Veterinärernas hjärtefrågor

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Veterinärernas hjärtefrågor

Underbart inlägg! :bow:

Personligen tror jag att många hästar som rids i total "o-form" klarar sig bättre än de som trycks ihop i någon sorts pseudoform. I "o-form" - hästen får gå som den will - har hästen trots allt en naturlig balans, äwen om den inte arbetar nå widare med ryggen. I den felaktiga formen har man beröwat hästen dess "balans" utan att ersätta den med något bättre
Detta håller jag verkligen med om!

Och war är fisken?? Och wad står det på den lilla dassdörrsskylten?

Undrar jag med!!:rofl::rofl:
Det byts hela tiden, -jag blir helt yr.

det var lite det jag syftade på. min häst har haft mugg EN vinter - den vintern jag inte orkade spola benen.....

dvs det finns inte en facit som är bäst för alla hästar.=)

Jag hör till den skaran som den sista tiden har haft klippkort på kliniken. Sedan april har min Lillan haft följande diagnoser :

* rotspetsabcess
Vilket krävt upprepade klinikbesök, först behandling med hippotrim, sedan med penicillin.(vilket hon reagerade på, se nästa diagnos) I somras åkte vi över halva landet för att rotfylla den skadade tanden.
Enligt tandläkaren där beror skadan troligast på att hon har fått ett slag på underkäken. Den svullnad som då blivit har sedan troligen påverkat rotens blodförsörjning, och den har helt enkelt dött.
Möjligen, eventuellt kunde skadan på roten ha minskat något om hon hade satts in på antiinflammatoriskt direkt efter skadan, men troligtvis inte.
Hur skulle jag som djurägare förhindrat detta ? Tips emottages gärna !

*sårskador
På dag 9 av penicillin-kur (se ovanstående diagnos) reagerar Lillan kraftigt efter sprutan. Jag har sprutat enligt alla konstens regler, aspirerat, stuckit om efter halva mängden, aspirerat igen. Inget blod på kanyl eller i sprutan, men pållen vinglar runt i boxen, kastar sig mot väggarna osv.
Jag sprutade i boxen, så det skall väl minska skaderisken ?
Inte då. Min Lillan lyckas på något sätt få in ena framhoven mellan boxdörr och tröskel, och fastnar där. Det blev rätt rejäla skador innan vi fick loss henne.
Jag har kikat på boxdörren både före och efter och begriper inte riktigt hur hon fick in en hov där, men helt klart gick det ju.
Ena såret efter detta såg djupt ut, så jag ringde ut distriktsveterinär.(självklart hände detta på helgen) Han kikar lite snabbt "Neejdå, det behöver inte sys.
På måndagens hade pålle återbesök på kliniken, och det första veterinären säger när hon ser såret är "det borde ha sytts". Vad skulle jag gjort ? Tvingat distriktarn att sy ? Tror inte det.
Återigen, snälla, hur förhindrar man sånt här ?

*hov-keratom
I början av augusti blev Lillan halt. Detta visade sig sedan vara ett hov-keratom vilket tryckt upp en spricka vilket lett till multipla hovbölder. Liggande operation där de tog bort en del av kronranden samt hovväggen nedanför, in till kötthoven. Lång konvalecens, vi är inne på månad 4 nu.
Jag har hovslagare till Lillan var 6:e vecka, och han är både utbildad och intresserad.
Men förslag på hur man undviker hovkeratom mottages gärna !

*akut lymfangit
En dag kom Lillan in från sin sjukhage, halt och svullen i ett bakben. Akut klinikbesök, där diagnosen till sist blev akut lymfangit. Hennes sjukhage är ca 6x8 meter och helt platt, jag vet inte riktigt hur denna skada kunde ha undvikits (boxarrest kanske?) men om någon har förslag, så vill jag jag gärna höra dem !

*hovböld
Vid senaste klinikbesöket hittar man en gigantisk hovböld i en bakhov. Detta tar jag delvis åt mig av, Lillan har inte gått barfota sedan hon var unghäst, men när hon nu har vilat så länge har hon fått gå utan skor bak. Tydligen klarade hon inte detta, utan det har blivit en böld. Hon har självklart blivit verkad var 6:e vecka iaf, utav utbildad hovslagare.
Jag måste vara en dålig hästägare som inte förstår att pållen behöver skor bak när hon vilar ! (att bakskorna plockades bort i samråd med både veterinär och hovis spelar väl ingen roll?)

Om/ när ni nu orkat ta er igenom ovanstående, så vill jag gärna veta hur jag skulle ha kunnat förebygga det här ?
Någon med friska hästar som kan/ vill svara ?

Min häst har aldrig varit skadad lr halt !Jag ger honom bra mat, ,bra hagar (gräs ),bra häst kompisar,regelbunden ridning och träning(benskydd när det behövs)passande sadlar och övrig utrustning,duktig utbildad hovslagare och han avmaskas,vaccineras regelbundet...sen har han bra extriör (bra avel)samt änglavakt...

Varför är det så få användare med friska hästar som på hästvård skriver hur dom gör.??

Varför är det så många användare med sjuka hästar som på hästvård söker hjälp??

Och slutligen, varför svarar aldrig en användare med friska hästar hur dom gör till en användare med sjuka hästar??
Så hoppas främst ni med friska hästar kan bidra med lite hjälp i denna debattfråga hur ni gör för att ha friska individer.:laugh:
jag tror manhänger här närmaniten mår så bra efterson hästen ä rsjuk

När hästen är frisk har man inget behov

Jag som liksom du är hovis har ju grubblat i många år varför hästarna inte mår bra. och jag har frågat alla jag mött med häst som profession och de är lika bekymrade de

det kan man se om man orkar läsa förordet i vilken hästbehandlar bok som helt

I alla fall

Hästhälsa är balans i skoning i utfordning i ridning i hantering

Svårare än så är det inte

Sedan rår man inte över allt - det är en annan sak

Varför jag inget säger - för att ingen vill veta:devil:

Folk vill bara strykas medhårs och få bekräftelse - annars säger de upp bekantskapen :rofl:

Byter hovis, eller veterinär, eller tränare eller whatever

SUCK

och det skulle ju inte spela ngn roll om det inte var en hel del hästar som for illa; riktigt illa, av så enkla saker som en dåligt passande sadel tex

Det kanske är väldigt svårt att skriva hur man håller en häst frisk? Oftast tror jag knappast att man vet hur man gör, och det man gör för att hålla sina hästar friska kan ju vara precis det som andra, med sjuka hästar, gör...

Jag tror tvärtom att det finns väldigt mycket man kan göra för att hålla en häst frisk. En bra hovvård, utrustning som passar, anpassa belastningen efter vad hästen klarar av, en genomtänkt foderstat, tänka på säkerheten vid hantering, massage/stretch osv. Detta är för mig friskvård dvs man gör det i förebyggande syfte och med det kan man komma långt. Sen kan man naturligtvis aldrig helgardera sig från ren otur. Jag tar ju själv en kalkylerad risk som släpper min häst i en stor hage tillsammans med andra hästar. Där kan det hända mycket men jag anser att fördelarna är större än risken så det får jag leva med.

Varför jag inget säger - för att ingen vill veta:devil:

Folk vill bara strykas medhårs och få bekräftelse - annars säger de upp bekantskapen :rofl:

Byter hovis, eller veterinär, eller tränare eller whatever

Fast det där är väl en sanning med modifikation? Jag tog verkligen åt mig när min fd hovis sa att min häst var alldeles för tjock, och att hon behövde banta, men jag tog knappast åt mig av hans råd dock. Han tyckte ju att min haflinger av d-ponny storlek skulle äta 2 kg hö/dygn, och det är ju inte ens en rimligt på djurskyddsnivå :crazy:. Han missade också totalt den allvarliga fång som min häst hade, vilket även en hemmaveterinär gjorde så det kanske inte är så mycket att orda om i och för sig.

Jag ser så mycket "konstigt" i hästväg, och då förstår jag inte riktigt varför de klarar sig och inte jag... Ett exempel: Varje morgon på väg till jobbet har jag nu i flera månader kört förbi en gård där det går tre shettisar i en hage. Shettisarna går ute jämt, och jag har sett dem äta frostgräs många gånger. Så vitt jag ser har de varken fång eller kolik. Staketet består av flera rader taggtråd. Var och varannan gång när jag kör förbi står någon av hästarna med huvudet mellan trådarna och äter gräs på andra sidan. Horribelt! Men de lever och har hälsan...:crazy:

Ytterligare ett exempel: På gården där jag köper mitt hö finns tre hästar. Den ena är ett stort kallblod av något slag. Idag slogs jag av hur fruktansvärt fet den är och vilken "späcknacke" den har. När vi diskuterade grässorter för några månader sedan uttryckte jag att det var jättebra att det inte var rajgräs i deras hö, eftersom jag har förstått att det inte rekommenderas till hästar i riskzonen för fång pga att det ofta lagrar mycket socker. De såg helt oförstående och väldigt skeptiska ut. Men trots allt ser deras hästar rätt så hälsosamma ut, än så länge i alla fall.

En person med en frisk häst är sällan intresserad av trådar som handlar om sjuka hästar. T.ex, jag är inte intresserad av att läsa trådar om svårlastade hästar endast av den anledningen att jag aldrig haft en häst som varit svår att lasta. Det betyder två saker, dels så gör jag antagligen helt rätt när jag lär hästen att lastas så jag får aldrig några problem, dels så skulle jag inte kunna hjälpa någon med lastproblem för jag har aldrig haft det problemet så jag vet inte hur man gör med en svårlastad häst. Det måste ju vara samma sak med en sjuk häst.

Till Alla: Så ni förknippar hästvård med sjuka hästar:confused:

Det gör i alla fall inte jag och om nu Hästvård ska förknippas med diverse krämpor och problem så borde hästvård döpas om till hästskliniken.

För mig betyder hästvård hur man vårdar sin häst för att den ska må bra och vara frisk.;)

Till kenneth: Du har inga svårlastade hästar och har aldrig haft. Du verkar heller inte ha ngt intresse att svara folk med svårlastade hästar hur du gör men det kanske skulle bidra med lite mera kunskap och ideer till den som skriver om sina problem.

Hur ska kunskap kunna spridas på ett forum om dom med kunskap inte är intresserade av att läsa och svara i trådar där ngn har problem och endast dom med samma problem svarar med sina okunskaper. Påminner om när en blind leder en annan blind.:confused:

P.S. Artikeln som sådan behöver inte läsas i sin helhet utan det räcker med att man tar del av citatet jag hänvisade till för där framgår hela frågeställningen som både jag och tydligen B.R. anser värt att studera.

Vet Bengt Roneus skrev bl.a. Citat: Vissa hästägare tycks ofta ha skadade hästar medan andras för det mesta är friska. Vad gör den vars hästar är friska??

Det kan vara värt att studera.

Ordet hästvård förknippar jag väl inte med sjuka hästar direkt, däremot forumet hästvård. Och det är väl för att det står så här i beskrivningen:

"Hästvård Om enklare vård av häst samt diskussioner om sjukdom och skada på häst. Tillkalla i första hand veterinär om din häst är dålig".

Ordet hästvård förknippar jag väl inte med sjuka hästar direkt, däremot forumet hästvård. Och det är väl för att det står så här i beskrivningen:

"Hästvård Om enklare vård av häst samt diskussioner om sjukdom och skada på häst. Tillkalla i första hand veterinär om din häst är dålig".

Precis.

För träningsupplägg, balanserad foderstat, gott avelsarbete, säker hästhållning osv, dvs förebyggande hästvård, diskuteras på andra underforum såsom Foder, Hoppning/dressyr osv, Hästhantering, Avel, Hästverksamhet osv.

Kanske kika in på dessa forum och delge dina kunskaper om hur man ska hålla sina hästar friska? :laugh:

Det gör i alla fall inte jag och om nu Hästvård ska förknippas med diverse krämpor och problem så borde hästvård döpas om till hästskliniken.

För mig betyder hästvård hur man vårdar sin häst för att den ska må bra och vara frisk.;)

Hur ska kunskap kunna spridas på ett forum om dom med kunskap inte är intresserade av att läsa och svara i trådar där ngn har problem och endast dom med samma problem svarar med sina okunskaper. Påminner om när en blind leder en annan blind.:confused:
Så är det ofta ja. Men mindre på hästvård än på andra ställen, mycket tack vare dig tant Ester P Lundin och Helena Handberg, och säkert fler som jag inte har koll på deras nick på rak arm. Problemet är att TS ofta vill ha en väg som bekräftar dem, än att söka verklig kunskap - för är det kunskap man vill ha - varför söka det på ett internetforum :angel:. Ja det finns unik kunskap här - men den får man ju som bonus och med lite tur- det är ju inte vardag direkt. Expertpanelen är inte alltid närvarande eller på humör

P.S. Artikeln som sådan behöver inte läsas i sin helhet utan det räcker med att man tar del av citatet jag hänvisade till för där framgår hela frågeställningen som både jag och tydligen B.R. anser värt att studera.

