Sv: Veterinärernas hjärtefrågor
Är det en kontaktannons!?!?
Fore your eys only.
Är det en kontaktannons!?!?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fore your eys only.
Hästvård bör man således inte besöka eftersom det enbart verkar "behandla" sjuka hästar med inlägg från andra användare med samma sjuka problem.
Trist för jag trodde dom som har sjuka hästar ville få kunskap om hur en sjuk häst ska bli frisk likväl kunskapen om hur man undviker att en f.d. frisk häst inte ska bli sjuk p.g.a. okunskap, inte söka empati.
Ville bara poängtera att det finns FLER underforum, där förebyggande hästvård faktiskt diskuteras. Sa därmed inte att förebyggande hästvård INTE kan diskuteras under Hästvård. Men se bettysmattes inlägg där hon citerade vad som enligt skaparen av detta forum ska/kan diskuteras under Hästvård.
En del trådar och ämnen hamnar mellan två stolar, en del flyttas andra får ligga kvar. Tror inte någon blivit bannad för att ha lagt en tråd fel.
Men var ska man lägga frågor om sjuka hästar tycker du då? Eller det ska man inte prata om alls?
Till Alla: Så ni förknippar hästvård med sjuka hästar
Det gör i alla fall inte jag och om nu Hästvård ska förknippas med diverse krämpor och problem så borde hästvård döpas om till hästskliniken.
För mig betyder hästvård hur man vårdar sin häst för att den ska må bra och vara frisk.
Till kenneth: Du har inga svårlastade hästar och har aldrig haft. Du verkar heller inte ha ngt intresse att svara folk med svårlastade hästar hur du gör men det kanske skulle bidra med lite mera kunskap och ideer till den som skriver om sina problem.[/B]
Jag läser gärna Ridsport och är prenumerant, utöver detta håller jag med dig, och jag resonerar likadant.
skulle aldrig få för mig att använda internet primärt för att vägleda mig i min hästhållning.
Tycker ditt resonemang är sunt.
mackan;12961769. skulle aldrig få för mig att använda internet primärt för att vägleda mig i min hästhållning. [/QUOTE skrev:Det håller jag helt med dig om.
Man kan ju undra egentligen hur många av oss här som verkligen gör det. Jag är medveten om att jag har skrivt ett antal inlägg om sjuka fånghästar. Där tycker jag att diskussionerna om rehabilitering har varit bra. Man kan inte fråga veterinären om precis allting och dessutom får man olika svar av olika veterinärer och en del saker går det faktiskt att läsa sig till, är medveten om att ts i denna tråd inte håller med mig.
Jag vet vilka jag ska fråga om jag undrar om ngt som gäller sjuka hästar.
skulle aldrig få för mig att använda internet primärt för att vägleda mig i min hästhållning.
Till Alla: Så ni förknippar hästvård med sjuka hästar
Det gör i alla fall inte jag och om nu Hästvård ska förknippas med diverse krämpor och problem så borde hästvård döpas om till hästskliniken.
För mig betyder hästvård hur man vårdar sin häst för att den ska må bra och vara frisk.
Till kenneth: Du har inga svårlastade hästar och har aldrig haft. Du verkar heller inte ha ngt intresse att svara folk med svårlastade hästar hur du gör men det kanske skulle bidra med lite mera kunskap och ideer till den som skriver om sina problem.
Hur ska kunskap kunna spridas på ett forum om dom med kunskap inte är intresserade av att läsa och svara i trådar där ngn har problem och endast dom med samma problem svarar med sina okunskaper. Påminner om när en blind leder en annan blind.
P.S. Artikeln som sådan behöver inte läsas i sin helhet utan det räcker med att man tar del av citatet jag hänvisade till för där framgår hela frågeställningen som både jag och tydligen B.R. anser värt att studera.
Vet Bengt Roneus skrev bl.a. Citat: Vissa hästägare tycks ofta ha skadade hästar medan andras för det mesta är friska. Vad gör den vars hästar är friska??
Det kan vara värt att studera.
Till CB Jack, jag vet inte hur jag ska hjälpa folk med svårlastade hästar för skadan är ju redan skedd!! En fölunge eller unghäst som aldrig blivit lastad förut har inga som helst förutfattade meningar om varför han/hon inte vill gå på. Den är nyfiken och om man har hästens förtroende och ledarskap så är det aldrig ett problem. En häst som däremot varit med om stress och ångest i samband med lastning eller åkning kommer att vara svår att lasta just pga av detta. Så om man köper en häst med "spöken i garderoben" så kan det vara lite knöligare att få den att tycka att åka transport är OK.
...
Har ni koll på Hans Dellings projekt med utdömda hästar? ...
[/QUOTE]Kan f.ö säga att jag köpte Boaboots till hästen istället för att ta till en massa huskurer som det skrivs om på nätet ;-0 Spekulera om vad som funkar kan man göra på nätpoker och inget jag laborerar med
Som mitt ex, skulle jag frågat den vet vi tar ut för enklare saker till stallet, tyckte självklart att alla ska avmaskas om en har mask, de går ju i samma hagar. Hade jag inte samtidigt hängt här och nyfiket kikat i avmaskningstrådar och blivit visad nyare forskningsrapporter, rön och lite kritiskt tänkande, ja, då hade jag avmaskat mina hej vilt. Jo, jag litar faktiskt mer på tex Madick i de här frågorna, trots att hon är en "simpel" användare på Buke, än jag litar på någon vet jag har i min närhet (och de är ganska många).
Så vem säger att de personer man har runt sig irl kan bäst? Och vem har sagt att de flesta som ber om råd här, gör det primärt?
Nej, man behöver ju inte spekulera och laborera med egenpåhittade huskurer. Man kan ju tex delge vad veterinärer eller hovslagare sagt i en liknande situation. Då blir det intressant på ett sånt här forum tycker jag.
Till CB Jack, jag vet inte hur jag ska hjälpa folk med svårlastade hästar för skadan är ju redan skedd!! En fölunge eller unghäst som aldrig blivit lastad förut har inga som helst förutfattade meningar om varför han/hon inte vill gå på. Den är nyfiken och om man har hästens förtroende och ledarskap så är det aldrig ett problem. En häst som däremot varit med om stress och ångest i samband med lastning eller åkning kommer att vara svår att lasta just pga av detta. Så om man köper en häst med "spöken i garderoben" så kan det vara lite knöligare att få den att tycka att åka transport är OK.