Vevar med frambenen

D

Dam

Hej! Har haft min extremt svårlastade häst på lastkurs hos NH-tränare en vecka i somras. Kan nu lasta henne själv och köra, UNDERBAR känsla. Försöker köra ett par gånger i veckan ”bara för att”. Det går bättre och bättre. Själva lastningen är inget problem, på vägen bort är hon lugn och fin. MEN så, när vi ska åka hem börjar hon när hon kommit in i transporten... Veva i luften med frambenen. Slå med frambenen. Det är bara tyst i släpet när hon byter ben om man säger så.
NH-tränaren menar att det är rutin som gäller och jag håller med. Men, har någon här någon annan idé hur man kan få henne att sluta? risken är ju stor att hon gör sig illa och att transporten så småningom trasar sönder.

någon som har ngn teori om varför detta bara inträffar på hemväg?

Tacksam för tips och erfarenheter. Kan tillägga att hon vevar med frambenen i andra situationer där hon blir nervös. Exempelvis om hon står uppställd på gången och spattar för saker... Det är hennes sätt att visa obehag och osäkerhet så att säga, eller vad tror ni?
:bow:

Sv: Vevar med frambenen

Oj, 39 visningar och ingen som har ngn fundering kring detta? Ingen som ens stött på en häst med liknande störning, dvs vev med framhovarna när de blir spända?

puttar upp en gång i alla fall...

Kan det vara så att när hon blir lastad hemma så är hon lugn och trygg, men när hon blir lastad på okända ställen är hon mer osäker? Så är det iaf med min valack, även om han inte gör som din häst. De är inte medvetna om att man ska hem just, utan det är nog att de är lite mer stressiga på det okända stället.

Vi hade en som hoppade och stampade mkt med frambenen för ett par år sedan. Vi "löste" det genom att binda henne kort då hon liksom småstegrade och stampade ner frambenen.

Jag tror att du skulle kunna vinna på att lastträna mer på bortaplan. Far iväg någonstans och sätt igång att träna, lugnt och sansat, av och på, beröm, låt henne stå inne utan att stänga och åka. Backa ut, låt henne vila, träna igen. Kan ju hända att du är mer spänd när ni lastar på bortaplan också? Det smittar ju..

Lycka till!

Tack för ditt svar!
Absolut är det så att hon är mer spänd på bortaplan. Men inte alls svår att lasta eller stissig så det märks så mycket. Mer uppmärksam på omgivningarna bara.
Men, bra tips, att åka bort och lastöva är riktigt nyttigt. Hittills har vi mest kört hemifrån till träning/tävling och då är det ju tuta och köra som gäller när man ska hem, om du förstår hur jag menar. Men, efter träning, kan man ju faktiskt ta det lite lugnare och ge henne ett par på och avstigningar innan man kör.

tackar!

Kan hon bara vara kissnödig?

Hungrig?

Törstig?

Kissnödigheten är inte ovanligt att de blir "besvärliga" av. Somliga hästar kissar inte gärna på släp. Somliga måste man ta med strö till så de kan kissa på plats i en box då de inte ens kissar i box om det är för lite strö (enligt dem alltså).

Min häst vevar ibland med frambenen om han verkligen inte gillar en situation och inte kan påverka den så mycket. Skulle tippa att ditt sto är lite nervös och tycker att läget inte är helt kanon.

har haft några som kunnat skrapa rätt friskt antingen vid stress eller vid otålighet (som innan maten kommer i krubban)

:idea: Alltså, det där är fullt möjligt. Att hon är kissnödig alltså. Jag är noggrann med att alltid låta henne kissa när hon kommer in från hagen före ridtur/iväg körning. Hon kissar ALLTID det första hon gör när hon kommer in.

Mycket möjligt att hon hunnit bli kissnödig igen efter träningspasset. Har spån i transporten men tvivlar på att hon gör ifrån sig där med skvätt och allt annat runtomkring.

MEN, jag kan ju inte förutsätta att det finns "kissbox" på alla ställen man åker till. Så hur gör man då då?

Vi bruker inte ha hö i släpet. Men vi har en som blev orolig och vevade med benen under färd. Vi satte in hösegel, och då blev han lugn.

Norrland

Jag har faktiskt inte hängt in ngt hö över huvud taget. Är rädd att hon ska fastna eftersom hon vevar.
Kan hon inte det i hösegel?

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 808
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 504
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 433
Senast: Solstig
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 739
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka