Sv: Veterinärernas hjärtefrågor
Till
Alla: Så ni förknippar hästvård med sjuka hästar
Det gör i alla fall inte jag och om nu Hästvård ska förknippas med diverse krämpor och problem så borde hästvård döpas om till hästskliniken.
För mig betyder hästvård hur man vårdar sin häst för att den ska må bra och vara frisk.
Hur ska kunskap kunna spridas på ett forum om dom med kunskap inte är intresserade av att läsa och svara i trådar där ngn har problem och endast dom med samma problem svarar med sina okunskaper. Påminner om när en blind leder en annan blind.
Så är det ofta ja. Men mindre på hästvård än på andra ställen, mycket tack vare dig tant Ester P Lundin och Helena Handberg, och säkert fler som jag inte har koll på deras nick på rak arm. Problemet är att TS ofta vill ha en väg som bekräftar dem, än att söka verklig kunskap - för är det kunskap man vill ha - varför söka det på ett internetforum . Ja det finns unik kunskap här - men den får man ju som bonus och med lite tur- det är ju inte vardag direkt. Expertpanelen är inte alltid närvarande eller på humör
P.S. Artikeln som sådan behöver inte läsas i sin helhet utan det räcker med att man tar del av citatet jag hänvisade till för där framgår hela frågeställningen som både jag och tydligen B.R. anser värt att studera.
Vet Bengt Roneus skrev bl.a. Citat: Vissa hästägare tycks ofta ha skadade hästar medan andras för det mesta är friska. Vad gör den vars hästar är friska??
Det kan vara värt att studera.
Men jag säger igen - folk vill inte veta, i regel, buke går ut på helt andra saker där det är både tuppfäktning och pajkastning på dagordningen
Många här har så låg baskunskap att de inte kan skilja på inlägg från proffs och självutnämnda experter. Skillnaden för mig är glasklar - proffset klarar av att lyssna oxå, medan den självutnämnda experten alltid vet bäst....
Mina hästar får jag hindra att gå in i transporten, mina hästar upplevs lätta att ha att göra med av veterinärer och andra, men folk vill inte bli duktiga med häst - de vill ha en quick fix. de väljer NH hellre än inlärningspsykologi. Eller så kan de själva egentligen, de bara råkade skapa en tråd.
Ingen vill veta egentligen ( fel av mig; få vill veta)
Få vill veta hur hästar fungerar - de vill få bekäftat, hur de själva
anser att hästar fungerar
Ffa vill de ha bekräftat hur bra de själva är, hur bra deras ridning är, hur bra deras hästållning är.
Samma med Dressyr, jag har en smal nisch där som är mitt kompetensområde Biomekanik, men eftersom "det blir som det blir" så svarar jag sällan i trådar. Utan folk tar det via pm istället
Här på buke söks inte kunskap i första hand - utan bekräftelse, och en viss verksamhet som liknar det som sker i en hästhage...
Och så blir en del så provocerade av andras kunskap att de jagar bort de med kompetens härifrån, det har hänt här på Hästvård