Vet Bengt Roneus skrev bl.a. Citat: Vissa hästägare tycks ofta ha skadade hästar medan andras för det mesta är friska. Vad gör den vars hästar är friska??

Det kan vara värt att studera.

Men jag säger igen - folk vill inte veta, i regel, buke går ut på helt andra saker där det är både tuppfäktning och pajkastning på dagordningen

Många här har så låg baskunskap att de inte kan skilja på inlägg från proffs och självutnämnda experter. Skillnaden för mig är glasklar - proffset klarar av att lyssna oxå, medan den självutnämnda experten alltid vet bäst....

Mina hästar får jag hindra att gå in i transporten, mina hästar upplevs lätta att ha att göra med av veterinärer och andra, men folk vill inte bli duktiga med häst - de vill ha en quick fix. de väljer NH hellre än inlärningspsykologi. Eller så kan de själva egentligen, de bara råkade skapa en tråd.

Ingen vill veta egentligen ( fel av mig; få vill veta)

Få vill veta hur hästar fungerar - de vill få bekäftat, hur de själva anser att hästar fungerar :grin:

Ffa vill de ha bekräftat hur bra de själva är, hur bra deras ridning är, hur bra deras hästållning är.

Samma med Dressyr, jag har en smal nisch där som är mitt kompetensområde Biomekanik, men eftersom "det blir som det blir" så svarar jag sällan i trådar. Utan folk tar det via pm istället

Här på buke söks inte kunskap i första hand - utan bekräftelse, och en viss verksamhet som liknar det som sker i en hästhage...

Och så blir en del så provocerade av andras kunskap att de jagar bort de med kompetens härifrån, det har hänt här på Hästvård

Senast ändrad:

Jag generaliserar ju i mina inlägg. Jag upplever npg majoriteten så. Men sedan finns det ju väldigt seriösa hästägare också som suger åt sig som svampar, och då spelar det ingen rollom man är okunnig, för man lär sig och framför allt lär man sig av sina misstag

Med de som artikeln pratar om är ju de som inte lär sig - utan som glatt gör om samma misstag igen och igen helt utan förmåga till självinsikt

det är ju så illa så att försäkringsbolag har börjat lösa in hästar och rehabiliterat dem istället för att döma ut

Och det är en grupp människor där häst efter häst hamnar i "himlen" och går bara vidare till nästa offer

. Personligen tror jag att många hästar som rids i total "o-form" klarar sig bättre än de som trycks ihop i någon sorts pseudoform. I "o-form" - hästen får gå som den will - har hästen trots allt en naturlig balans, äwen om den inte arbetar nå widare med ryggen. I den felaktiga formen har man beröwat hästen dess "balans" utan att ersätta den med något bättre (= en korrekt form). Rent seriöst - hur många kan eg rida hästen i en korrekt form?

HALLELULJA

Det läskiga är att skadefrekvensen brukar hänga samman med hur högt ryttarna kommit i klasserna :eek:

jag har skott på Solvalla. Där visste man åtminstonde om att hästen inte var fräsch, att de låg på gränsen

Men inom Dressyren så tror man ju att den felaktiga formen är rätt. Och alla ryttare rider rätt enligt dem själva - trots att det kan se totalt olika ut

Som hovis upplevde jag att tävlinghästar var precis i samma taskiga skick som hästar som går löp - och jag har undrat varför, och frågat allt jag mött med hästyrke ( besvärlig djävel :D )

och de som kan något om biomekanik säger precis som du - knöckla ihop halsen och du hindrar hästens balans - få kan erbjuda hästen en annan väg till balans, extremt få

Och wad står det på den lilla dassdörrsskylten?

Fore your eys only.
20070723012_redigerad.jpg

Precis.

För träningsupplägg, balanserad foderstat, gott avelsarbete, säker hästhållning osv, dvs förebyggande hästvård, diskuteras på andra underforum såsom Foder, Hoppning/dressyr osv, Hästhantering, Avel, Hästverksamhet osv.

Kanske kika in på dessa forum och delge dina kunskaper om hur man ska hålla sina hästar friska? :laugh:

I så fall har moderatoren på hästvård helt missat att flytta flertalet trådar till rätt underforum och vissa användare t.o.m. blivit bannade för återkommande regelbrott för öppnade av nya trådar i bl.a. ämnet foder,hästhantering, hästverksamhet osv på hästvård.

Jag har då själv gjort fel som öppnat trådar i fysiologisk skoning, verkning och E.L. skoning i underforumet hästvård och ber då moderatorn att omgående radera dessa trådar eftersom dom inte har med sjuka hästar att göra utan vad man bör tänka på för att ha en frisk häst.

