det som så att du arbetar med djurskydd? Vad tycker då du om dessa boxdörrar med öppningsbara galler där hästen kan sticka ut huvudet och riskerar, om den blir skrämd, att slå nacken i en järnbalk som definitivt inte håller några minimått?

Personligen eller som tjänsteman :angel:

Jag gillar inte boxar alls!

Det är tillåtet enligt lag

Organistaionen Djurens rätt saknar trovärdighet, därför behövs andra källor.

Neutrala källor :devil:

Mina katter kan gå ut och sedan vara borta ett par dagar, speciellt den ene. Hur förklarar jag för honom att han måste komma hem varje dag så att jag kan kolla honom ;)

Det jag inte kan begripa är hur boxdörrar med öppningsbara galler och en järnbalk, som ofta är lägre än 2,20, över öppningen kan vara tillåtna när balkar inne i boxen inte godkänns om de är för låga? Det är ju en ännu större skaderisk för hästen dessa boxdörrar?

Den här rapporten tycker jag faktiskt inte saknar trovärdighet även fast jag förstår vad du syftar till. Men det är svårt att spegla lagstiftning på ett annat sätt än lagstiftning. Dom jämför vad som är lagligt i sverige i jämförelse med andra länder. Jag tycker inte att sveriea har det bästa djurskyddet i världen. Men visst är det bättre på många fronter än ex italien, spanien etc. Men precis som det står har andra länder gått förbi oss i utvecklingen i vissa sakfrågor. Ex minknäringen som får mig personligen att kräkas :eek:
Vilda odomestikerade djur med oerhört stora behov av rörelse i minimala burar utan sysselsättning. :cool:

Läs rapportens källhänvisningar om du inte vill läsa rapporten.

Det är dessutom flera tidigare kurskamrater till mig med vetenskaplig utbildning i djuretik, djurvälfärd och djurskyddslagstiftning som skrivit den och ingen av dem är någon radikal militant person ;-)

Mumin

Senast ändrad:

Mina katter kan gå ut och sedan vara borta ett par dagar, speciellt den ene. Hur förklarar jag för honom att han måste komma hem varje dag så att jag kan kolla honom ;)

Ja jag har försökt att förklara det också för mina när jag inte sett dom på ett par dagar. Men det går liksom inte hem alltså bryter jag mot djurskyddsklagen då eller? Om mina katter ska ha tillsyn minst två gånger om dagen får jag lov att stänga in dom men då är jag också en djurplågare? moment 22?

Haha. Om du tagit ditt ägaransvar och kastrerat katten och ger han mat regelbundet så tror jag knappast någon kommer kräva tillsyn två ggr dagligen av dig ;-) Men om du håller han inspärrad i en lägenhet ska detta gälla. Man får se till hållandeformen och förutsättningarna.

Mumin

Haha. Om du tagit ditt ägaransvar och kastrerat katten och ger han mat regelbundet så tror jag knappast någon kommer kräva tillsyn två ggr dagligen av dig ;-) Men om du håller han inspärrad i en lägenhet ska detta gälla. Man får se till hållandeformen och förutsättningarna.

Mumin

Men mina katter är kastrerade allihop, två honor och hankatten och får mat regelbundet de kommer inte hem dagligen i alla fall? Inte så jag alltid ser dom i alla fall, om de kommer miss i natten vet jag ju inte

Senast ändrad:

Usch, organisationer som Djurens rätt ger mig kalla kårar! :crazy:
De tycker så jädrans mycket om olika djurslag, sen är det fler än en gång som de som tycker inte ens KAN djurslaget i fråga!

Minns tex när tidningen Ridsport intervjuade en skock aktivister. Ett par av dem ansåg att det var ok att rida hästar (de andra ansåg det inte ok), och då tyckte de två att om man red på "rätt sätt" så var det helt ok och inte djurplågeri att rida. Givetvis red de två på "rätt sätt". Men när de ombads förklara hur man red på rätt sätt, då kunde de inte det! Hur sjutton kan någon inbilla sig att sådana människor då vet hur djur ska behandlas för att inte fara illa? :confused: När de inte ens kan redovisa HUR DE SJÄLVA gör! :mad:

Nä måtte jag inte få någon djurrättsaktivist i min väg, för då får jag väl hästen utsläppt ur stallet på natten för att den "vill vara fri" och sådant!

Och angående att det skulle vara djurplågeri att ha innekatt så har jag en sådan! Våran katt får gå ut när hon vill, hon går inte ut! Max att hon en fin sommardag går ut på gården, i övrigt står ytterdörren öppen och katten vägrar gå ut! Så om katten har otur kommer en "snäll" djurrättsaktivist att göra så att vi måste kasta ut henne och stänga ytterdörren! De gånger hon är ute och vi stänger ytterdörren vrålar hon besinningslöst och vill in! Och så har katten alltid varit! Så måtte "snälla djurrättsaktivister" inte hitta våran katt heller!

:bow::bow: och blir lite rädd när myndighetspersoner hänvisar till organisationens material.

I ett inlägg längre fram gillas inte boxar heller - och ligghallar är inte heller bra enligt andra. Samtidigt säger väl lagens grundstomme att djur ska hållas så att de får bete sig naturligt - eller? Sen vore det kul att se länk till att hundhus ska vara helt isolerade...

Sen - övergångsregler etc hur är det med det?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 133
Senast: soom
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 524
Senast: Calmiche
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 250
Senast: Dimmoln
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 354
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar