Vettig loksele?

Druvan

Trådstartare
Är denna typen av sele vettig? Letar efter en sele till min största häst. Min nuvarande armesele är för liten (alla remmarna är för korta) och dessutom frunktansvärt tung och klumpig (är tvungen att hämta sambon vid selning)... :crazy: Selen på bilden verkar vara en nättare variant av loksele (?).

loksele.jpg

Sv: Vettig loksele?

Fast om armeselen är för liten, så torde väl den där vara ännu mindre? ;)
Lättare absolut, sen hur dom är är väl som vanligt beroende på vad man ska ha dom till :)

skogstomten skrev:
Fast om armeselen är för liten, så torde väl den där vara ännu mindre? ;)
:)

Hur menar du då? :) Armeselen är kraftig, klumpig och tung, men dess lokor är väldigt korta och raka jämfört med denna selen..

Druvan skrev:
Hur menar du då? :) Armeselen är kraftig, klumpig och tung, men dess lokor är väldigt korta och raka jämfört med denna selen..
:rofl: jag uttrycker mig ju så suveränt.
Nä, det var väl bara fördomsfullt jag uttalade mig skulle jag tro.
Men jag har bara stött på armeselar som är lite större men väldigt ställbara (och jobbigt tunga tur man har små hästar :angel: ).
Sån som du har på bilden har jag bara stötta på i "mindre" format ,
kanske jämförbara med min stl 3 Tärnsjöloksele.
Men om selen på bilden passar så varför inte?
Jag har iof ingen erfarenhet at däckelputor i trä, men det kanske fungerar eller så har man något underlägg.

Asch jag bara yrar, strunt i ett, ska gå ut och mocka skit ihagen istället. :D

Mät på hästen hur långa gjordarna (omfånget) och ryggstycke (manke-svansrot) ska vara samt vilken tum (") på loken så får du ju en passande sele :idea:!
Bilden säger inte så mkt, tycker den verkar vara en mindre modell.
Hur stor är din häst? Ras? Bild?

Och nej, kul är det inte att sela med 18 kg tung sele endast för att ta en liten körtur :D
Har själv bara "arbetselar" till stor häst vilket är lite bökigt :smirk:

Fransk brösta o bröstsele? :idea:

/Lisa

Senast ändrad:

skulle tro att selen på bilden är lite av en "finsele". är väl tänkt att passa för körningen till kyrkan eller in till staden m.m på den "gamla" tiden. arbetsselen är ju mer tänkt för gårdsarbetet och att jobba i skogen och behöver alltså vara odentligt kraftig och har stora anläggningsytor för att öka hästens komfort.

Vet inte hur bra respektive sele är, men skulle tro att finselen funkar riktigt bra om man vill ut längs vägarna och köra, är väl om inte annat mycet lättare och trevligare att hantera. kanske lite mindre lämplig om man vill testa dra fram lite timmer eller plöja upp ett potatisland eller liknande :-)

en sådan sele har vi och andvänder hemma och det fungerar mycket bra. tycker också att däckeln är väldigt fin, men tror nog inte att det just är en fin sele.

Ring elller maila dom och fråga hur långa lokorna är elller vad det är för tum på dom. Jag gjorde det och den ser större ut än vad den är.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
4 218
Senast: JennyLz
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 685
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka