Exakt så! Den där skritten var vår eviga akilleshäl. Kort och saknade bjudning. Ga ok att göra typ bakdelsvändningar i, men ökad skritt... mardröm varje gång. Och så dyrt med koff 2 om man råkade driva bara lite för mkt så att det blev taktmiss.@SaraMara Jag tror jag fattar vad du menar.
Det blir liksom lite enklare om hästen har tex en 8-mässig skritt bla. (Heddan marscherar alltid glatt och villigt..men något kort.. betyg 6, 6,5 eller ibland 7 om domaren känner sig positiv. Och så klart med koff 2 )
Om hästen har 8-mässiga grundgångarter halkar man ändå oftast ner på 7 pga allt som envisas att inträffa när man tävlar.
Har hästen 7-mässiga gångarter halkar man ner på 6 för samma skit o då är man långt ner i placeringslistan oftast.
Avundas inte er som letar ny häst. Heddan är underbar att rida varje dag. Unghästen blir det förhoppningsvis men ibland undrar jag hur länge man ska behöva känna ett lätt illamående när man ska sitta upp och lite snabbt tänka..is today the day that I am going to die..?
Jag har inte bestämt mig för att köpa, men är sugen, hittar min vana trogen dock mest riktiga ungisar och är kluven till om jag pallar att köra hela det rejset igen...