Svarar på det fetade: Därför att det är min Instagram, inte mitt liv. Jag har aldrig förstått varför folk gör den kopplingen. Jag tycker inte alls det är höga krav att ställa på vuxna människor att förstå att vad en person selektivt väljer att dela med sig av i sociala medier inte behöver spegla hela dennes liv, jag tycker snarare att det är ett fullt rimligt krav att ställa på människor. Likväl som att förstå att allt man läser på nätet inte behöver vara sant och att tragedier sker i människors liv utan att du kommer få reda på det via deras sociala media kanaler. Följer man exempelvis influencers så måste man förstå att det är arrangerade fotograferingar och marknadsföring, inte någon med ett perfekt liv som råkar ha en mobilkamera tillgänglig.
Att livet pågår med slabbig gröt, dammtussar, vardagslunk och motgångar är något jag antar om alla människor. Oavsett om det är Per Andersson i Motala, fitness-influencers på Insta eller Beyoncé (nåväl, med lite olika upplägg på det då säkerligen..) På den tiden vi hade fysiska fotoalbum så var det också semesterbilder, bröllopsbilder mm. Inte vardagslunk.
Och ja, jag tror också miljön på sociala medier skulle bli bättre om vi varierade oss mer. Jag försöker som sagt själv tänka på vilken uppfattning jag ger folk.