Fast att få en 8 eller ens en 9:a på unghästbedömningar är ju långt ifrån samma sak som att få ett högt gångartsbetyg på tävling. Diplom och klass 1 är inte helt ovanligt, 8: or på gångerarter på tävling ser man däremot sällan. Jag har aldrig tävlat stora klasser, men jag skriver mycket protokoll, allt från programridningar upp till GP, så jag tycker mig ändå ha ganska bra förståelse för de siffror som döms.
Jag har flera gånger tävlat i lätt klass mot regionens svårklassryttare när de kommer med sina nya unghästar. Ofta får de väldigt fina procent, och helt rättvist. De rider fantastiskt och deras hästar är värda 7.5-8 bara de inte gör någon miss. Ibland vinner de, ibland utgår de, för det är ofta en hel del nerv i de unga hästarna. Klart det är kul att ha den fina hästen och höga poäng så fort man inte gör fel, men det är ju ändå en väldigt kort period i en sån hästs karriär som man rider lätt klass. I MsV blir det direkt mer utjämnat. Då rider jag hellre konsekvent på 65% i LB och LA, och har en häst som inte exploderar för att någon rör sig på läktaren.
Vi arrangerade lag-SM i somras. Tittade snabbt igenom lagklasserna (där man väl ändå får säga att några av Sveriges bästa amatörryttare rider, plus några proffs) och såg att INGET ekipage hade fått högre än 7.5 på gångarterna av någon domare i lagklassen MsvA:1. Inte ens Emelie Nyeröds Floppy Disc, som man ju får säga är en av de absolut bästa i sin årgång.