Hästvård bör man således inte besöka eftersom det enbart verkar "behandla" sjuka hästar med inlägg från andra användare med samma sjuka problem.

Trist för jag trodde dom som har sjuka hästar ville få kunskap om hur en sjuk häst ska bli frisk likväl kunskapen om hur man undviker att en f.d. frisk häst inte ska bli sjuk p.g.a. okunskap, inte söka empati.

Ville bara poängtera att det finns FLER underforum, där förebyggande hästvård faktiskt diskuteras. Sa därmed inte att förebyggande hästvård INTE kan diskuteras under Hästvård. Men se bettysmattes inlägg där hon citerade vad som enligt skaparen av detta forum ska/kan diskuteras under Hästvård.

En del trådar och ämnen hamnar mellan två stolar, en del flyttas andra får ligga kvar. Tror inte någon blivit bannad för att ha lagt en tråd fel.

Men var ska man lägga frågor om sjuka hästar tycker du då? Eller det ska man inte prata om alls?

Till kenneth: Du har inga svårlastade hästar och har aldrig haft. Du verkar heller inte ha ngt intresse att svara folk med svårlastade hästar hur du gör men det kanske skulle bidra med lite mera kunskap och ideer till den som skriver om sina problem.[/B]
Vad tror du att man har för råd att ge om man aldrig varit i den sitsen? Är det inte bättre att ngn som haft en svårlastad häst istället berättar hur de gjort för att den glatt ska knalla på transporten så fort man fäller ner luckan?

Till Susan: Det du skriver om foder, ridning osv har jag och flera andra skrivit upprepade gånger i flera år,även i tråden, så vad är nytt? :confused: Likaså har du ju själv en ofräsch häst så enligt Coari har du inte rätt att uttala dig, den lilla klick som aldrig haft några problem är de enda som får skriva här hur bra allt går.

Till My Horse and I: Bara att gratulera, hur länge har du haft häst och är det här din första?

KL

Jag tycker du har missat en del Coari, visst finns det massor med folk som svarar i trådar som har friska hästar. Dock är det inte alltid den som har en sjuk häst är intresserad, utan som sagt, man vill umgås med folk i liknande situation och byta erf. av det.
Varför ska jag skriva om min friska häst och hur jag gör, om ingen är intresserad?

HALLELULJA

Det läskiga är att skadefrekvensen brukar hänga samman med hur högt ryttarna kommit i klasserna :eek:

Just det där är wäl iofs inte så märkligt. I högre klasser ska hästarna prestera så mkt mer och det ställer andra kraw på fysiken. Jag har aldrig haft nån lårmuskelbristning eller wad det nu är Klüft dras med. Inte heller korsbandskador, trasiga menisker eller stukade wrister... Så är jag inte friidrottare utan en lat rackare med! Hästar som på hög niwå inte håller kan ju mkt wäl lyckas utmärkt i en annan disciplin eller för ridning på en lägre niwå.

Annars håller jag med dig. Det här med hästens form tror jag orowäckande få har koll på, mig själw inkluderad. Man wet hur det ska se ut, men det är ett konststycke att hitta dit. Det finns ju också annat som begräsnar - egna skador, ryggwärk, snett bäcken osw hos ryttaren! Många aw oss är ju lite lytta eller stela!

Å andra sidan - nu pratar jag ju dressyrform. Hur är det inom western då? Där är ju formen en helt annan. Hur håller de hästarna? Och islänningarna - kan ju inte wara nyttigt att gå med skallen i wädret som i tölten!? Och hur kan hästar hålla för trawet? Fel tempo i fel gångart... :angel: Att anwändningen speglar skadorna är ju uppenbart, nyligen har ju publicerats en studie som wisar att ridhästar har kotledsinflammationer fram medan trawarna har det bak. Det war kanske inte en nyhet, men nu är det iallafall bekräftat!

Har ni koll på Hans Dellings projekt med utdömda hästar? Eller läste ni om den lilla söta dressyrhästen som blew utdömd hos sin nya ägare men nu sköter sig finfint med ny ryttare - senaste Ridsport, tror jag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 296
Senast: Sasse
·
Hästvård Har en häst av större kallblodsras som dom senaste åren haft problem med klåda. Han är under fortsatt utredning av veterinär som är...
Svar
17
· Visningar
1 850
Senast: maddie202
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 633
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
3 110
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?